Hej! Ge inte upp. Kolla i mina video och andras på youtube. Jag började från noll. Jag har klippt kontakten och använder som en hel del andra (googla efter XT60). Jag postade förr en länk till manualen. Om du inte har kan majla till dig.
Gaui 500XT Quad bygge hjälp
Kollaps
X
-
Innan du testar maskinen måste du kalibrera escarna. Det har kostat mig en hel del för jag har inte gjort det från början
.
Jag använder mig av samma teknik för att kalibrera accarna när jag balancerar motorerna. Det står längre upp i denna tråd med. Det är bara VU'n och ESCarna som ska få ström.
Jag skulle rekommendera köra eget batteri för FPV kameran, om du har plats.
I vilket del av landet bor du?
Kolla den senaste videon hur jag ställde in futaban:
I kanal 3 på Futaba receiver går in Throttle. Där tar du ESC från varje motor och kalibrerar ESC'arna en i taget.Kommentar
-
Tack för manualen, super!
kalibrera accarna? Hur menar du nu? Vad är det som gör att du balanserar motorerna genom att titta på frekvenserna i en app?
Hänger inte riktigt med faktiskt.
varför köra separat batteri till FPVn? Mer vikt och jag ser inte riktigt meningen om jag skall vara ärlig.Kommentar
-
Skrev helt fel. Kalibrera ESC-arna menade jag
Den där frekvensen visar vibrationerna (en seismograph).
Tänkte på om din kamera+video transmitter har en annan batteri.
Jag läste lite runt, t.ex. här har du lite pro och cons:
Kommentar
-
Nu har jag fixar ett par XT60 så nu är det bara att löda lite...
Bra länk det där, verkar helt klart så att det är bättre att köra med en acc och separat spänningsregulator än att ha två batterier. Kan man plocka 5v från VUn eller skall man köra separat DC/DC? VUn borde ju lätt klara att leverera till FPV sändaren också tycker jag. Kameran har ju såklart eget batteri.
Jag hajade att appen visade vibrationerna men det är ju bara lite peakar och ett värde, för att balansera dom måste man ju fysiskt justera massan/balansen på de roterande delarna och det gör man inte i en handvändning direkt, kräver tid & tur eller skicklighet & utrustning.
Är det nån som provat att balansera propparna? Funkar de där små centreringsverktygen eller?
Jag håller till i Göteborg förresten, missade att du frågat det.Kommentar
-
Det fungerar bra att balansera med vibrationsapp!
Klart att en maskin är bättre, men den fungerar ju på ungefär samma sätt. Skillnaden är väl att man får fram vart man ska sätta vikt och kanske hur mycket, men känns lite overkill för en som kanske köper 10 motorer om året...
Angående balansering av proppar så finns det bra videos på youtube. Kör själv med en dubro truspin balanserare och balanserar med tejp. Få inte för dig att köpa magnetbalanserare med gummikonor på hobbyking, det gjorde jag först...Kommentar
-
Ja just ja, det sitter ju en tung kropp utanpå på dessa motorerna... Då håller jag nog med om att det finns en sportslig.
Förstår inte riktigt vad man gör med appen dock, bara mäter man magnituden alltså?
Förresten, hur krallig Acc måste man ha för en fotoquad? Sitter och funderar på att köpa några extra accar redan nu och sneglar på Turningly 5800mAh men dom är 25C istället för 40C som följde med i kittet. Behöver man den kapaciteten egentligen? Jag skall ju bara flyga omkring och åka så långsamt som möjligt i princip, inga konstflygningar direkt.Kommentar
-
Hur får man det då? Borde ju rimligen bero en hel del på last. Finns det nån inbyggd mätkrets eller hur gör man?
Pitchup själva säljer en Zippy Flightmax acc på 5800mAh och 30C som under specifikationen för GAUI 500XT har kommentaren "För dig som söker lång flygtid! Fungerar bra med tung last!"Kommentar
-
Lite mer citat...
"Vi har mätt strömförbrukningen på vår fullmatade FPV quad, och den drar totalt 30W per motor vid hovring. Det motsvarar alltså 2,5A per motor och 10A totalt. Med andra ord, hela drivlinan arbetar mycket effektivt."
gissningsvis inte med mer kamera än en GoPro men ett litet räkneexempel ger att max ström från 4000mAh 40C är 160A och för 5800mAh 25C är max ström 145A.
ESCerna är rateade för 18A så 72A.
känns väl rätt safe med 5800/25 då eller?Kommentar
-
Det känns lite med 10A, det klarar inte jag med mina små-quadar
Men det kanske är jag som inte har rätt drivlina
Jag ligger snarare runt 15A utan bus på både F450 och Discoveryn.
Vid "normalt" FPV-busande drar min Disco runt 18-20 och när jag drar på runt 25. Detta med GoPro, FPV-utrustning och 4000mA Zippy Compact.
Om jag inte minns helt fel
--
SKommentar
Kommentar