Bus-quad?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Bus-quad?

Hej!

Vad finns det för bra tillverkare av quads förutom DJI, TBS, Gaui?

Tänkte skaffa mig en quad småningom.
    - Kommer ej användas för fotografering
    - Kommer ej behöva 2- eller 3-axlig gimbal, eventuell tilt är väl ok
    - Bra quad-ram med 4 motorer, 4 ESCs samt tex KK2 funkar säkert (har), DJI Naza kanske?
    - Ska orka med GoPro (har)
    - Ska FPV-flygas (har)
    - Ska kunna flygas lite fortare så man kan busflyga lite, inte bara hänga i luften och vrida på en gimbal
    - Vill ej skräddarsy motorsetup osv själv utan gärna få tips om fungerande koncept

Vad rekommenderas? DJI F450? Nån HobbyKing-quad? TBS Discovery? Feta Gaui 500? Annat?
    Behöver inte vara värsta vansinnes-grejen och inte heller billigaste kineskopiakopian heller.
    Behöver ej vara minsta lilla vindkänsligaste eller största otympliga.

Obs! Som nästa Quad lär det bli en stabilare med 2-axlig gimbal under som man kan fota (kompaktdigitalkamera) o filma (gopro) med... så då vill man ju ha uppgraderingsmöjligheter från ovanstående. :-D

/MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • Kenneth E
    • okt 2006
    • 3445

Då är du tillbaka hos Blacksheep och deras Discovery, bra grejor definitivt.

Kommentar

• Sickan
      • jul 2012
      • 1080

Ramar i samma klass som Discon är fpvmanuals QAVs. 400an är en riktig busmaskin och 500an har du till och med möjlighet att uppgradera med gimbal.

Jämför jag så kanske

Disco, Flyga
      QAV400, Busa
      QAV500, Filma

--
      S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6809

Kikade runt lite och TBS verkar populär och QAV400 verkar busig! Stiger som en projektil. :-D
        Var köper man helst TBS Discovery ifrån (med motorer o ESCs)?
        Och detsamma med QAV400?
        Är inte så intresserad av loopar o rollar, mer av manöverbarhet för "FPV-busfilmflygande".
        Funkar nån av dem OK med 3S 2200 till en början eller måste de ha större ackar för att orka med GoPro osv?

Kommentar

• Sickan
          • jul 2012
          • 1080

Jag handlar oftast från Tim (fpvmanuals) på http://www.getfpv.com. Bra service, snabba leveranser och rätt grejer Han har både sina egna ramar, QAV, och TBS. Annars finns det återförsäljare i Europa också, jag har handlat en del från http://onedrone.com/, mycket bra shop! Innan beställde jag mycket direkt från TBS men jag tycker att det har varit problem med leveranstider på slutet, de har flyttat sitt lager till Hongkong och har lite intrimningsproblem.

Det skulle vara kul med en nordisk återförsäljare, man kanske får ordna en själv

Flip och roll kommer på köpet Jag har inte flugit med 3s på länge (DJI F450), känns inte som man får rätt snurr på grejerna och man är rätt begränsad vad gäller storlek på proppar, på QAV400 får du bara plats med 8". Om det är verkligt busande du är ute efter så är en QAV400 med 1100KV motorer på 4s riktigt skoj!

--
          S

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6809

Tack för länkarna. =) Mycket out of stock dock...

En fråga, går det att flyga lugnt med QAV400 eller är den tokvild från det man tittar på spakarna? Tänkte på precision. Är väl ställbart, om det nu finns noggrannhet?

Duger en vanlig KK2 eller borde man av någon anledning ha tex DJI Naza M eller nåt liknande? Vad i så fall?

Finns det inget QAV400-kit på den där sidan? Finns en RTF och så kan man köpa vissa grejer skilt, behöver ju ram (diverse andra ram-delar?!) + motorer + ESC och kanske nåt till som behövs för att få den klar före man påtar dit flightcontroller, ack samt kamera och video-TX.

Bara en undran, tex DJI FlameWheel F450 med tex Tiger-motorer (Pitchup-kit?)... är den duglig för bus? Blev att fundera på om QAV400 är lite väl crazy för mig, om den inte går att få att flyga snällt också alltså, utan att man måste koncentrera sönder sig. =) Gillar nog TBS Disco'n och QAV400 mer, men måst ju fråga.

Kommentar

• Sickan
              • jul 2012
              • 1080

Man kan flyga flyga lugnt och fint med 400an och den tål vind väldigt bra. Man kan förstås mjuka upp den ytterligare i både FC och radio om man vill. Jag tror nog du kan få den att flyga fint med mer eller mindre vilken FC som helst.

Ska jag vara ärlig tyckte jag Discon var mer lättflugen men QAVen är roligare Detta med OpenPilot CC3D.

--
              S

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6809

Skoj skoj! Ska kika runt lite mer bland dessa två och se lite vart det barkar. =) Nu är det morsdag så dagen far väl dit. (jo vi har söndagen före er här på Åland. ;-) ingen orsak till oro).

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6809

Det är oftast filmer som övertalar mig till vissa val fast man kanske inte själv uppnår samma kvalitet... =)
                  Vad finns det för coola TBS Discovery och QAV400-filmer? Jag tänkte flyga lågt och fort mellan och genom saker. Inte högt som är målet eller långsamt, men det är ju en bonus...

Hittade en och sen började YouTube käppa i vanlig ordning. Fastnar mitt i en film och sen får man vänta läänge på att nåt ska hända. Irriterande. Nåja... har ni nån länk som kan hjälpa mitt val? =)
                  Disco:
                  Senast redigerad av administrator; 2013-05-14, 20:39.

Kommentar

• Sickan
                    • jul 2012
                    • 1080

Jag gillar Juz och MidWestRob

Dessa är med QAV400, helt galet!

--
                    S

Senast redigerad av administrator; 2013-05-14, 20:39.

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6809

Mumma! =) Man ska ju ha vettig skärm om man ska hinna se allt när man FPVar. Vad har folk för bildskärmar? Såna där små 7" eller Fatsharks? Jag har både Fatsharks och en 19" (ej provat än, är klar).

Kommentar

• Sickan
                        • jul 2012
                        • 1080

Jag flög med skärm innan, 8", men nu kan jag inte FPVa utan mina Fat Sharks och huvan över huvudet, måste in i min flygbubbla

Använder skärmen till en eventuell publik som dyker upp ibland

--
                        S

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6809

Jaja, men dåså, nåja, det bästa är väl helt enkelt att beställa och sen löser sig nog resten. =)

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6809

Huj va tiden skenar! Blir nog en TBS Discovery som det ser ut nu om jag ska ha en quad för FPV och nybörjar"bus" och film/liveview med tex GoPro (nästa multicopter blir nog med nån gimbal hängande under). De flesta quads, typ DJI F450 så ser man ju propeller och till och med motor samt armar beroende på hur man använder kameran. Gillar ju inte det. Är det bara TBS Discovery samt QAV400 som är byggda så man slipper se grejer i vägen när man flyger/filmar? Finns det nån sida som har komplett kit? Alltså frame + ESCs + motorer + proppar + FC mm? Är ju bara reservdelar överallt. =) Sickan, har inte du börjat sälja dem i norden än? ;-) (måst prova ombyggda tricoptern i helgen så jag vet om den kan få gå vidare)

Kommentar

• PÖ
                              • maj 2007
                              • 499

Team blacksheep själv säljer kompletta paket med allt

Kommentar

Arbetssätt...