Hubsan fpv

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Utmanaren2002
    • aug 2006
    • 231

Hej Timtimtim
    Tack för tipset. Den 5.8 lösningen ser bra ut. Hur skall antennen se ut och hur kopplas allt utan kopplingsschema? Lite svag vidvinkel men den kanske kan moddas?
    Jag lägger gärna 100USD på att få flyga Blade mqx med FPV.
    Någon som vet?
    Göran

Kommentar

• Copterdude
      • maj 2012
      • 1269

Ursprungligen postat av Utmanaren2002
      Hej Timtimtim
      Tack för tipset. Den 5.8 lösningen ser bra ut. Hur skall antennen se ut och hur kopplas allt utan kopplingsschema? Lite svag vidvinkel men den kanske kan moddas?
      Jag lägger gärna 100USD på att få flyga Blade mqx med FPV.
      Någon som vet?
      Göran
      Smidigast är att ta ström från samma batteri som driver quaden. Jag lödde fast kablar på kontaktpunkterna där batterikabeln sitter fast på styrkortet. Sen kan det behövas en spänningsregulator för att "filtrera" ut störningar från motorerna samt att det blir stabil spänning istället för att blir lägre desto längre man kör.

Jag har gjort detta på både Mqx:en och Ladybirden. Jag använder 1.2Ghz och kamera från RMRC. 5.8Ghz funkar nog också bra.

Här är 5v
      Regulatorn http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=1472

Kameran går att modda med denna lins. http://fpvhobby.com/138-wide-angle-l...no-camera.html
      Man måste kapa korta av linshållaren på kameran nån mm eller två med en skalpell (går på några sekunder) för att linsen ska kunna fokusera och diametern på linsen måste ökas marginellt genom att köra några varv med genomskinlig tejp. Gängorna funkar fortfarande lite så det går att skruva in den tills fokusen ligger rätt. Har gjort detta på 2 kameror nu. Funkar bra.

Kommentar

• Utmanaren2002
        • aug 2006
        • 231

Finemang!
        Tips på antenn helst från samma leverantör?
        Många frågor blir det....
        Göran

Kommentar

• Copterdude
          • maj 2012
          • 1269

Till Nano 5.8G FPV Transmitter från RMRC ska man nog få med en antenn men dom verkar inte visa den på bilden så bäst att mejla och kolla för säkerhets skull vad som ingår.
          Finemang!
          Tips på antenn helst från samma leverantör?
          Många frågor blir det....
          Göran

Kommentar

• Utmanaren2002
            • aug 2006
            • 231

Hej Copterdude
            Nja, det står att kabel och antenn ej ingår. Jag har mailat och ställt frågan
            Har just gjort 2x13 minuter med Y6:an i det råkalla vädret! Kul men fy vad jag blev kall...
            Göran

Kommentar

• Copterdude
              • maj 2012
              • 1269

Hej Copterdude
              Nja, det står att kabel och antenn ej ingår. Jag har mailat och ställt frågan
              Har just gjort 2x13 minuter med Y6:an i det råkalla vädret! Kul men fy vad jag blev kall...
              Göran
              Dom brukar skriva så under dimensionera för att man ska veta vad den väger utan kablar och antenn. Så det kan ändå ingå. Annars vore det konstigt att det står "100% ready to use".

Var också ute och flög lite, blåsigt värre va det.

Kommentar

• Utmanaren2002
                • aug 2006
                • 231

Hej Copterdude
                Antenn ingår. Fick svar på min förfrågan idag. Nu saknar jag bara 5V regulator sen skall grejerna inhandlas. Såg den här på www.lawicel-shop.se Pololu 5V Boost Reg. NCP1402. Borde funka eller vad tror du?

Flög en acc idag men frös som attan. Testade acc-tiden och den håller bra med 12 minuter trots kylan och lite busigare flygning än i går
                Gott slut

Kommentar

• Timtimtim
                  • apr 2012
                  • 838

Denna ska du ha: http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=1472

Finns här också: http://www.lawicel-shop.se/prod/5V-S..._55653/SWE/SEK

filtrerar bort alla störningar hos min hubsan.

Dock så finns det ju onboard regulator på denna: http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=2284 så det enda du behöver tänka på är att kameran ska klara 3.6V.

Kommentar

• Copterdude
                    • maj 2012
                    • 1269

Den som TimTimTim länka är beprövad och funkar bra. Den kan driva både kamera och sändare utan problem.
                    Fint att antennen ingick. Vad jag läst ska det vara en vanlig monopol antenn men man kommer senare även kunna köpa till klöverantenn för att köra circulärt. Det går lätt att byta antenn då den har en kontakt.

Hej Copterdude
                    Antenn ingår. Fick svar på min förfrågan idag. Nu saknar jag bara 5V regulator sen skall grejerna inhandlas. Såg den här på www.lawicel-shop.se Pololu 5V Boost Reg. NCP1402. Borde funka eller vad tror du?

Flög en acc idag men frös som attan. Testade acc-tiden och den håller bra med 12 minuter trots kylan och lite busigare flygning än i går
                    Gott slut

Kommentar

• Utmanaren2002
                      • aug 2006
                      • 231

Tack grabbar
                      För bra tips. Nu känns det som om jag är hemma och kan beställa grejerna. Ser fram emot att flyga FPV med mQX inomhus på våra flygträffar i vinter. Har även tänkt köpa monitor för utomhusbruk till min Y6:a. Finns en del att välja på. Jag vill kunna se bilden vid filmning med goPRO 3:an. Den är kopplad till Videoswitchen på DJI OSD MK2 så jag kan växla med FPV kameran.
                      Vill ha en stor monitor med bra kontrast i dagsljus som komplement till Fatshark AttitudeSD. Har ni erfarenheter i liknade setup vore jag tacksam för tips. Inte klokt vad prylar man behöver....
                      Hörs
                      Göran

Kommentar

Arbetssätt...