Bygga portabel quad X4, 680 mm - bästa tips på bestyckning önskas

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urk
    • jan 2015
    • 18

Ok fint, ska kolla på pixhawk. Open source är för övrigt min grej.

Jag har beställt väldigt mycket från Goodluck och Dx. Goodluck brukar gå på två veckor, Dx på tre så man måste vara planerande.

När det gäller fällbara proppar så har jag också funderat på hur man ska balansera dem. Det viktiga är att de går in i min Peli. Om de gör det med icke fällbara 15" så behöver jag ju inte fällbara. Jag ska prova ut med plastproppar först.

Kommentar

• eAk
      • apr 2014
      • 1023

Man väger dom så vitt jag vet.

Jag rekomenderar också pixhawk eller gamla apm.
      Men nu har pixhawk varit ute ett bra tak så borde vara stabilt nu inte kollat sedan i sommras. Ägnat min tid till mini helikoptrarna nu när det ändå inte är väder för den stora.
      Apm är rätt maxat i dagsläget så pixhawk är likabra att satsa på. om man vill få nya funktioner som ska komma ocksåvidare.

Ursprungligen postat av urk
      Ok fint, ska kolla på pixhawk. Open source är för övrigt min grej.

Jag har beställt väldigt mycket från Goodluck och Dx. Goodluck brukar gå på två veckor, Dx på tre så man måste vara planerande.

När det gäller fällbara proppar så har jag också funderat på hur man ska balansera dem. Det viktiga är att de går in i min Peli. Om de gör det med icke fällbara 15" så behöver jag ju inte fällbara. Jag ska prova ut med plastproppar först.

Kommentar

• PinDuke
        • jun 2012
        • 494

Finns lite matnyttigt om ramen i denna tråd också.

Kommentar

• urk
          • jan 2015
          • 18

Ursprungligen postat av PinDuke
          Finns lite matnyttigt om ramen i denna tråd också.
          http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...Alien-Quad-680
          Jag hittade också den tråden. Dock har jag inte sett någon postning på ett tag och jag är nyfiken på att se uppföljningen.

Kommentar

• Skydive
            • nov 2013
            • 63

Mina grejer kom igår, börjat monteringen så sakteligen.
            Dubbla bottenplattor för extra styvhet och styrka Klicka på bilden för större version

Namn: 10914839_10152534689965906_4517452056379082886_o.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,6 KB
ID: 503853Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0015.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,6 KB
ID: 503854

Kommentar

• urk
              • jan 2015
              • 18

Intressant. Hur bedömer du att den extra bottenplattan påverkar. Är den nödvändig? Tycker du den blir för mjuk utan eller?

Kommentar

• Skydive
                • nov 2013
                • 63

Jag vet faktiskt inte ännu, men det blir ju som natt och dag när man sätter dit distanserna, det är då den blir vridstyv.
                Ska man inte lasta på tungt räcker det nog med en platta skulle jag tro, men med fällbara landningsställ och stor gimbal kan det nog bli på håret..
                Som sagt har jag en halv maskin kvar om du är sugen på att förstärka upp lite =)

Kommentar

• urk
                  • jan 2015
                  • 18

Ok, låter fint. Jag ska kolla när jag får min maskin. Har beställt den och det tar väl ett par veckor till skulle jag tro.
                  Hade du tänkt fästa gimbal i fronten av kroppen eller under, hängande?

Kommentar

• PinDuke
                    • jun 2012
                    • 494

Jag hittade också den tråden. Dock har jag inte sett någon postning på ett tag och jag är nyfiken på att se uppföljningen.
                    Inte så mycket att tillägga.
                    Tycker det är en bra ram som möjliggör många olika setups beroende på vad man har för behov.
                    Allt från renodlad FPV maskin med löjligt lång flygtid till GoPro maskin med lång flygtid eller Nex maskin med bra flygtid.

Kommentar

• PinDuke
                      • jun 2012
                      • 494

Intressant. Hur bedömer du att den extra bottenplattan påverkar. Är den nödvändig?
                      Inte i mitt tycke.

Kommentar

• Skydive
                        • nov 2013
                        • 63

Här kommer lite bilder från gårdagens byggande. Hur jag ska fästa gimbalen är ännu oklart... Blir iaf på rails ned snabbfästen så den kan tas av snabbt vid transport

Kommentar

• Halcon
                          • jun 2006
                          • 512

Ursprungligen postat av Skydive
                          Beställ inte kopior av DJI´s fällbara, det kommer vibrera rätt rejält och hur ska du kunna balansera dessa?
                          Ska du ha fällbara är det DJI original som gäller.

Jag skulle rekommendera Pixhawk alla dagar i veckan, en grym FC! Klarar alla ramar jag slängt i den i och du får allt och mycket mer än vad en Wookong klara, till halva priset! Köp i sverige av www.rctech.se, samma priser som att köpa utomlands (och jag har sökt igenom hela världens hörn efter en bättre deal)

Från Himodel har jag beställt massor! Beställde tex motorerna förra veckan. Från att jag tryckte "order" tog det två dagar innan paketet var hos ombudet (!!) Beställer du från Goodluck med "gratis" frakt så kan du få vänta i månader inna grejerna kommer, just sayin!

En extremt smart grej är att du kan självdeklarera ett visst belopp, sedan dela upp betalningen i två omgångar, en med det deklarerade värdet och ett med den resterande summan. Skulle du få en fråga om att visa kvitto kan du alltid skicka kvittot på den deklarerade summan.... Men så får man självklart inte göra, men det funkar.

Xrotor kan du köra direkt som dom är utan att behöva programmera.
                          Passa även på att beställa kolfiberrör och infästningar som du kan fästa din gimbal på, kostar 7usd st på Himodel, en propellerbalanserare kan vara ett bra grej också.

Är det nått mer så hojta bara till!
                          Klarar pixhawk motorbortfall på samma sätt som t.ex wookong och Naza V2?

Kommentar

• Skydive
                            • nov 2013
                            • 63

Inte för hexor, men för x8 och octa så går det bra. Kommer komma vid nästa release av programvara sägs det.
                            Det roliga är att det hela tiden händer så mycket med pixhawk. För 1.5 år sedan var apm knappt lika bra som naza, nu slår apm även a2 på fingrarna, utan att behöva införskaffa ny hårdvara.
                            Köper du en pixhawk är du dessutom framtidssäkrad ett bra tag, den är många gånger kraftfullare än apm

Kommentar

• urk
                              • jan 2015
                              • 18

Nice med bygge!
                              Du kommer ju att köra liknande setup som mig men med skillnaden 340 kV motorer mot mina 580 kV.
                              Jag hade också tänkt bygga X4 först och sedan hotta upp den till X8 när jag fått allt att fungera bra och lärt mig maskinen.
                              Någon särksild anledning till att du kör X8 förutom säkerheten då?

Jag funderar fortfarande på hur jag ska göra med landningsställen. Vore smidigt att ha något utfällbart och som fortfarande ryms i min peli men det kanske blir några enkla skumplastkuddar under. Det beror lite på gimbal.
                              Vad hade du för gimbal? Jag tänker också fixa något snabbfäste för att snabbt kunna byta till en annan kamera.

Kommentar

• Skydive
                                • nov 2013
                                • 63

Framförallt säkertheten men också lyftkraften på en liten maskin. Säkertheten är A&O om jag ska våga flyga ut över tex vatten med en kamera och gimbal för 10K.
                                Jag kör en 3axis från gimbalshop.eu GHT Pro, kolla in den!
                                Dessa snabbfästen har jag beställt: http://www.coollcd.com/smallrig-qr-r...rod_p1403.html
                                Svindyra men det finns inte speciellt många bra lösningar där ute dessvärre. Finns billigare att köpa från kina som ser lika dana ut men då för 15mm rör.

landningsställen kommer jag kunna ta av med en vingmutter bara. Det är nog det aboslut lättaste.
                                Kvarstår dock att se om jag kan få dom att stanna innan slutläget... Om inte så slår dom i propparna, det visar sig snart I guess =)

Kommentar

Arbetssätt...