Kaptenens 450 quad

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SamuelLindberg
    • maj 2015
    • 38

Ursprungligen postat av KaptenMagnus
    Japp nu lever den. Var ute och flög några min.

Har lagt en jävla massa tid på internett för att få i ordning på allt.
    Ajjemän. Om man läser om det och sedan genomför det, så lär man sig ju massor. Så inget fel med det! Läste massvis på internet innan jag kunde få ihop min första quadcopter. Nästa bygge kommer förmodligen gå snabbare än om google fortfarande kommer komma nu och då. :-)

Kommentar

• KaptenMagnus
      • sep 2014
      • 25

Ursprungligen postat av SamuelLindberg
      Ajjemän. Om man läser om det och sedan genomför det, så lär man sig ju massor. Så inget fel med det! Läste massvis på internet innan jag kunde få ihop min första quadcopter. Nästa bygge kommer förmodligen gå snabbare än om google fortfarande kommer komma nu och då. :-)
      Japp Google är din vän [emoji16]

Ligger hemma i den dödligaste av alla sjukdomar som kan drabba en man. Förkylning [emoji41]
      Så jag har mycket tid till att försöka hitta rätt inställningar.

Tycker fortfarande att gps-hold inte fungerar som det skall.

Den bara lägger sig på ca 5-6 m höjd och börjar driva i väg. Gör jag manuella inslag är den jätte känslig vilket resulterat i två låt oss kalla det oplanerade hårda landningar. Dock har inget utom en propeller tagit skada.

Någon som har förslag på vad som kan vara fel??
      Får kontakt med 9-11 satelliter.

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6808

Låtit den stå stilla tillräckligt länge efter du kopplat i acken?
        Kompasskalibrerat utomhus och ej nära metallobjekt samt över berg med mycket järn i?
        Trim och Subtrim på noll?

Låter som din tid är ute, men om du överlever så kanske det finns risk att problemet ovan löser sig.

Många satelliter innebär inte alltid bra täckning, det var nån som tipsade om en bra sida man kunde kolla in läget vid olika tidpunkter på dygnet, dvs om noggrannheten (HDOP etc) var tillräckligt bra.

Vissa FC har något som heter Manual Altitude Hold som innebär att du i GPS-läget har för lite satelliter/täckning/geometri osv så den inte anser sig ha GPS Lock och då låser den höjden, men inte horisontellt, dvs den glider iväg, på samma höjd (om det blåser).
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• KaptenMagnus
          • sep 2014
          • 25

Kaptenens 450 quad

Jag låter den stå helt still tills att den blinkar 6satt eller mer. Tar oftast ca 2-3 min om den är kall och om jag kört ett batt innan hittar den satt under en min.

Men det verkar vara som du skriver den håller höjd men driver i vinden.

Hade ett nytt fenomen idag.

"Drar" mer och mer framåt ju längre jag flög. Till slut kunde jag inte motverka det med spakarna länge och fick satt ner den mellan två förråd. Lite imponerad själv då det bara är ca 80cm mellan dom.

Upplever även att den vobblar mer nu än innan. Lägger upp lite av vad jag ser på GUI och hoppas på att någon vänlig själ kan komma med lite tipps. Är som sagt helt grön på detta.

Alla trimm på radion är nollade.
          Rate 100
          Exp 0

Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1432066775.903606.jpg
Visningar: 1
Storlek: 274,8 KB
ID: 504915Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1432066795.684151.jpg
Storlek: 261,3 KB
ID: 504916Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1432066811.337099.jpg
Storlek: 298,5 KB
ID: 504917
          Senast redigerad av KaptenMagnus; 2015-05-19, 21:22. Anledning: glömde skriva allt

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6808

Jag märkte med min ZeroTech att jag hade lite fel värden (och för stora proppar) på min DJI Ff450 med ZeroTech. Den vobblade och gled runt och iväd och hade sig. Satte mindre proppar och bättre gains -> rock steady locked.
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• KaptenMagnus
              • sep 2014
              • 25

Trodde jag redan körde på små propellrar. Kör på 9045 och den hovrar på ca 57% trottel. Har bes lite större propellrar med mer lyft.

Gains???
              Vad hittar jag det och hur vad skall jag justera??

Kommentar

• KaptenMagnus
                • sep 2014
                • 25

Kaptenens 450 quad

Varit ute och flugit i det fina vädret.

Satt på nya propellrar då jag såg att två hade "vitnat" vid blad infästningen så dom har nog fått lite stryk och är kanske inte så styva som dom borde.

Flög 7min på 2.2a 3s batteri och fick i ca 1.4a så kan nog öka på flygtiden lite grann.
                Flög ganska aktivt för att vara nybörjare.

Har fortfarande problem med att GPSn inte är konsekvent. Provade att köra i hedless mod och efter ca 40sek tappade den orienteringen. Kan det vara så att elen i resten av quaden stör ut det??

När jag hovrar runt blinkar den att den har 9-11 sat. Men jag funderar på om den kan störas ut när man drar på.

Finns det något beprövat knep att skärma av GPSn under i från eller skall jag höja den mer???

Hur som helst det är skoj som fan [emoji41]

Kommentar

Arbetssätt...