En Tricopter V2.5 a´la Dadde

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sjuntorparn
    • aug 2008
    • 131

Ibland blir man kallad klantarsel med rätta...

.... ni behöver inte fråga hur jag vet MEN gyron tycker inte om CA-lim. Dom ogillar det till den grad att dom säger upp sig totalt!

Hurra för möjligheten till att köpa nya hobbyprylar!

något skamsen men det bjuder jag på.... Grefen

Kommentar

• SteffeB
      • jun 2011
      • 888

Jag har (som jag sett andra göra) limmat gyrona med smältlim för att undvika att locken lossnar.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Kommentar

• Sjuntorparn
        • aug 2008
        • 131

Ursprungligen postat av SteffeB
        Jag har (som jag sett andra göra) limmat gyrona med smältlim för att undvika att locken lossnar.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
        Tänker lägga detta på minnet - kort nr. 2 är på väg i posten!

mvh Grefen

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
          • 1341

Härligt när man får köpa nytt utan dåligt samvete :-)
          Kämpa på kompis.
          Jag fick mail i dag att asiaterna skickar hårdvaran nu.....nu e de bråååådis!!
          Bygga, bygga.
          Mvh
          Flygsmurfen

Kommentar

• BlackBear
            • jul 2011
            • 20

Om man vill ha autolevel oxå så har www.viacopter.eu fått in MiniWii styrkort. €54 plus frakt från Danmark för ett kort med 3-axligt gyro och accelerometer.

Kommentar

• Sjuntorparn
              • aug 2008
              • 131

Ursprungligen postat av BlackBear
              Om man vill ha autolevel oxå så har www.viacopter.eu fått in MiniWii styrkort. €54 plus frakt från Danmark för ett kort med 3-axligt gyro och accelerometer.
              Du får inte skriva sådär - du vet ju vilken dålig karraktär jag har - nu blir det ju till att skaffa ett sånt oxå!
              (har iof redan satt i ett av mina MultiWii-kort i koptern redan - MEN man kan ju inte ha för många kort!)

mvh Grefen!

Kommentar

• Honk
                • jan 2012
                • 49

Uppsägning? Av cyanoacrylat? Näh... Var klibbade du fast det?

Enda rimliga är att skalet är jordkopplat för avstörning. Om det nu är så att hela gyrot pajjat p.g.a CA-lim så vill jag gärna veta mer (bara för det är intressant) men hursom skulle jag kladdat tillbaka skalet med lite lödtenn mot någon jordpad på PCB:t om det lossnade. Försök laga det ändå bara på skoj om du nu inte tänkt använda det mer.

Piezo-gyron kan säkert vara aningen mer temperaturkänsliga än andra, men jag tror inte att det ska påverka så fruktansvärt mycket för våra ändamål. De första Mikrokoptrarna använde piezo-gyron och enligt många jag hört med fungerade det utmärkt i olika temperaturer (säg diff 20 Celsius) på samma (tror jag) inställningar.

Kommentar

• Sjuntorparn
                  • aug 2008
                  • 131

Ursprungligen postat av Honk
                  Uppsägning? Av cyanoacrylat? Näh... Var klibbade du fast det?

Enda rimliga är att skalet är jordkopplat för avstörning. Om det nu är så att hela gyrot pajjat p.g.a CA-lim så vill jag gärna veta mer (bara för det är intressant) men hursom skulle jag kladdat tillbaka skalet med lite lödtenn mot någon jordpad på PCB:t om det lossnade. Försök laga det ändå bara på skoj om du nu inte tänkt använda det mer.

Piezo-gyron kan säkert vara aningen mer temperaturkänsliga än andra, men jag tror inte att det ska påverka så fruktansvärt mycket för våra ändamål. De första Mikrokoptrarna använde piezo-gyron och enligt många jag hört med fungerade det utmärkt i olika temperaturer (säg diff 20 Celsius) på samma (tror jag) inställningar.
                  Ok då Honk - du väckte min nyfikenhet!
                  Jag plockade fram kortet och petade bort skalet/locket/hatten från gyrot igen och visst, det är ju större sannolikhet att det är mekaniska skador som är boven i dramat mer än själva närvaron av CA-lim.
                  Någonting har definitivt hänt för så här (se fotot här nedan) såg inte sensorn ut första gången "hatten" trillade av - det saknas en hel del av "innehållet" numera (vet faktiskt inte vart det tog vägen eller när det hände).

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2475.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,1 KB
ID: 486263

Jag gjorde även lite mätningar och jodå, "hatten" är förbunden med jordplanet på kortet. Faktum är att BlackBear pekade mig i rätt riktning genom sitt inlägg här ovan - det finns lösa gyron på viacopter så det blir till att skaffa ett sådant å byta ut!

mvh Grefen

Kommentar

• Honk
                    • jan 2012
                    • 49

Ah! Tack för undersökningen

Kommentar

• MrOvanhill
                      • jan 2008
                      • 468

Ursprungligen postat av pernstig
                      [ATTACH=CONFIG]26342[/ATTACH]
                      På din kamera ovan har du en tjusig "brux". Har du möjlighet att dela med dig av den? Jag har en sån kamera och finner mig ofta stå och klia mig i skallen när jag ska använda den...

Kommentar

Arbetssätt...