Min Tricopter. Ska nu förses med multiwii och gps, av en multiwii-noob.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonarvestrand
    • jan 2012
    • 3850

Ta det lugnt när du kör fpv med gopro och det är kallt bara. dom jag haft/har har haft en tendens att suga ur batteriet
    snabbare än du hinner säga batteritorsk.
    Ingen förvarning bara dör.

Kommentar

• Fredda
      • mar 2012
      • 207

Jovars, har märkt att den gärna dör när tempen går under 0.
      Samma sak med flygaccarna tycker jag, om dom ligger ute i kylan innan man ska köra med dom.

Kommentar

• simonarvestrand
        • jan 2012
        • 3850

Håller man flygaccarna varma tills man flyger så funkar det bra för mig men gopron verkar inte spela nån roll alls även om jag monterar den i samma stund som jag stoppar i accarna för maskinen.

Kommentar

• Kenneth E
          • okt 2006
          • 3445

Jag har inga problem med att filma, den har fungerat fint trots att den legat ute i timmar i kylan. Tror du har ett dåligt batteri!

Jag kör med GoPro 2.

Kommentar

• simonarvestrand
            • jan 2012
            • 3850

Ursprungligen postat av Kenneth E
            Jag har inga problem med att filma, den har fungerat fint trots att den legat ute i timmar i kylan. Tror du har ett dåligt batteri!

Jag kör med GoPro 2.
            Då är vi många som har det. finns att läsa om på massor ställen på nätet.
            Dock funkar det oftast men sen helt plötsligt kan det bli en sådan dipp.

Jag litar inte på gopro som fpvkamera .

Kommentar

• Sickan
              • jul 2012
              • 1080

Min Tricopter. Ska nu förses med multiwii och gps, av en multiwii-noob.

Ursprungligen postat av Kenneth E

Jag kör med GoPro 2.
              Inte min heller, fungerar fint i -15 men jag använder den inte som FPV-kamera i alla fall.

--
              S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Kommentar

• Fredda
                • mar 2012
                • 207

Dags för en uppdatering kanske.

Jag har självklart lyckats bryta loss usb-kontakten på kortet ( man bör ta ur kontakten innan man springer iväg med laptopen)
                Det ser omöjligt ut att löda dit den igen, så jag har beställt en blåtandmodul o tror att jag ska få det.att fungera men androidappen för multiwii ;-)

Har gett opp hoppet om den medföljande gpsen o beställt en annan.
                Det positiva är iaf att jag testade Rth funktionen med lyckat resultat. Iaf så lyckat men kunde önska med den gpsen.

Medans jag väntar på blåtand så har jag satt i ett KK2 kort. Imponerades över hur lättinställt kk2 kortet är.
                Är kanske inte lika stabil som med multiwiikortet, men klart acceptabelt.

Drog f.ö. upp tricoptern med all belysning bland raketerna på nyårsafton. Kan lova att den väckte uppmärksamhet;-)

Kommentar

• Fredda
                  • mar 2012
                  • 207

Dags för uppdatering.
                  Tricoptern har försetts med Blåtand och nya motorer samt proppar.
                  Motorer blev AX2810 750kv som eg är lite större än nödvändigt. Men med 11x5 proppar får jag ganska exakt 10min flygtid på en 2200mah 3-cellsack. Jämfört med 8,5 min på dt750 o 10x4,7.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4398_zps133129d0.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,3 KB
ID: 495256 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4399_zps61cccc2a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,7 KB
ID: 495257

Nästa steg tror jag blir att byta styrkort. Har uppgraderat till MW2,2 men är inte riktigt nöjd ändå.
                  Barometern är som den är, modellen kan fara upp 5m för att sedan i stort strypa motorerna o dra ner i backen. Ändå har jag skyddat baron enl konstens alla regler. O Gps:en har ju en noggrannhet på ungefär ett kvarter.

Tips på styrkort nån? Vill ha en fungerande rth-funktion och pos/alt hold, då jag kör fpv med denna.
                  Apm kan vara ett alternativ.

Kommentar

• Fredda
                    • mar 2012
                    • 207

Mer motortest, jag råkade få ett antal rctimer 2217 930kv till övers. Monterade dessa i tricoptern o testflög ett par accar. Dessa motorer är betydligt mindre effektiva än ax2810. Flygtiden blev nu max 8min, mot 10 med ax (3-cell 2200mah). Provade både 10x5 och 11x5 snurror. Det positiva är att det fanns mer effekt att tillgå.

Kommentar

• UndCon
                      • apr 2009
                      • 2886

en barometer blir sällan mer exakt än så tyvärr då den mäter lufttrycket som varierar hela tiden

jag har testat att bara ha en bmp085 inkopplad på en arduino och sedan låtit den ligga ett bra tag på skrivbordet. höjdskillnader på flera meter mäts upp ganska snabbt...

Vill du ha ett exaktare mätdon på lägre höjd kan du koppla in en Ping eller liknande - mäter då med ultraljud precis som Parrot ARdrone

Kommentar

• Fredda
                        • mar 2012
                        • 207

Ursprungligen postat av UndCon
                        en barometer blir sällan mer exakt än så tyvärr då den mäter lufttrycket som varierar hela tiden

jag har testat att bara ha en bmp085 inkopplad på en arduino och sedan låtit den ligga ett bra tag på skrivbordet. höjdskillnader på flera meter mäts upp ganska snabbt...

Vill du ha ett exaktare mätdon på lägre höjd kan du koppla in en Ping eller liknande - mäter då med ultraljud precis som Parrot ARdrone
                        Både naza o apm klarar höjden mycket bättre, men dom kanske har fler parametrar som spelar in?

Kommentar

• veqtor
                          • feb 2013
                          • 14

vilken multiwii pro är det du kör?
                          denna ska vara bättre än den HK säljer vilken jag hört man ska undvika pga defekta sensorer...

Kör själv den med ubloxen man kan inkludera.

Kommentar

• Fredda
                            • mar 2012
                            • 207

Det är hobbykings version jag kör med.

Kommentar

• veqtor
                              • feb 2013
                              • 14

ok, den ska vara sådär tydligen, nånting med en dålig batch sensorer, personligen ska jag övergå till naze32, bra grejjer det, inga gamla 8-bitars mcu'er utan ist arm cortex m3 (liknar det många har i telefon men speciella hårdvarufunktioner för kontrollapplikationer). Finns baseflight som är en multiwii variant samt baseflightplus som innehåller typ kalmanfiltrering (intelligent pid) och annat gott som man annars får betala multum för (typ autoquad)

Kommentar

Arbetssätt...