ove am rcff smff

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LasseCub

Som jag skrev tidigare så är det upp till medlemmarna att välja var man vill vara. Ingen person, ingen förening, inget förbund skall påverka eller förbjuda var man vill tillhöra. Dock när man väljer tillhörighet så accepterar man också de stadgar som respektive förening eller förbund har.
    Jag förstår inte problemt i debatten. Var medlem tillhör den förening eller förbund var och en vill tillhöra. Var förening väljer vilket förbund man vill tillhöra.
    Jag kan inte förstå denna klappjakt på olika medlemmar och deras tillhörighet.
    Låt var och en bestämma, samt tillse att var medlem följer antagna stadgar.
    Lasse cub
    RCFF

Kommentar

• Glawe
      • feb 2007
      • 2126

Oki, så detta scenariot är alltså Ok då

Modellflygklubben "Far och Flyg" är anslutna till smff.
      Klubben har 73 stycken medlemmar varav 46stycken är med i SMFF genom klubben. Resterande medlemmar i klubben är endast medlemmar i RCFF.

Det är ju superbra. Om det nu är så, så kan jag inte heller förstå varför vi har denna diskussionen. Tack Lasse

Kommentar

• LasseCub

Glawe

Nej så sa jag jag inte utan jag sa att var medlem väljer klubb och förbinder sig att följa klubbens stadgar. Klubb väljer tillhörighet förbund samt då förbinder sig att följa respektive förbunds stadgar.
        Lasse cub
        RCFF

Kommentar

• Glawe
          • feb 2007
          • 2126

Okej, jag ändrar mitt scenario lite då:

Modellflygklubben "Far och Flyg" är anslutna till smff.
          Klubben har 73 stycken medlemmar varav 46stycken är med i SMFF genom klubben. Resterande medlemmar vill istället vara med i RCFF men får inte pg.a av stadgarna hos SMFF och riskerar därmed bli uteslutna om dom inte går med i SMFF.

Stämmer detta bättre ?

Kommentar

• LasseCub

En klubb kan ha medlemar som är med i flera förbunden förutsatt att man följer både klubbens och förbundes antagna stadgar: Finns tvivel om tolkning får var medlem tillskriva resp styrelse för klargörandet av stadgarna.
            Lasse Cub
            RCFF

Kommentar

• wesse
              • maj 2007
              • 5864

smuff

smff vem/vad är det???

Kommentar

• Glawe
                • feb 2007
                • 2126

Ursprungligen postat av LasseCub
                En klubb kan ha medlemar som är med i flera förbunden förutsatt att man följer både klubbens och förbundes antagna stadgar: Finns tvivel om tolkning får var medlem tillskriva resp styrelse för klargörandet av stadgarna.
                Lasse Cub
                RCFF
                Det var iofs en ja/nej fråga, men jag tolkar ditt svar som ett ja. Tack

Kommentar

• LasseCub

Det är din personliga tolökning.
                  Lasse cub
                  RCFF

Kommentar

• Glawe
                    • feb 2007
                    • 2126

Yepp, efterssom om det inte hade stämmt hade du sagt nej (det har du ju tidigare gjort) och istället för att säga ja så försöker du leda frågan till något annat. Hurvida min tolkning av dig är rätt eller fel låter de andra här på forumet avgöra.

Kommentar

• Poteta
                      • jun 2006
                      • 603

Glawe, du kan inte fråga LasseCub om vad man får göra eller inte.
                      Han är nämligen bara RCFF-medlem när han skriver här. Ganska bekvämt faktiskt, blir det lite krångliga frågor så byter man bara identitet.

Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om något liknande och jag har protesterat mot det tidigare. Själv har jag suttit med i en styrelse i en Brf (ordförande i ett år och ordinare i åtta), samt varit aktiv i idrottsföreningar. Det skulle inte falla mig in att byta identitet beroende på var jag skrev eller befann mig.

Kommentar

• colsson
                        • maj 2006
                        • 1165

Ursprungligen postat av Glawe
                        Yepp, efterssom om det inte hade stämmt hade du sagt nej (det har du ju tidigare gjort) och istället för att säga ja så försöker du leda frågan till något annat. Hurvida min tolkning av dig är rätt eller fel låter de andra här på forumet avgöra.

Kommentar

• pilotkalle

Min personliga åsikt.

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7943

Hej,
                            Jag har mycket svårt att tro att LasseCub formulerat det långa inlägget.
                            Det bryter helt från hans tidigare sätt att uttrycka sig i skrift.
                            Å andra sidan säger han att det är hans personliga ÅSIKT - det kan det givetvis vara även om någon annan - gissningsvis SMFFs Styrelse - skrivit stycket. Men om LasseCub fått hjälp av kollegorna i SMFFs Styrelse att skriva detta så anser jag att LasseCub ljuger när han försöker påskina att han skriver dessa inlägg helt som privatperson. LasseCub kan inte så enkelt smita från sina dubbla roller - alltså Styrelseledamot i SMFF resp vanlig medlem (?) i RCFF. I den befattningen som LasseCub representerar i SMFF och i kombination med detta ärendes natur så ÄR LasseCub representant för sin huvudorganisation - alltså SMFF. Försök inte smita från detta LasseCub. I din befattning byter man inte hatt bara som det behagar en själv ! Anser du det så finns bara en sak att göra och det är att du ber att bli entledigad från din befattning i SMFFs Styrelse - då först kommer du att utan problem kunna agera som privatperson.
                            För mig är detta en trovärdighetsfråga i första hand - sakfrågorna kan vi ta som nummer två. En Styrelseledamot i SMFF som handskas så uppenbart vårdslöst med sanningen är ingen Styrelseledamot som jag i egenskap av SMFF-medlem vill ha som representant för mig i min roll som "söndagsflygare". LasseCub kräver ärlighet och öppenhet av Ove - vore det inte klädsamt att börja sopa framför sin egen dörr först då, LasseCub...
                            Så länge du fortsätter med den attityd du visar så kommer du att bli "påhoppad". En smula ödmjukhet från din sida skulle nog inte skada för att bättra på trovärdigheten.
                            Hälsningar
                            Roger

Kommentar

• AM
                              Debattglad entusiast

• maj 2006
                              • 3464

Glawe tog ju fram ett bra och konkret exempel på hur en klubb kunde vara sammansatt av SMFF- och RCFF-medlemmar.

Tänk er då om det i en klubb finns personer som pga sin personliga, kanske religiösa, övertygelse INTE vill tillhöra SMFF och därmed Riksidrottsförbundet för att man exempelvis inte accepterar all doping som förekommer inom idrotten.

Skulle SMFF utesluta hela klubben och envist hävda att alla medlemmar måste vara SMFF-anslutna i det fallet? Jag tror inte det skulle vara fallet och troligen skulle ett sådant agerande uppfattas som förföljese.

Sedan kan man diskutera SMFF:s hot om kollektiv bestraffning av klubbar då hela klubben skulle uteslutas med hänvisning till deras stadgar.

Det är hög tid för för SMFF att komma ur busken och ge ett tydligt - officiellt - klarläggande om hur de tolkar sin paragraf 37 och hur de tänker agera mot "olydiga" klubbar.

Malmöklubben har skickat in sina ändrade stadgar till SMFF för påseende - stadgar som numera medger att medlemmarna frivilligt kan välja vilket förbund de vill tillhöra. De har efter snart fem månader inte hört ett enda ljud från SMFF.

Mvh
                              Ove
                              Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7943

Hej,
                                På 80-talet (?) när SRI bildades - Sveriges Radioflygares Intresseförening - så gjorde SMFF en riktig groda när man frankt uteslöt ett antal medlemmar - varav flera i landslagsklass som jag förstått - för att de tillhörde båda organisationerna. Där fick dock SMFF backa och har dagens Styrelse lite koll på historien så borde dom hålla sig för goda för att upprepa det tidigare misstaget. Efter turbulensen med uteslutningarna så vill jag minnas att det hela mynnade ut i att SMFF tog till sig kritiken från Radioflygarna - vilka ansåg sig styvmoderligt behandlade till förmån för friflyg och linflyg - och RC-grenen fick större tyngd i Förbundet. Och nu upprepar sig protesterna men nu gäller det den stora gruppen "söndagsflygare" som med all rätt anser att SMFF knappast agerar som språkrör för denna stora grupp. Och hur det numera valda språkröret för söndagsflygarna agerar - ja, det har vi ju alla sett exempel på här, tyvärr. Det är väl f ö det enda som Språkröret skapat under sitt första halvår i sin nya roll...konflikter alltså.
                                Inte heller jag förstår varför ALLA i en Klubb som är SMFF-ansluten måste vara tvångsanslutna till SMFF. Är majoriteten anslutna till SMFF så är det väl praktiskt - inte minst för SMFF själva - om Klubben sköter administrationen av SMFF-medlemskapet så slipper Kansliet göra detta.
                                Men tyvärr tyckte inte SMFF- stämman detta trots att vår Klubb motionerat i frågan...
                                Hälsningar
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...