Försäkringar-SMFF

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobbe
    • maj 2006
    • 99

Ove... Det du skriver känns helt genomförbart rakt av. Föreslår att du jobbar vidare på detta. Behöver kanske inte vara så tungt att hantera trots allt. Riktigt intressant faktiskt.

/Tobbe

Kommentar

• genland
      • maj 2006
      • 1228

Försäkringsfrågor SMFF

Detta låter som en mycket intressant ide, ett obyråkratiskt,
      avskalat och transparent system.

Är själv ordf i MFK Genlanda, vi har valt att inte gå med i SMFF.
      Vi har hittills inte lidit på ngt sätt av detta tvärtom har vi
      klarat oss mkt bra ändå.
      Vi har en egen försäkring i Länsförsäkringar (Småföretagsförsäkring)
      som ger nödvändigt försäkringsskydd.

Tror dock att om det kunde komma till stånd ngt
      enl de riktlinjer som föreslagits så skulle jag o säkert flera av mina klubbkompisar gå med!
      Hoppas det kan kan bli realitet av detta!!

Känns som att SMFF har överlevt sig själv.
      En skuta som håller på att försvinna in i dimman
      o på väg att sjunka som Titanic.
      Men orkestern spelar på med "Stiff upper Lip" som Engelsmännen säger....

Mvh Kent Gunnarsson

Kommentar

• Bosse G
        • aug 2006
        • 70

Liten företagsförsäkring

Kolla! Klubben kan redan vara försäkrad.
        Vi har sedan fem-sex år tillbaka betalat 4000 kr om året för en "Liten företagsförsäkring" hos Länsförsäkringar. Vi tog den för att försäkra klubbhus, gräsklipparbod och åkgräsklippare. I år upptäckte vi att den har också en ansvarsdel med ca 3000 kr i självrisk... Har inte alla summor noggrant tillhands men ungefär så där är det.

Så nu är vi rejält försäkrade i VMFK:
        1. Hemförsäkringen
        2. Klubbens försäkring
        3. SMFF

Sedan har jag själv för säkerhets skull en Liten företagsförsäkring själv för att jag gör så pass många kommersiella jobb och då gäller ju inte de ovanstående tre...

Jo, jag kan försäkra att vi är rejält försäkrade. Det kanske ni är också?
        Bosse G

Kommentar

• Mange_S
          • jun 2006
          • 37

Alltså småföretagarförsäkring är nog bra om man är en liten klubb... men läs detta utdrag från länsförsäkringar sthlm "Småföretagsförsäkringen passar mindre företag med högst fem anställda". Man kan anta att det går att utverka någon slags garanti att tex 15 medlemmar skall täckas i ansvarsfrågan men för oss med lite större klubbar duger småföretagarförsäkring helt enkelt inte.

Glöm inte heller att när ni beskriver er verksamhet för försäkringsbolaget klart ange vad det är ni pysslar med om de vid avtalsundertecknandet fått en felaktig bild av vad modellflyg betyder tex inte 300 km/h jetkärra kan det ställa till med problem.

MVH Mange

Kommentar

• Stig Johansson
            • maj 2006
            • 145

Hej igen

Vill fullfölja den tråd jag själv startade och tala om att vi nu fullföljt vår process och nu belutat oss, inom Marks Modell Flyg Klubb, för att släppa den obligatoriska anslutningen till SMFF.
            Orsaken till detta är att vi anser oss inte fått valuta för de 11000 kr vi betalt 2006 och inte heller för de pengar vi betalt under alla år. Vi har varit ca 50 medlemmar från det att vår klubb bildades 1973 och tills nu.
            Man kan fråga sig vad vi fått för de pengar vi betalt under alla dessa år.

Framförallt har frågan kommit att ställas på sin spets senaste året i och med att vi får uppfattningen att ingen från SMFF är intresserad av medlemmarna utan endast deras pengar. Vi anser att det fanns vissa ljusningar under 2005 med rappa, konstruktiva, positiva svar på webben och en viss aktivitet men under 2006 anser vi att vi endast mötts av arrogans och ointresse.

Det senaste som hänt är att vår kassör inte ens kan få ett adekvat svar på vilket underlag som ligger till grund för faktureringen under 2006. Vår kassör är gift med en revisor och dessa två tillsammans bestämde sig för att verkligen få rätt på debiteringen från SMFF och vår uppfattning om vad vi borde betalt.
            Vi uppfattar inte att SMFF är det förbund som vi har råd att "sponsra för ingenting" och därför hoppas vi att kunna ansluta klubben till något alternativ i framtiden. Om inte det skulle finnas ett bra alternativ så ser vi inte detta som någon katastrof!
            Vi är alla lite sorgsna för den utveckling som sker. Inte för att vi saknar SMFF men för det faktum att vi tror oss behöva ett förbund som verkligen jobbar med klubbarna för något bra i framtiden. Vi har i över 30 år trott att SMFF skulle vara detta förbund och under en lång tid har det nog varit så men inte nu!

Stig Johansson
            Ordf. MMFK

Kommentar

• AM
              Debattglad entusiast

• maj 2006
              • 3464

Jag tror ni har gjort ett bra val i Er klubb. Kollektivanslutning hör inte hemma i dagens föreningsliv. Samma sak gäller att man måste känna att man får valuta för sina pengarna. Man kan inte gå in i en affär och betala för en liter mjölk och på sin höjd få en bild av en ko i retur.

Vi är på RCFF har nu fått fram bra försäkringar (ansvar & olycksfall) och öppnar ett bankgiro nu i veckan så att medlemmarna kan börja betala in sin hundring.

Jag tycker ni ska gå med i RCFF för att få ett bra försäkringsskydd, information, hjälp med olika frågor och ärenden, och bidra till att bygga upp ett kostnadseffektivt och modernt modellflygförbund värd sitt namn. Vi vill förena alla nöjesflygare i landet så att vi alla får nytta och NÖJE av vår hobby.

Mvh
              Ove
              Ove (AM) Nielsen

Kommentar

Arbetssätt...