Kabellängd LiPo -> ESC?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Mhm, aha... Måste ju ha ackarna i nosen så flyget inte blir baktungt.
    Så egentligen borde man flytta ESC fram bland all annan elektronik?
    Motorn är ju i stjärten, ESC kort framför. Alltså om man kan ha
    låånga kablar mellan ESC och Motor? Funkar det? Måste maila
    Bormatec och fråga vad dom menar med att man ska ha ackarna
    längst fram i nosen fast ESC enligt anvisningen skall vara placerad
    framför motorn (kyltunnel) och så står det i bruksanvisningen till
    medföljande ESC att man får ha max 15cm kablar mellan ackar och
    ESC... ;-)

Flyget:

www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• AM
      Debattglad entusiast

• maj 2006
      • 3464

Har själv sett resultatet av långa kablar mellan ESC och batteri. Staffanstorps störste rövbandyspelare - Tomas - hade en fläkt i en depronkärra och plötsligt började det ryka om planet när han flög. "Snyggt med rökaggregat", sa jag. "Jag har inget rökaggregat!!!", svarade Tomas med desperation i rösten. Det visade sig att kondensatorerna sprängts och börjat brinna....
      Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
        • 989

Ursprungligen postat av Ålänning
        Mhm, aha... Måste ju ha ackarna i nosen så flyget inte blir baktungt.
        Så egentligen borde man flytta ESC fram bland all annan elektronik?
        Motorn är ju i stjärten, ESC kort framför. Alltså om man kan ha
        låånga kablar mellan ESC och Motor? Funkar det? Måste maila
        Bormatec och fråga vad dom menar med att man ska ha ackarna
        längst fram i nosen fast ESC enligt anvisningen skall vara placerad
        framför motorn (kyltunnel) och så står det i bruksanvisningen till
        medföljande ESC att man får ha max 15cm kablar mellan ackar och
        ESC... ;-)

Flyget:

http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=8609
        Nog hugget som stucket för din del vilken förlängning du väljer iom det inte verkar vara något kraftpaket - men iom ESC varnar för långa ack-kablar så hade jag nog dragit långa motorkablar på den och monterat ESC nära acket och gjort lämplig(a) öppningar för kylluft. Alt. bytt ESC till något bättre, som tål högre spänning än tänkta ackpaketet (ev. med kondingar på vägen.)
        ----------------------------------
        Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6809

Flyget har inte flugits så mycket, men har köpt Castle Creations CC CapPack.
          Ska kompensera för kabelförlängning på 8 tum.
          12S Max
          880 uF
          Och man ska notera att kabellängden från ESC till batteri även innefattar längden på kablarna inne i batteriet.
          Ska monteras inom 75mm från ESC.
          Noggrant!

Bormatec svarade: "I know the discussion about the cables between motor - controller - battery. Many discussions, many different opinions, .... I can only say, that we deliver since many years our airframes with 40 cm long cables between controller and battery and we had no problems. I rather think, that if you put the controller in the fuselage, the controller becomes overheat and could be destroyed"

ESCen är långt bak nära motorn och det får ej rum CapPack inom 75mm eftersom det då är i vägen för kylluft. Så om jag monterar CapPack så när fartreglaget det går, så ska det ju vara lugnt. =) Och man kan ha lite bättre samvete.

Kommentar

• Kobbeuffe
            • apr 2014
            • 16

Nu ska vi se. Jag tänkte försöka mig på lite DYS med komponenter från gamla grejjer. Jag har då:

4st. 105c 35V 470uF
            2st. 105c 50V 270uF
            4st. 105c 35V 270uF

Vad kan jag göra med dessa till en Hobbywing 60A esc med ca 25 cm kabel till ack.

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6809

Mjah, 25 cm är inte "jättelångt" och jag tror olika ESCar är olika känsliga. De har ju kondingar också...
              På min Maja så har jag ca 0,8 meter mellan ackar och ESC, där har jag två CapPacks för säkerhetsskull.

Kommentar

• Kobbeuffe
                • apr 2014
                • 16

Slutade med att jag paralellade 2X 105c 50V 270uF iaf. inte vet jag om det är bra men inget brann vid testflygningen iaf

Kommentar

• jasno

• sep 2009
                  • 4

Har under många år haft ca 1.2 meter mellan fartreglage och motorn utan problem. 24Volt och 100Amp. Kabel area ca 6mm. Dvs inte mer än vad det normalt bör vara. Varför fungerar detta? Frekvensen till motorn är i KHz området och då är Z= motståndet vid växelström väldigt lite och den retur frekvensen som byggs upp är försumbar relativt den retur frekvensen som motorn i sig ger. Om man har långa kablar till fartreglaget så blir den retur frekvensen som fartreglaget ger så stor att det kan bli (blir) resonance som är så stor att antingen batteriet eller fartreglaget inte kan ta hand om det. Med resultatet att vi får en tydlig odör som svar följt av Lucas uppfinning MÖRKER

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6809

Inte vet jag varför Castle Creations gör sina CapPack. Dom är väl amatörer och borde bli informerade? =) Jag vet ingen som sagt att deras fartreglage gått slut pga långa kablar. Men jag vet många som fått slut på sina fartreglage, utan anledning...

Kommentar

• freddan_6
                      • aug 2006
                      • 2655

Ursprungligen postat av jasno
                      Har under många år haft ca 1.2 meter mellan fartreglage och motorn utan problem. 24Volt och 100Amp. Kabel area ca 6mm. Dvs inte mer än vad det normalt bör vara. Varför fungerar detta? Frekvensen till motorn är i KHz området och då är Z= motståndet vid växelström väldigt lite och den retur frekvensen som byggs upp är försumbar relativt den retur frekvensen som motorn i sig ger. Om man har långa kablar till fartreglaget så blir den retur frekvensen som fartreglaget ger så stor att det kan bli (blir) resonance som är så stor att antingen batteriet eller fartreglaget inte kan ta hand om det. Med resultatet att vi får en tydlig odör som svar följt av Lucas uppfinning MÖRKER
                      Hej

Nej så fungerar det inte. Det är 4-kantsvågor som har mycket kraftiga övertoner skickat till nästan ren induktiv last. Du måste räkna minst på 7:e övertonen troligen mer. De flesta fartreglage kör på 7-8 kHz, vissa går att ställa in på 14kHz-16kHz. Det blir 112kHz att räkna på. Plötsligt är din ledare inte längre en resistor utan en serieinduktans. Därför måste man mäta spänningen som byggs upp i fartreglageänden. På 6S får jag momentant 50V (100MHz oscilloskop). Detta bränner upp fartreglaget ganska snabbt. För att det inte ska brinna ska det sitta stora högvoltskondensatorer i fartreglageänden. Du har haft antigen haft sagolik tur eller ett fartreglage som är designat för långa kablar om det fungerat för dig.

Kommentar

• MagnusStrömqvist
                        • dec 2006
                        • 400

Så korta kablar som möjligt. Löda gärna escn direkt på motorn (3 punkter)
                        Byta/köpa? Hör av dig!
                        Pistonpowered:
                        112” 3W Mustang, DLA116cc rad
                        90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
                        87” TC Flybaby, ASP 160 twin
                        67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
                        60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
                        El drift: F3A sebart Wind Pro
                        Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

Kommentar

Arbetssätt...