Det blir inte varmare med ett större motstånd - det blir kallare.
Det är bara i värmeelement du ska fundera på att få exakt rätt motstånd.
I radion är motståndet enbart där för att skapa rätt spänning som kretsarna behöver.
För lågt motstånd ger högre ström som ger värme och förbrukar batteri.
För högt motstånd kan ge för klen spänning så att kretsen som mäter blir osäker.
Hade du haft ett motstånd (pot) på 2 k eller 5 K med samma vridningsvinkel som det du ska byta ut så hade radion inte märkt någon skillnad.
Det man bör tänka på är kvaliteten på poten så att den håller för att skuffas fram och tillbaka tusentals gånger när man flyger. Trimpotar är vanligen konstruerade för att justeras någon gång och sedan sitta i samma läge. I dyrare sändare har man inte potar utan beröringsfria givare som inte har några glidytor som kan slitas.
Det är bara i värmeelement du ska fundera på att få exakt rätt motstånd.
I radion är motståndet enbart där för att skapa rätt spänning som kretsarna behöver.
För lågt motstånd ger högre ström som ger värme och förbrukar batteri.
För högt motstånd kan ge för klen spänning så att kretsen som mäter blir osäker.
Hade du haft ett motstånd (pot) på 2 k eller 5 K med samma vridningsvinkel som det du ska byta ut så hade radion inte märkt någon skillnad.
Det man bör tänka på är kvaliteten på poten så att den håller för att skuffas fram och tillbaka tusentals gånger när man flyger. Trimpotar är vanligen konstruerade för att justeras någon gång och sedan sitta i samma läge. I dyrare sändare har man inte potar utan beröringsfria givare som inte har några glidytor som kan slitas.

. I alla fall så trodde jag att det skulle bli enkelt att mäta upp ohmdiffar osv. idag nu på morgonen i syfte att sätta in rätt motstånd på rätt ställen. Känner att detta redan har tagit alldeles för mycket av min semester i anspråk, detta miniamatörprojekt. Känns väldigt frustrerande när man inte behärskar något till 100% och jag undrar om det inte finns något bra enkelt simuleringsprogram där jag kan stoppa in mina ohmvärden som jag har nu och samtidigt hålla vissa saker konstanta för att få ut korrekta ohmvärden på mina tre motstånd så att spänningen blir rätt? Jag har ju som jag beskrivit tidigare en potentiometer som jag inte vill byta ut. Denna har ett totalt motstånd på 4,71 kohm. På den potentiometern har jag nu kopplat in motstånd på följande sätt mellan de olika benen:
Kommentar