Potentiometer?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pgrts

• jun 2006
    • 2015

Det blir inte varmare med ett större motstånd - det blir kallare.
    Det är bara i värmeelement du ska fundera på att få exakt rätt motstånd.
    I radion är motståndet enbart där för att skapa rätt spänning som kretsarna behöver.
    För lågt motstånd ger högre ström som ger värme och förbrukar batteri.
    För högt motstånd kan ge för klen spänning så att kretsen som mäter blir osäker.

Hade du haft ett motstånd (pot) på 2 k eller 5 K med samma vridningsvinkel som det du ska byta ut så hade radion inte märkt någon skillnad.
    Det man bör tänka på är kvaliteten på poten så att den håller för att skuffas fram och tillbaka tusentals gånger när man flyger. Trimpotar är vanligen konstruerade för att justeras någon gång och sedan sitta i samma läge. I dyrare sändare har man inte potar utan beröringsfria givare som inte har några glidytor som kan slitas.

Kommentar

• freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

PGRTS har rätt, tänk på OHMS lag: R*I=U. Sänk R så höjs I och vice versa, eftersom spänningen i radion är rätt så konstant.

Kommentar

• The Flyer
        • maj 2013
        • 134

Ursprungligen postat av pgrts
        Det blir inte varmare med ett större motstånd - det blir kallare.
        Med "det som kan hända om det blir för högt motstånd i min krets är väl att min krets isåfall kan gå sönder pga för hög värmeutveckling..." menade jag att om strömmen förhindras att flöda pga ett motstånd så måste ju den energin gå någon annanstans...antingen ut som högre spänning eller större värmeutveckling.

-Ja oavsett om jag uttryckte mig fel eller inte förstår så är det en radioamatör i ordets rätta bemärkelse ni har att göra med här som ni kanske redan har märkt . I alla fall så trodde jag att det skulle bli enkelt att mäta upp ohmdiffar osv. idag nu på morgonen i syfte att sätta in rätt motstånd på rätt ställen. Känner att detta redan har tagit alldeles för mycket av min semester i anspråk, detta miniamatörprojekt. Känns väldigt frustrerande när man inte behärskar något till 100% och jag undrar om det inte finns något bra enkelt simuleringsprogram där jag kan stoppa in mina ohmvärden som jag har nu och samtidigt hålla vissa saker konstanta för att få ut korrekta ohmvärden på mina tre motstånd så att spänningen blir rätt? Jag har ju som jag beskrivit tidigare en potentiometer som jag inte vill byta ut. Denna har ett totalt motstånd på 4,71 kohm. På den potentiometern har jag nu kopplat in motstånd på följande sätt mellan de olika benen:

1-3 ett motstånd på 5,6 kohm
        1-2 och 2-3 vardera ett motstånd på 4,7 kohm

Har sedan skruvat in poten mekaniskt mot spaktoppen så att jag får ohmvärdet 2,001 kohm i neutralt läge.

Vad jag vill uppnå är alltså:
        Mellan 1-3 vill jag ha 4,8v. Med poten i neutralläge vill jag ha 2,4v mellan ben 1-2, 2-3. Jag vill sen kunna variera spänningen mellan benparen 1-2, 2-3 till mellan 1,8v och 3v. Kan man inte simulera detta i ett program och se vilka ohmvärden det blir på motstånden om man har en pot på 4,71 kohm? Det kanske visar sig att det inte går att komma dit jag vill med poten som jag har?
        Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
          • 2015

Hur bra som helst!
          Mät vilka Ohm du har på originalpoten vid max och min spakutslag.
          Mät vad du har för max och min Ohm på nya poten vid spakutslag så ska du få reda på vilka motstånd du ska ha för att det ska bli procentuellt samma.
          OBS - mät utan dina serie och parallelmotstånd som bara gör kretsen olinjär.

Din värmeteori förutsätter att spänningen kan ändras men de strax under 5 volt du har över poten är konstanta så då blir strömmen en femtedel med ett 5 gånger så stort motstånd. Lägre ström = lägre värme. Värme (effekt) = volt gånger ampere alltså 21% om du går från 1 kOhm till 4,7 kOhm.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
            • 2015

Enligt dina tidigare uppgifter så är minläget vid 38% av potens läge och max är vid 62%.
            Det är enkel matematik att räkna ut vilka motstånd som behövs för att justera den nya poten till samma procent om man vet vad den ger utan kompensation.
            Tänk på att du kanske har trimmar på spakarna till din gamla radio.
            Om det är en enklare radio så ska de förstås stå i mittläget när du mäter.
            På nyare sändare så är det bara digitala signaler som går in i sändarens minne.

Kommentar

• The Flyer
              • maj 2013
              • 134

Mät vilka Ohm du har på originalpoten vid max och min spakutslag.
              Mät vad du har för max och min Ohm på nya poten vid spakutslag så ska du få reda på vilka motstånd du ska ha för att det ska bli procentuellt samma.
              OBS - mät utan dina serie och parallelmotstånd som bara gör kretsen olinjär.
              Tänk på att du kanske har trimmar på spakarna till din gamla radio.
              Om det är en enklare radio så ska de förstås stå i mittläget när du mäter.
              På nyare sändare så är det bara digitala signaler som går in i sändarens minne.
              Tackar! Sagt och gjort:

Radion är en digitalradio och är avstängd under mätning.
              På radion är det mellan benpar 1-2: max 1,66 kohm och min 1,36 kohm

Vad gäller poten i spaken gjorde jag flera mätningar och får lite olika värden men det går väl att gå på genomsnittet. Antagligen beror det på att poten dels är lite sliten samtidigt som mekaniken i den inte är helt symmetrisk.

Lös potentiometer:
              ==============
              Pot max åt höger ; 1-2 = 4,61 kohm 2-3 = 179,9 ohm
              Pot max åt vänster; 1-2 = 218,1 ohm 2-3 = 4,58 kohm
              (man ser att ohmsummorna blir lite olika mellan de olika benparen så den linjära lösa poten är antagligen inte helt symmetrisk 4,83 kohm i ena fallet och 4,76 kohm i andra fallet, medelvärdet ungefär 4,8 kohm)

Lös potentiometer monterad i spaktopp (mekaniskt ställt neutralläge vid 2,42 kohm mellan benpar 1-2 och 2-3):
              =============================
              Max vid fullt utslag mellan benpar 1-2 =3,72 kohm
              Min vid fullt utslag mellan benpar 1-2 = 1,23 kohm

Med spaktoppens inbyggda begränsningar kan man således uttnyttja (((3,72+1,23)/2)/4,8) = 0,516 = 52% av potentiometerns hela banlängd.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                • 2015

Då börjar man närma sig :-)
                Du har alltså ca 24% av potens utslag på originalet och 52% på den nya poten.
                Om den nya poten är 4,7 K så är det rimligt att summan av de yttre motstånden ska vara runt 5 K för att få ner den användbara ytan till hälften. Det är bara att fördela på ca hälften (2,4K och 2,7 K om du kör med E24-serien) på varje sida om du nu kan justera poten mekaniskt en aning för att centrera.
                Vill du räkna på effekten så blir strömmen en halv milliampere och effekten alltså 2,5 milliwatt fördelat över de 3 motstånden. Inte direkt någon risk för överhettning alltså.
                Sedan är det sannolikt inte alls kritiskt då radion säkert har justeringar typ EPO där du kan finjustera signalen ut till servot.

För övrigt så borde det finnas färdiga lösningar för ditt problem. Du är inte inte den första som har diskuterat flervägsspakar. För många år sedan var det vanligt med enspaksradio och jag tror att jag sett modernare saker med funktioner i toppen på spakarna.

Kommentar

• The Flyer
                  • maj 2013
                  • 134

Då börjar man närma sig :-)
                  Du har alltså ca 24% av potens utslag på originalet och 52% på den nya poten.
                  Om den nya poten är 4,7 K så är det rimligt att summan av de yttre motstånden ska vara runt 5 K för att få ner den användbara ytan till hälften. Det är bara att fördela på ca hälften (2,4K och 2,7 K om du kör med E24-serien) på varje sida om du nu kan justera poten mekaniskt en aning för att centrera.
                  Vill du räkna på effekten så blir strömmen en halv milliampere och effekten alltså 2,5 milliwatt fördelat över de 3 motstånden. Inte direkt någon risk för överhettning alltså.
                  Sedan är det sannolikt inte alls kritiskt då radion säkert har justeringar typ EPO där du kan finjustera signalen ut till servot.

Tackar och bockar för hjälpen

För övrigt så borde det finnas färdiga lösningar för ditt problem. Du är inte inte den första som har diskuterat flervägsspakar. För många år sedan var det vanligt med enspaksradio och jag tror att jag sett modernare saker med funktioner i toppen på spakarna.
                  Satte nu dit dina motståndsvärden och monterade in poten i spaktoppen. Mätte sen upp ohmvärdet mellan benpar 1-2: minutslag=1,55 k, max=0,84 k, neutral=1,24 k. Differens 1,55-0,84 = 0,71 k

Pot i nya digitalradion visar på en differens 1,66-1,36=0,3 k eftersom max där =1,66 k och min=1,36 k.

Så vad jag förstår så skulle man behöva begränsa motståndsintervallet i min pot med ytterliggare 0,3 k för att efterlikna den nya digitalradion. Så om jag då ökar motståndsvärdena med ytterliggare 0,15 k på var sida så borde det blir hyffsat tycker jag. Problemet är bara det att jag måste ju även flytta upp neutralläget mekaniskt så att jag får ett maxvärde i närheten av 1,66 eftersom digitalradion har 1,5 k i neutralläge och jag nu har 1,24 i neutralläge. Det betyder antagligen också att potens totala ohmtal måste justeras med ett motstånd över benpar 1-3.

Kommentar

• The Flyer
                    • maj 2013
                    • 134

-Nej fasiken också! Jag får det inte att stämma här.

-Om de yttre motstånden ligger runt 5k (jag har satt dit ett motstånd på 2,7k mellan 1-2 och ett på 2,42k mellan 2-3) och då får jag en diff på 0,71k mellan benpar 1-2. Radions pot som jag vill efterlikna har en diff på 0,3 mellan benpar 1-2 då max uppmätt värde = 1,66k och min = 1,36k....Hmmm....få se nu....jag måste ju minska motståndet från 0,71k till 0,3k på var sida och då skulle det betyda att jag sätter in två motstånd på vardera yttersida på runt 2,4k istället. Så måste det ju bli. Eller har jag fel?

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                      • 2015

Motstånden ska så klart sitta i serie med poten , inte mellan benen på den.
                      --Motstånd --- Potentiometer ---- Motstånd -- Annars kan du ju inte få ca 10 K i slingan.
                      Sen ska du inte mäta ohmtalen utan spänningen ut på mittbenet på poten.
                      Radion mäter inte ohm utan volt.

Kommentar

• The Flyer
                        • maj 2013
                        • 134

Motstånden ska så klart sitta i serie med poten , inte mellan benen på den.
                        --Motstånd --- Potentiometer ---- Motstånd -- Annars kan du ju inte få ca 10 K i slingan.
                        Sen ska du inte mäta ohmtalen utan spänningen ut på mittbenet på poten.
                        Radion mäter inte ohm utan volt.
                        -Jag tror jag ger upp snart :banghead: Det är ju ingen ide att jag kör in ström i kretsen med min lösa pot som jag har satt upp på experimentplatta innan jag får samma ohmvärden mellan benen på den som det är på poten i radion? Annars blir det ju fel när jag byter ut kretsen i radion mot den på experimentplattan. Stämmer ohmvärdena på experimentplattan innan jag ersätter nått så vet jag ju med säkerhet att det kommer att fungera som det ska i radion.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                          • 2015

Ursprungligen postat av The Flyer
                          ..Stämmer ohmvärdena på experimentplattan innan jag ersätter nått så vet jag ju med säkerhet att det kommer att fungera som det ska i radion.
                          Ledsen - Du tänker tyvärr helt fel. Du kan aldrig få en linjär enhet med det tänket du har om ohmlikhet med parallellkoppling med fasta och variabla motstånd. .

Kommentar

• The Flyer
                            • maj 2013
                            • 134

Ledsen - Du tänker tyvärr helt fel. Du kan aldrig få en linjär enhet med det tänket du har om ohmlikhet med parallellkoppling med fasta och variabla motstånd. .
                            Ingen aning faktiskt. I alla fall tackar jag så mycket för hjälpen jag fått även om det inte har ledit mig rätt på vägen. Återstår bara att försöka få tag på en exakt likadan linjär potentiometer och anpassa den i spaktoppen som den som sitter i radion. Men du måste väl ändå hålla med mig om att om ohmvärdet i neutralläge på två olika potar är lika så måste ju både strömmen och spänningen vara lika i båda fallen? Motståndet begränsar ju strömmen och man får då en viss spänning över motståndet.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                              • 2015

Ursprungligen postat av The Flyer
                              Motståndet begränsar ju strömmen och man får då en viss spänning över motståndet.
                              Du tänker ju rätt så bra om det nu hade varit en strömgenerator som matar kretsen - vilket det är när man mäter temperatur med motståndstermometrar.
                              Nu är det omvänt - du har en fast spänning som matar poten och då tänker man inte ohm utan spänningsfall över kretsen.
                              Du kan ju försöka bryta mot ohms lag om du törs ;-)
                              Koppla upp ett 5v-batteri på din testplatta och mät volt över pinnarna i stället så ska du får se att det är väldigt enkelt.

Kommentar

• Jorgen
                                • feb 2013
                                • 777

Som Patrik säger, det är enkelt bara du släpper det där med motståndet. Koppla upp kretsen jag ritade och så kommer du att se att du kan få den att ge exakt det utspänningsområde som du vill att den skall göra. De två extra potentiometrarna i kretsen är kopplade som variabla motstånd för att låta dig trimma in kretsen utan att byta motstånd.

Kommentar

Arbetssätt...