Flygförbud?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrblueshooter
    • apr 2007
    • 36

Man kan väl sammanfatta det hela med att det finns mycket att vinna på att ha en klubb bakom sig för likasinnat sällskap och tipps på plats som jag också håller på är tusen gånger mer värt en nät tipps.

Poängen bakom det här med att förstöra för andra är ju som att ett antal tusen personer skulle gå ner på stan och öva utslag med sina golf set och då ibland träffa någon i huvudet eller förstöra egendom... Hur länge skulle det ta innan det uppkom någon lag som begränsade utövandet av golf?

Det behövs helt enkelt en del strukturering för att inte folk av okunnighet ska riskera skada eller kränka andra.. och en klubb är ju ett utmärkt samlande av kunskap och erfarenheter och ger chans att få sina egna åsikter och göranden reflekterade av andra..

Kommentar

• IngemarTh
      • okt 2010
      • 415

Ursprungligen postat av Nimbus-Bert
      Nu vet jag inte hur man ska dra gränsen mellan leksaks modell och inte, det får väl bli vikten som avgör. Vad det gäller att få en fotboll eller en modell i huvudet såskulle jag nog välja fotbollen. Fotbollen har inte en till fler ilsket roterande plastbitar (propellrar).
      Visst ska det kunna flygas på en ängeller över vatten men inte bland folk och bostäder.

Möjligt jag har fel men tror att tar inte vi första steget och tänka på säkerheten så kommer det lagar som förbjuder flyg på vissa ställen. Nu tror jag inte alla bryr sig för lagbrytare finns det. Händer en olycka med modell inom ett flygförbuds område så lär det inte dömas som en fotboll.

Bert
      Håller med om att vi borde ta första steget. Det finns de som tänkt ut vad gränserna går mellan lek och lite mer allvar t.ex. Britterna som har 7kg som viktgräns för det man kanske kan kalla lek och 20 kg med lite mer regler och 80, 150 kg med speciella regler.
      http://www.caa.co.uk/docs/33/CAP658%...une%202013.pdf

Vi kanske kan bli påtvingade denna typ av regler om vi inte sätter upp lite bättre generella säkerhetsregler än idag. Nu är det ju upp till varje klubb eller individ att sätta reglerna ganska godtyckligt. Jag har fått lite mothugg tidigare för denna typ av förslag där man säger att reglerna är bra som de är, men jag är fortsatt tveksam.

/ Ingemar Thöörn

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7943

Problemet är nog inte att säkerhetsreglerna inom det organiserade flyget (klubbarna) skulle vara alltför diffusa utan det är nog det oorganiserade flyget som utgör den största risken för oss alla för där saknas ju av naturliga orsaker säkerhetsregler ö h t.
        Så att sikta in sig på att strama upp klubbarnas säkerhetsregler är nog nåt som inte leder så långt utan det gäller nog istället att få upp säkerhetstänkandet hos de oorganiserade flygarna eller ännu hellre få så många som möjligt att söka sig till klubbarna. Och Jo - jag vet att inte alla oorganiserade flygare saknar säkerhetstänk men ni kan ju ändå se vad t ex Zallisen och mrblueshooter skriver ovan om vad det kan ge att komma med i klubbgemenskapen. Och jag vill fortfarande tro att tillsammans blir vi starkare. Och klubbar finns det redan i mängd så det viktigaste är nog inte att starta ytterligare en ny klubb såvida det inte saknas klubb på orten.
        Roger

Kommentar

• Stiffe
          • jan 2012
          • 991

För mig personligen är det lite komplext efter att varit väldigt aktiv modellflygare mellan 1980 - 97 och flög det mesta som fanns på den tiden 1/4 skala helikopter osv så fick mitt intresse för foto mig att börja för 2 år sen ca med multikopter som öppnade en ny värld i foto - filmningens tecken , det jag kallar modellflyg är det ganska naturligt att vistas på ett modellflygfält under utövandet även om när vi tävlade i helikopter fixade ett litet eget ute på landet för effektiv träning , multikopter ligger väldigt i gränslandet även om man framför det via en RC anläggning för man kan starta och landa i stort sett varsomhelst och för mig är det en fotoplattform i första hand och en fotoplattform vill man fota och filma med intressanta och vackra platser , det ger nada att flyga runt på ett modellflygfält som det gör med det häftiga skalaflygplanet man lagt sin själ på en hel vinter , som någon redan sagt så är det givetvis det sunda förnuftet och inte flyga över folkmassor riskera egendom osv allt inom rimliga gränser såklart , vill jag filma något så får det bli när det går att göra det säkert annars avstår jag , problem kan såklart uppstå eftersom det blivit lättillgängligt utan nån kunskap och en nybörjare har kanske inte mina spärrar tyvärr och det är där man ska lägga krutet på information mm. exakt hur är inte så lätt

Man ska kanske bilda multikopterklubbar som verkar för den delen av hobbyn jag vet inte

Kommentar

• Zallisen
            • jun 2013
            • 361

Ursprungligen postat av Stiffe
            För mig personligen är det lite komplext efter att varit väldigt aktiv modellflygare mellan 1980 - 97 och flög det mesta som fanns på den tiden 1/4 skala helikopter osv så fick mitt intresse för foto mig att börja för 2 år sen ca med multikopter som öppnade en ny värld i foto - filmningens tecken , det jag kallar modellflyg är det ganska naturligt att vistas på ett modellflygfält under utövandet även om när vi tävlade i helikopter fixade ett litet eget ute på landet för effektiv träning , multikopter ligger väldigt i gränslandet även om man framför det via en RC anläggning för man kan starta och landa i stort sett varsomhelst och för mig är det en fotoplattform i första hand och en fotoplattform vill man fota och filma med intressanta och vackra platser , det ger nada att flyga runt på ett modellflygfält som det gör med det häftiga skalaflygplanet man lagt sin själ på en hel vinter , som någon redan sagt så är det givetvis det sunda förnuftet och inte flyga över folkmassor riskera egendom osv allt inom rimliga gränser såklart , vill jag filma något så får det bli när det går att göra det säkert annars avstår jag , problem kan såklart uppstå eftersom det blivit lättillgängligt utan nån kunskap och en nybörjare har kanske inte mina spärrar tyvärr och det är där man ska lägga krutet på information mm. exakt hur är inte så lätt

Man ska kanske bilda multikopterklubbar som verkar för den delen av hobbyn jag vet inte
            Har du inget som helst intresse kvar för att nöjesflyga då da? :o Jag trodde också jag bara skulle filma men det visade sig att det var kul att nöjesflyga också samt att alla andra som jag känner som filmar med multirotor även de nöjesflyger både med flygplan och multirotor. Finns ju filmnöjesflygning i gränslandet också med FPV-maskiner.

Kommentar

• Stiffe
              • jan 2012
              • 991

Ursprungligen postat av Zallisen
              Har du inget som helst intresse kvar för att nöjesflyga då da? :o Jag trodde också jag bara skulle filma men det visade sig att det var kul att nöjesflyga också samt att alla andra som jag känner som filmar med multirotor även de nöjesflyger både med flygplan och multirotor. Finns ju filmnöjesflygning i gränslandet också med FPV-maskiner.
              Det ena utesluter inte det andra och tanken har slagit mig att köpa någon ARF warbird jag bara menar att för mig är det 2 helt olika företeelser och inte RC flyg utan i första hand en fotoplattform det är det jag försöker förmedla , jag förstår RC flygarna absolut och tycker det är fantastiskt det de håller på med för jag har själv varit där men för tillfället är det kicken med Multikopter filmande och fotande som gäller för min del och vägen dit att få allt tekniskt att funka

Kommentar

• IngemarTh
                • okt 2010
                • 415

Ursprungligen postat av McRegor
                Problemet är nog inte att säkerhetsreglerna inom det organiserade flyget (klubbarna) skulle vara alltför diffusa utan det är nog det oorganiserade flyget som utgör den största risken för oss alla för där saknas ju av naturliga orsaker säkerhetsregler ö h t.
                Så att sikta in sig på att strama upp klubbarnas säkerhetsregler är nog nåt som inte leder så långt utan det gäller nog istället att få upp säkerhetstänkandet hos de oorganiserade flygarna eller ännu hellre få så många som möjligt att söka sig till klubbarna.
                Kan man inte hoppas att det finns oorganiserade som läser våra forum, man hittar ju t.ex. länkar på transportstyrelsens web. Då vore det ju bra om de hittade tydliga säkerhetsregler där det står t.ex. var och hur man får flyga utanför klubbfälten, t.ex inte på hög höjd i närheten av storflygplatser med liknande regler som för raketer, ballonger och lyktor men kanske inte tillstånd utan vara med i ett förbund istället:

Bara ett exempel, men det kanske klarnar vad jag menar när jag refererade till britternas regler:
                http://www.caa.co.uk/docs/33/CAP658%...une%202013.pdf

Kommentar

• Nimbus-Bert
                  • dec 2012
                  • 305

Bäst vore det om alla blev medlem i en klubb men så länge som klubbar är bundna av sina flygfält tror jag det är svårt. Måste till mer lokala aktiviteter, platser att träffas på och lokaler för aktiviteter. Det vore konstigt om man inte skulle kunna få kommunerna att ställa upp på detta, förklara för dom risker och fördelar och kalla det sport.
                  Men sedan gäller att ta fram regler som gäller för alla kommuner och klubbar.
                  Flyger gör vi all men med olika farkoster så splittra oss inte.

Bert

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7943

I en ideal värld har du säkert rätt Ingemar men tyvärr tror jag inte att många av de som är ointresserade av att kontakta flygklubbar verkligen kommer att läsa och ta till sig. Detta kan givetvis vara en förutfattad mening och i så fall är ingen gladare än jag.
                    Det finns ju redan grundläggande rekommendationer inom RCFF - http://www.rcflyg.se/rcff/sakerhetsr...egler_RCFF.pdf och även inom SMFF - http://iof2.idrottonline.se/SvenskaF...kerhetsregler/. Dock är ju SMFFs rekommendationer huvudsakligen centrerade till regelverk vid flygning på RC-flygfält och det är ju knappast aktuellt för de som skippar klubbmedlemskap och flygning på klubbfält. Dessutom är ju SMFFs försäkring begränsad till att omfatta flygning på fält som är sanktionerade av resp klubb så där finns nog knappast nåt incitament att skriva rekommendationer för flygning utanför konventionella RC-fält. Detta hindrar ju i o f s inte att vi skribenter på detta forum själva sammanställer rekommendationer men att våra organisationer skulle skapa rekommendationer hur oorganiserade flygare skall förhålla sig till omgivningen tror jag inte så mycket på. Och som jag redan nämnt - säkerhetstänket på RC-fält är nog inte det mest akuta att ta tag i trots allt.
                    Men alla initiativ är bra och kan dessa rädda oss ifrån nån skada så är det ju positivt. Sen är frågan vem som har ansvaret att informera just de oorganiserade flygarna för det torde knappast vara SMFF, RCFF eller resp klubbar... Och handlarna är ju idag spridda över hela världen så dessa kan vi rimligen inte heller ålägga nån informationsplikt. Helt lätt är det tyvärr inte.
                    Till Bert vill jag säga att klubbarna kan visst sanktionera andra ställen som "godkända" flygplatser och för SMFF-klubbar är ju detta också nödvändigt för att försäkringsskyddet skall gälla. Överhuvudtaget är ju försäkringsfrågan i allra högsta grad aktuell när man flyger utanför gängse flygfält och då speciellt inom tätbebyggt område men jag är rädd för att detta inte ligger överst på agendan för många oorganiserade flygare.
                    Och tyvärr så är det inte speciellt enkelt att engagera kommunerna numera och skall det lyckas i nån grad så måste man ha en rätt omfattande ungdomsverksamhet vilket nog inte många klubbar har idag, tyvärr. Så vi får nog räkna med att klara oss själva utan kommunal hjälp. Sen hjälper det nog inte att "kalla" nåt sport. Men de klubbar som är medlemmar i SMFF är ju också via FSF medlemmar i RF och därmed betraktat som ett idrottsklubb/förening - men tyvärr tror jag inte det har nån större betydelse gentemot kommunerna.
                    Roger
                    Senast redigerad av McRegor; 2014-02-18, 18:21.

Kommentar

• IngemarTh
                      • okt 2010
                      • 415

Ursprungligen postat av McRegor
                      I en ideal värld har du säkert rätt Ingemar men tyvärr tror jag inte att många av de som är ointresserade av att kontakta flygklubbar verkligen kommer att läsa och ta till sig. Detta kan givetvis vara en förutfattad mening och i så fall är ingen gladare än jag.
                      Det finns ju redan grundläggande rekommendationer inom RCFF - http://www.rcflyg.se/rcff/sakerhetsr...egler_RCFF.pdf och även inom SMFF - http://iof2.idrottonline.se/SvenskaF...kerhetsregler/. Dock är ju SMFFs rekommendationer huvudsakligen centrerade till regelverk vid flygning på RC-flygfält och det är ju knappast aktuellt för de som skippar klubbmedlemskap och flygning på klubbfält. Dessutom är ju SMFFs försäkring begränsad till att omfatta flygning på fält som är sanktionerade av resp klubb så där finns nog knappast nåt incitament att skriva rekommendationer för flygning utanför konventionella RC-fält.
                      Roger
                      Citerar transportstyrelsen https://www.transportstyrelsen.se/sv...uftfartyg-UAS/
                      "Övrig verksamhet med obemannade luftfartyg kan betecknas som modellflyg om ändamålet är till exempel tävling, sport, hobby eller rekreation. I dessa fall rekommenderas att respektive modellflygförbunds säkerhetsföreskrifter för flygning följs."

Ordet rekommendera kanske är svagt men då kan vi åtminstone hävda att det finns regler t.ex. om någon skulle få för sig att flyga i inflygningen till en flygplats. RCFF tillåter "nästan" detta i sina regler. Jag tror man ska vara tydligare i reglerna. SMFF lär inte bry sig i dagsläget, det håller jag med om men detta är ju RCFF forum jag skriver på.

/Ingemar

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Ursprungligen postat av IngemarTh
                        Citerar transportstyrelsen https://www.transportstyrelsen.se/sv...uftfartyg-UAS/
                        "Övrig verksamhet med obemannade luftfartyg kan betecknas som modellflyg om ändamålet är till exempel tävling, sport, hobby eller rekreation. I dessa fall rekommenderas att respektive modellflygförbunds säkerhetsföreskrifter för flygning följs."

Ordet rekommendera kanske är svagt men då kan vi åtminstone hävda att det finns regler t.ex. om någon skulle få för sig att flyga i inflygningen till en flygplats. RCFF tillåter "nästan" detta i sina regler. Jag tror man ska vara tydligare i reglerna. SMFF lär inte bry sig i dagsläget, det håller jag med om men detta är ju RCFF forum jag skriver på.

/Ingemar
                        Jag vet att det är en känslig fråga, men är RCFF ett förbund då enligt lagen eller regelboken eller vad vi nu skall kalla det?

Kommentar

• Nimbus-Bert
                          • dec 2012
                          • 305

Alla som försökt söka stöd från kommun och inte haft förutfattade meningar om det räck upp en hand. Jag har provat en gång, fick till både hus och tomt för en struntsumma. Det vill jag bara säga att fann ni någon ungdom där så glöm det. Nu blev det inget beroende på helt andra saker men det var gratis att fråga.

Bert

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6809

Så länge vem som helst kan köpa vad som helst så går ingenting att styra och reglera.
                            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• AM
                              Debattglad entusiast
                              • maj 2006
                              • 3464

Huruvida RCFF är ett förbund eller ej är ju ganska ointressant. Belackare hävdar att vi inte är ett förbund - enligt Riksidrottsförbundets kriterier får vi inte ha direktanslutna medlemmar. Men vi strävar inte efter att ingå i RF - det är en förlegad form av föreningsliv och en koloss på lerfötter. Vi vill inte att huvuddelen av våra medlemmars pengar ska bekosta resor och traktamente för styrelsen. Vinsten av det är diskutabel. De pengar kommer till mycket större nytta ut i klubbarna där de lokala medlemmarna kan arrangera flygdagar och se till att klubbfältet är i topptrim. Så det behövs inga gubbar i klubbjackor som kommer på besök och "inspekterar" de lokala klubbarna.

RCFF växer sakta men säkert. Vi har passerat 1000 medlemmar och har medlemmar från hela Norden. Vi blir starkare om vi ägnar oss åt kärnverksamheten - RC-hobbyn. Alla våra medlemmars avgifter går oavkortat till verksamheten. Vi tar inte ut några traktamenten eller bor på hotell på medlemmarnas bekostnad.

Så till diskussionen om regelverk. Engelsmännen är ju kända för devisen att "varför göra något enkelt - om man kan krångla till det"... Min övertygelse är att det bästa är frihet under ansvar. Så länge vi kan påvisa en tydlig gräns mellan modellflyg - oavsett storlek och tyngd - och allt annat typ UAV, FPV, etc - så bör vi kunna hålla undan regelfantasterna. Som jag skrev tidigare - vissa slutar exempelvis inte att köra rattonyktra för att det är förbjudet. Däremot är det viktigt att civilkuraget hos oss andra slår till och att man tar nycklarna ifrån personen i fråga. Vi ska hålla efter i våra egna led och se till att våra medlemmar kan få så bra klubbfält som möjligt med god säkerhet och trivsel.
                              Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7943

Märklig jämförelse tycker jag mellan att vara spekulant på en tomt med hus på kommunal mark kontra att få bidrag i nån form till en RC-klubb som skall anlägga nån form av flygfält - och en klubb utan ungdomsverksamhet. Sen kan det förvisso skilja emellan kommuner och min egna erfarenhet är i det fallet att det kan vara enklare i mindre kommuner än i stora där det i praktiken är omöjligt utan omfattande ungdomsverksamhet. Jo - hyra mark kan man säkert få göra ändå men bidrag brukar vara svårare att få. Däremot brukar man inte ha mycket att säga till om beträffande hyreskostnaden och framtida höjningar och kontraktsändringar. Och det är definitivt egna erfarenheter, Bert.
                                Och f ö är jag nog (tyvärr) benägen att hålla med Ålänning i hans senaste inlägg...
                                Jo förresten - styra går ju att göra lagvägen men det vill vi ju helst undvika....
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...