Flygförbud?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nimbus-Bert
    • dec 2012
    • 305

Mitt mål var att skapa platser för all form av radiostyrt modellflyg som inte kräver stora kostsamma flygplatser. Ta fram enklare regler och inte särbehandla modeller och vilken utrustning som ni har.
    Inte heller blanda in försäkrings villkor, hur du kontrollerar din modell m.m.

Men tycker detta har spårat ur, vi pratar om Modellflygverksamhet som transportstyrelsen kallar det.
    Nu är det tyvärr mer pajkastning och det gillar jag inte.

Jag flyger mitt som jag vill så de så.

Bert

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

MasterZap - det räcker nog med en sund tolkning av bestämmelserna. T ex tycker jag inte att en sådan innefattar tillståndskrav om din son kör sin Hubsan via FPV inne i ditt hus eller att du flyger runt ditt hus.
      Sen detta med buskflygning... Henke får väl svara på vad han menade men det kan vara så enkelt som att ni definierar begreppet lite olika.
      Sen har jag aldrig hört nåt om tvingande klubbregler - alltså att du måste flyga FPV-kärran på fältet. Har du ditt försäkringsskydd ordnat privat så ser jag inga problem i detta. Det enda som är "tvingande" är just försäkringsskyddet som en SMFF-ansluten klubb erbjuder sina medlemmar - det är knutet till ett av klubben sanktionerat fält och uppfyller man inte detta krav så får man lösa ansvarsförsäkringen själv - svårare är det inte.
      Jag respekterar er som inte vill vara med i klubbar men då vill jag också att det omvända förhållandet skall gälla. Och passar inte klubblivet så är nog det bästa att strunta i det istället för att klaga på ett forum.
      Är det nåt i en specifik klubb som ni inte tycker är bra/vettigt så ta det i så fall med den klubbens styrelse - det kan faktiskt hända att ni når framgång. Vi har en relativt ung styrelse i vår klubb numera som jag upplever är lyhörd för förändringsförslag - och det gäller säkert också i många andra klubbar. Men trivs man inte så skall man inte vara med - svårare är det som sagt inte. Men därmed har man inte avsagt sig ansvaret att hålla sig till de generella regler som främst Transportstyrelsen ansvarar för. Regler på den nivån gäller som sagt oss alla som pysslar med denna roliga hobby.
      Roger

Kommentar

• henke2
        • mar 2011
        • 3188

Ursprungligen postat av MasterZap
        Min erfarenhet är det omvända: Du påstår att det finns folk som flyger FPV på fält? Alltså med flit. Det finns folk som gör det där för dom känner sig tvingade av kvävande regler - visst... men jag undrar starkt över att du "aldrig hört talas" om detta.... alla FPV-människor jag känner till håller till utanför fält, eftersom målet ofta är filmning/foto, eller att "susa över vidder".

Lite förvånad över våra olika erfarenheter... men vi rör oss i olika cirklar antar jag? D.v.s. om du kommer till hobbyn som "flygare" eller som en människa som är ute efter ett väldigt väldigt högt kamerastativ

/Z
        Är det olika erfarenheter då? Det jag säger är inte var de som flyger FPV brukar flyga utan bara att jag har aldrig stött på någon sådan på slump mer än vid ett tillfälle, och det var förmodligen en betald fotograf. Min slutsats är den att de som flyger FPV inte är speciellt många. Sen blir det givetvis förtätningar där kompisgäng finns, så är det inom alla hobbys.

Kommentar

• UndCon
          • apr 2009
          • 2886

Själv har jag flugit merparten under alla mina år som FPV flygare runt vårat fält - men det kanske beror på att det är stora åkrar runtom - gigantiska ytor att röra sig på mao. Antalet FPV flygningar jag gjort utanför är minimalt.

Även om du MasterZap - väljer att inte flyga med en klubb eller ej så gäller UAV/ transportstyrelse, Säksam även dig - det är nämligen inte regler som klubbar eller förbund hittar på som du tycks tro....

Reglerna är enkla - oavsett medlemskap eller ej

Flyga på uppdrag åt andra == UAV tillstånd krävs
          Publicera filmer och bilder från luften == SÄKSAM

Annan flygning är att betrakta som modellflyg och skall alltid ske inom synhåll.

Varför du har svårt för det får vi gissa - för dessa har inget med lokal klubb att göra...
          SMFF och RCFF har satt upp lite regler som är till för att hjälpa medlemmar hålla koll på sånt som du annars måste veta själv.

Kommentar

• MasterZap
            • nov 2013
            • 158

Ursprungligen postat av McRegor
            MasterZap - det räcker nog med en sund tolkning av bestämmelserna. T ex tycker jag inte att en sådan innefattar tillståndskrav om din son kör sin Hubsan via FPV inne i ditt hus eller att du flyger runt ditt hus.
            Visst... men några sådana eftergifter finns inte i de faktiska lagarna... detta är ett stor problem tycker jag. Annars är ju lagen i praktiken omöjlig att efterleva?

Tillochmed en svepande lag som knivlagen innehåller faktiskt eftergifter:

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
            Jag saknar sådana saker i lagen om Modellflyg.

Sen har jag aldrig hört nåt om tvingande klubbregler - alltså att du måste flyga FPV-kärran på fältet.
            Har du ditt försäkringsskydd ordnat privat så ser jag inga problem i detta. Det enda som är "tvingande" är just försäkringsskyddet som en SMFF-ansluten klubb erbjuder sina medlemmar - det är knutet till ett av klubben sanktionerat fält och uppfyller man inte detta krav så får man lösa ansvarsförsäkringen själv - svårare är det inte.
            Vad jag förstått så gäller RCFF försäkringar utanför fälten om RCFF regler följs. Vilket nästan är vettigt... om det inte vore för detta helt strikta "inom synhåll" regeln för FPV.

Jag respekterar er som inte vill vara med i klubbar men då vill jag också att det omvända förhållandet skall gälla. Och passar inte klubblivet så är nog det bästa att strunta i det istället för att klaga på ett forum.
            Vi har inget emot klubblivet; det är överstrypande regler som vi har emot.

Det finns ställen som inte tillåter FPV alls utan buddy-box system och spotter och gud vet allt. Jag vet att dom bara vill täcka sin rumpa juridiskt men det är så dödfött.... vem tusan vill hålla på så??

Jag har 20 gånger bättre koll och styrsel på min GPS-stabiliserade multikopter-kärra i FPV än vad 90% av tomtarna som snurrar runt i cirklar LOS har på modellfälten och risken att DOM kör in i fel sak är mycket större (vilket gör att det är jättevettigt för DEM att flyga på ett låst fält, och mycket vettigt för MIG att hålla mig så långt ifrån dessa fält som möjligt!)

/Z

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7943

MasterZap - och hur var det nu med detta med respekt för oss som flyger i klubbar... Din sista mening andas inte direkt ömsesidig respekt om man så säger. Så då avslutar jag med att gratulera dig till din oerhörda kompetens och din användning av högkvalitativt material eftersom du tydligen har 20 ggr bättre koll än i stort sett alla som flyger på RC-fält...hmmm...
              Ja - jag hoppas att du retades lite och att du inte tror på det du skrev....
              Roger

Kommentar

• neu
                • aug 2012
                • 1047

hahahaha jaja och gps är ju extremt säkert och tillförlitligt. Skulle inte förvåna mig om du kör med DJI naza till råga på allt. Den kallas för DJI flyaway på ett antal forum av en anledning.

Låter lite som att du inte har någon större koll om jag ska va helt ärlig.

inom synhåll regeln på rcff tycker jag bara är sunt förnuft. Jag kan va ärlig och säga att jag ofta bryter den när jag är ute och flyger då jag gillar att flyga mellan träd. Men om jag bryter den så känner jag till området och har stenkolla att där inte finns något folk(flyger mest mellan träden på den lokala flygklubben).

Kommentar

• lassebetong
                  • mar 2007
                  • 1255

Tycker att många har en aldeles för stor tilltro till sina autopiloter och styrboxar.
                  Senast häromdagen så länkade någon till en bortflugen multikopter, med uppmaningen att märka upp prylarna för att slippa köpa tillbaks dem.
                  Något sådant skalle ju inte kunna inträffa eller.......
                  Har själv fpvat sedan 2006 någon gång och tror mig veta att det kan inträffa saker man minst anar.
                  Tänker man till innan är förberedd och inte flyger på korkade ställen så är man en bit på väg.
                  //Lasse

Kommentar

• MasterZap
                    • nov 2013
                    • 158

Ursprungligen postat av neu
                    inom synhåll regeln på rcff tycker jag bara är sunt förnuft. Jag kan va ärlig och säga att jag ofta bryter den när jag är ute och flyger då jag gillar att flyga mellan träd. Men om jag bryter den så känner jag till området och har stenkolla att där inte finns något folk(flyger mest mellan träden på den lokala flygklubben).
                    Där har vi ju den springande punkten; Först säger du regeln är "vettig", sen erkänner du att du brukar bryta mot den. Hur kan då regeln vara "vettig"?

En "vettig" regel skulle ha eftergifter ungefär som vad du säger: "Om du flyger FPV utom synhåll måste du ha kännedom om området och flyga på ett sådant sätt att det inte äventyrar folk och tings säkerhet". Så lyder en vettig regel. En icke-vettig regel kräver hängslen, svångrem, kondom, buddy-box, tree linjedomare och en liten herre med röd vimpel som går framför koptern och sjunger nationalsången.

Vad jag ÄR ute efter är vettiga regler som man faktiskt KAN efterleva. Vad andra verkar vara ute efter är regler som juridiskt skyddar flygklubbarna så dom kan peka finger på den som flyger på annat vis?

/Z

Kommentar

• neu
                      • aug 2012
                      • 1047

Ursprungligen postat av MasterZap
                      Där har vi ju den springande punkten; Först säger du regeln är "vettig", sen erkänner du att du brukar bryta mot den. Hur kan då regeln vara "vettig"?

En "vettig" regel skulle ha eftergifter ungefär som vad du säger: "Om du flyger FPV utom synhåll måste du ha kännedom om området och flyga på ett sådant sätt att det inte äventyrar folk och tings säkerhet". Så lyder en vettig regel. En icke-vettig regel kräver hängslen, svångrem, kondom, buddy-box, tree linjedomare och en liten herre med röd vimpel som går framför koptern och sjunger nationalsången.

Vad jag ÄR ute efter är vettiga regler som man faktiskt KAN efterleva. Vad andra verkar vara ute efter är regler som juridiskt skyddar flygklubbarna så dom kan peka finger på den som flyger på annat vis?

/Z
                      När sa jag att den var vettig? Tycker dock att den är vettig men det betyder inte att jag följer den till punkt och prick.

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7943

"Vad andra verkar vara ute efter är regler som juridiskt skyddar flygklubbarna så dom kan peka finger på den som flyger på annat vis?"
                        Ja - du tycks ju veta allt så då är det väl så - oavsett hur verkligheten ser ut...

Kommentar

• yak 55
                          • mar 2013
                          • 102

MasterZap, hur ska reglerna vara tycker du? Låt oss höra hur reglerna borde vara utformade.

Kommentar

• MasterZap
                            • nov 2013
                            • 158

Ursprungligen postat av yak 55
                            MasterZap, hur ska reglerna vara tycker du? Låt oss höra hur reglerna borde vara utformade.
                            Lysande fråga!

Jag tror det viktiga är att inte dra allt RC flyg över samma kam. LOS flygning i 8-or/cirklar på ett fält är någonting totalt annorlunda än FPV flygning i GPS läge för fotosyfte. Jag tror nog att mitt största problem idag är att alla dessa saker dras över en och samma kam.

Jag har inget intresse av (eller ens kunskap) att peta på reglerna för icke-FPV Line-Of-Sight flygning, det får någon annan göra, men för FPV skulle jag vilja se någonting i stil med detta:

- - - - - - - Förslag på Regelverk för FPV - - - - - -

Definitioner:

LOS (Line Of Sight) definieras här som att faktiskt observera modellen eller vara inom 50 meters avstånd, eller flyga inomhus.

Icke-LOS definieras här som att faktiskt inte kunna observera modellen eller inte kunna extrapolera dess position vid korvarig blockering av t.ex. träd eller vara längre än 500 meter från piloten.

Grundregel:

FPV REGELFÖRSLAG #0: FPV flyg måste göras på ett sådant sätt att piloten hela tiden vet vart modellen finns, vilken riktning den är på väg, och måste ha tillräcklig kännedom om området kring modellen för att framföra den på ett säkert sätt med hänsyn till byggnader, personer samt andra potentiell luftfarkoster i luftrummet. Förlust av video- eller kontrollsignal måste alltid kunna hanteras på ett säkert sätt.

För att kunna följa denna basala grundregel kan vi ha ett antal mer konkreta under-regler:

FPV Katergorisering
                            FPV delas upp i ett antal principella kategorier, dels på vikt/storlek, dels teknisk förmåga:

Vikt:
                            FPV REGELFÖRSLAG #1: Forkoster över xxx gram (kom på en siffra, men säg 3 kg? 5kg? Whatever?) lyder per automatik under transportstyrelsens regler om dessa skall flygas utanför LOS, och kan endast framföras klassade som UAS kategori 2.

Teknisk Förmåga:
                            Här delar vi upp i självreglerande eller icke självreglerande. D.v.s. saker som, vid förlust av kontroll kan på något sät "sköta sig själv" (T.ex. stanna upp i luften, "return to home" e.t.c.)

FPV REGELFÖRSLAG #2: Icke-självreglerande FPV flygplan får inte flygas utanför LOS under någon omständighet, och om piloten inte kan övergå från FPV flygning till LOS flygning på ett snabbt och säker sätt måste en spotter som håller koll på modellen via LOS och kan ta över alltid finnas till hands. Buddy box rekommenderas starkt men är endast ett krav om det är det enda säkra sättet att överföra kontrollen från piloten till spottern.

Flygmetod
                            Här delar vi upp i hovrande (typ multirotor, d.v.s. saker som kan stanna i luften) och annat (typ flygplan)

FPV REGELFÖRSLAG #3a: Luftfartyg som kan hovra (d.v.s. "parkera" i luften vid neutralt spakläge) tillåts att flygas utanför LOS om flygning kan ske på ett sådant sätt att man vid eventuell förlust av videosignal kan endera parkera modellen och flytta videomottagaren, alternativt på ett kontrollerat och säkert sätt "backa" modellen tillbaka in inom säker videoräckvidd.

FPV REGELFÖRSLAG #3b: Icke-hovrande flygfartyg (vars framfart i luften inte kan stoppas utan krävs för bärigheten) får endast flygas utanför LOS ifall dessa är utrustade med return-to-home, och all flygning måste ske inom halva den i förväg uttestade videoräckvidden.

Positionering

FPV REGELFÖRSLAG #4: Modellens position måste kontinuerligt kunna verifieras på minst ett ytterligare sätt förutom det man ser via FPV. Detta kan vara t.ex.
                            - att samtidigt se den i LOS
                            - ha en spotter som har koll på modellen LOS, följer i kikare, e. dyl.
                            - GPS telemetri eller liknande

FPV REGELFÖRSLAG #5: Modellen skall alltid framföras med stor hänsyn för eventuella risker, med det primära siktet på en kontinuerlig riskanalys "vad skulle hända om motorn stannade nu"... d.v.s. inte flyga över/mot ömtåliga / farliga saker, trafik, folksamlingar eller hovra rakt över person som inte har vetskap om flygfarkostens position. Snabb passage av ovanstående kan ske men endast undantagsvis och med stor försiktighet (t.ex. om man måste korsa en allmän väg gör det så snabbt och säkert som möjligt)

FPV REGELFÖRSLAG #6: FPV modell måste alltid tydligt märkas med ägarens namn, adress, telefonnummer och email, samt eventuellt callsign för ev. licenspliktig radioutrustning ombord. Ägaren (eller ägarens eventuella försäkrningsbolag) är alltid ansvarig för eventuella skador som uppstår, såvida detta inte täcks av eventuell klubbtillhörighet (som t.ex. vid flyning på av klubben iordningställt fält eller linknande - kolla ev. flygklubbs regler!)

- - - - - - - Slut förslag på Regelverk för FPV - - - - - -

Tja... nånting sådant. Man kan tweaka allt i oändlighet... eller man kunde nöja sig med regel #0, för det är ändå det som är grunden i det hela: Flyg säkert, och var beredd att hantera eventuellt signalbortfall på något sätt... d.v.s. det måste alltid finnas NÅGON plan B. Om plan B är en spotter, en "go to home" funktion, eller en liten ängel som kommer ner med en hov och hämtar modellen tycker jag är ointressant... men den måste finnas.

All for now.

/Z

Kommentar

• LIP
                              • maj 2006
                              • 1315

MasterZap,

Imponerande regelförslag.....men vad händer om en magnet lossnar i en motor?

Jag skall tillägga att jag kan väldigt lite om FPV och dess säkerhet så jag skall egentligen inte lägga mig i.
                              Men frågan kvarstår.

Kommentar

• bokis
                                • maj 2006
                                • 5041

Mmmmm..Intressant...Jag föreslår att du gör följande:
                                Bilda ev. en förening,ta med dig ditt förslag till transportstyrelsen,förklara för dem varför deras nuvarande regler inte passar dig/ er och återkom sen gärna här och berätta hur det gick..
                                Lycka till!
                                // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                                (nu även med biskvier!)

Kommentar

Arbetssätt...