Flygförbud?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Putteman
    • apr 2011
    • 77

kritiker som tar till ytterligheter och framställer enstaka undantag i dåligt dager , kan skada riktigt mycket ,och på ett sjukt felaktigt sätt .

Om man skulle ta reda på vad kritiker brinner för så man själv kunde leta fel tillbaks och förstöra ,,, eller nej,, så lågt sjunker man absolut inte ! (men man har ju lust och många gör nog det )
    Men det är meninglöst att ens försöka var kvar här och försvara .
    Tack för mig också från detta forum :(
    Senast redigerad av Putteman; 2014-02-21, 22:51.

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Ursprungligen postat av Putteman
      kritiker som tar till ytterligheter och framställer enstaka undantag i dåligt dager , kan skada riktigt mycket ,och på ett sjukt felaktigt sätt .

Om man skulle ta reda på vad kritiker brinner för så man själv kunde leta fel tillbaks och förstöra ,,, eller nej,, så lågt sjunker man absolut inte ! (men man har ju lust och många gör nog det )
      eeh? om det var ett svar på mitt inlägg så var det märkligt...

Kommentar

• henke2
        • mar 2011
        • 3188

Ursprungligen postat av Putteman

eeh? om det var ett svar på mitt inlägg så var det märkligt formulerat... förklara gärna närmare i så fall

Kommentar

• Nimbus-Bert
          • dec 2012
          • 305

Kan inte förstå att vissa ska känna sig träffade, denna ide att få till något så att vi kan vara före "storebror" . En plats att köra på, lite enkla regler för ALLA som flyger radiostyrda farkoster. Självklart ska jag kunna gå ut på en äng och flyga bara det sker med förnuft.
          Ponera, en dag händer en olycka, ett flygplan in i en tankbil som explodera på grund av att chaffisen körde av vägen. Detta kommer massmedia att gotta sig i och alla noviser som inte vet ett skit om vad det handlar om skriker efter förbud. Detta kommer att drabba oss alla, har vi regler så drabbar det bara den skyldige.
          Eller?

Kommentar

• frznlogic
            • aug 2012
            • 176

Ursprungligen postat av Nimbus-Bert
            Kan inte förstå att vissa ska känna sig träffade, denna ide att få till något så att vi kan vara före "storebror" . En plats att köra på, lite enkla regler för ALLA som flyger radiostyrda farkoster. Självklart ska jag kunna gå ut på en äng och flyga bara det sker med förnuft.
            Ponera, en dag händer en olycka, ett flygplan in i en tankbil som explodera på grund av att chaffisen körde av vägen. Detta kommer massmedia att gotta sig i och alla noviser som inte vet ett skit om vad det handlar om skriker efter förbud. Detta kommer att drabba oss alla, har vi regler så drabbar det bara den skyldige.
            Eller?
            Eller en häst som springer ut på vägen, eller en fotboll som flyger in i rutan, eller....

Det finns redan regler som täcker det mesta, eller? Varför skapa ännu fler regler för de som följer dem ändå? Vari ligger det nya regelförslaget?

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Kommentar

• Nimbus-Bert
              • dec 2012
              • 305

frznlogic:

Du har nog rätt frznlogic varför göra något som säkert kommer av länsstyrelse eller liknade. Vem behöver regler för hästar och fotboll. Springer en häst ut framför ett fordon så drabbas hästägaren och inte alla hästägare. Sparkar någon en fotboll mot ett fordon så drabbas den som sparkade, inte alla fotbollsspelare. Detta är beroende på att det finns redan regler för det.
              Men det är upp till dig hur du gör men se till att ingen oskyldig drabbas av att du beter dig illa.,

Bert

Kommentar

• yak 55
                • mar 2013
                • 102

Vilka nya regler är det i så fall som är på tapeten? Det finns väl redan ett regelverk för fpv, och om folk höll sig till dessa så är det väl inget problem, eller?

Kommentar

• Michael
                  • maj 2006
                  • 1742

Det är väl inga nya regler på gång såvitt jag vet.
                  Ur min synpunkt är det hela ganska enkelt. Antingen så flyger man med obemannade farkoster som faller inom någon av de kategorier som transportstyrelsen definierat (UAS) och då gäller deras regelverk. I annat fall kan verksamheten betecknas som modellflyg och då rekommenderar transportstyrelsen att någon av modellflygorganisationernas säkerhetsregler eftelevs (RCFF och SMFF).

Om det är så att modellflygorganisationernas regelverk behöver anpassas för en viss typ av modellflygverksamhet är det fritt fram att komma med (väl motiverade) förslag till respektive organisation.

Om man medvetet väljer att inte rätta sig efter något av ovan nämnda regelverk, ser jag det inte som särskilt konstigt att man kan utsättas för kritik från dem som valt att göra det.

Kommentar

• IngemarTh
                    • okt 2010
                    • 415

Ursprungligen postat av Michael
                    Det är väl inga nya regler på gång såvitt jag vet.
                    Ur min synpunkt är det hela ganska enkelt. Antingen så flyger man med obemannade farkoster som faller inom någon av de kategorier som transportstyrelsen definierat (UAS) och då gäller deras regelverk.
                    Inom det som kallas "Ultra UAS", alltså professionell användning av lätta obemanade flygfarkoster kommer det definitivt nya regler någon gång framåt 2017. Läs t.ex. detta där man även refererar till britternas m.fl. modellflygregler:

Däremot modellflyg ska vad jag förstår fortfarande regleras av varje lands organisationer.

/Ingemar

Kommentar

• Nimbus-Bert
                      • dec 2012
                      • 305

Om vi nu håller oss till Modellflygverksamhet som transportstyrelsen benämner det.
                      Nu var det inte frågan om förbundetsregler (säkerhetsregler) utan regler som gäller lite mer allmänt
                      för icke medlemmar. Tror inte det behövs fler regler i dag utan snarare färre. Tanken är väl att kunna sprida lite allmän information om hur man beter sig med modellflyg. Det ska var enkelt att förstå och lättläst.

Bert

Kommentar

• UndCon
                        • apr 2009
                        • 2886

Den enklaste och förmodligen bästa rekommendationen alla säljare borde bidra med är att be kunderna kontakta sin lokala klubb.

Det ger ett mervärde för kunden och det kan ge en ny medlem i klubben som dessutom får lite muntlig reklam - eller tom en affisch i butiken.

Det bästa vore kanske då att förbund/organisationer erbjöd ett par mallar för utskrift där man enkelt kan klistra in en egen logga samt skriva kontaktinformation.

//UndCon

Kommentar

• MasterZap
                          • nov 2013
                          • 158

Men att flyga FPV vid ett modellflygfält är ju totalt ointressant... och hur många gånger kan du filma klubbstugan utan att det blir tråkigt? Att försöka måla in oss som FPV-flyger if fotosyfte under ramarna för folk som kör 8-or på ett modellflygfält är så dumt så det får mig att baxna att någon kommer på nåt så idiotiskt, ärligt.

Visst kan gemenskapen i en klubb vara kul, och man kan vara där och testa/öva. Men "regler" av typen "all flygning sker på fältet, därmed basta" får bara FPV folk att skratta, skaka på huvudet och inte gå med i den klubben!!

/Z

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7943

Ursprungligen postat av MasterZap
                            Men att flyga FPV vid ett modellflygfält är ju totalt ointressant... och hur många gånger kan du filma klubbstugan utan att det blir tråkigt? Att försöka måla in oss som FPV-flyger if fotosyfte under ramarna för folk som kör 8-or på ett modellflygfält är så dumt så det får mig att baxna att någon kommer på nåt så idiotiskt, ärligt.

Visst kan gemenskapen i en klubb vara kul, och man kan vara där och testa/öva. Men "regler" av typen "all flygning sker på fältet, därmed basta" får bara FPV folk att skratta, skaka på huvudet och inte gå med i den klubben!!
                            /Z
                            Ingen tvingar dig att vara med i en klubb så vad är bekymret ?
                            Michael har ju i sitt föregående inlägg sammanfattat regeldiskussionen rätt enkelt och bra så följer man de få regler som finns så är det väl inga bekymmer. Du har ditt fria val att välja klubb eller köra själv.
                            Om jag sen får "tro" nåt rent personligt så är det att nya RC-flygare som trots allt väljer att gå med i en klubb antagligen kommer att bli kvar i hobbyn längre genom att man dels ser andra delar av RC-flyghobbyn och dels att många faktiskt i grunden är rätt sociala och uppskattar att träffa likasinnade emellanåt. Bara för att man är med i en klubb måste man ju inte jämt flyga på klubbfältet... Man kan ju suga åt sig det bästa av båda världarna - "klubb-livet" alternativt ensamflygande.
                            Roger

Kommentar

• MasterZap
                              • nov 2013
                              • 158

Ursprungligen postat av henke2
                              Jag har här ikring aldrig sett eller hört talas om någon buskflygande FPV,
                              Min erfarenhet är det omvända: Du påstår att det finns folk som flyger FPV på fält? Alltså med flit. Det finns folk som gör det där för dom känner sig tvingade av kvävande regler - visst... men jag undrar starkt över att du "aldrig hört talas" om detta.... alla FPV-människor jag känner till håller till utanför fält, eftersom målet ofta är filmning/foto, eller att "susa över vidder".

Lite förvånad över våra olika erfarenheter... men vi rör oss i olika cirklar antar jag? D.v.s. om du kommer till hobbyn som "flygare" eller som en människa som är ute efter ett väldigt väldigt högt kamerastativ

/Z

Kommentar

• MasterZap
                                • nov 2013
                                • 158

Ursprungligen postat av McRegor
                                Ingen tvingar dig att vara med i en klubb så vad är bekymret ?
                                Jo men är inte det exakt problemet. Ropen efter "regler", hänvisande till transportstyrelsen som endera säger "här är UAS reglerna, och är det hobby så är det RC flyg - refferar till klubbens regler". Så vi som inte är med i en klubb, faller då mellan stolarna och är ute i en odefinierad kategori. Vad gäller för oss?

Ännu värre blir det när man flyger FPV, och tar en vända runt huset. Även om du är nära, är du per definition "utom synhåll" vilket gör din farkost till en UAS kategori 2... om ni läser reglerna för dessa inser man återigen att nånting fattas. Reglerna där är skrivna för 150kg's maskiner med en befälhavare, en tekniker, en pilot, och pappersexcercis och stora kostnader i avgifter... skall man hårddra dessa regler till sin spets, gäller dessa när min son kör sin Hubsan X4 FPV från sitt sovrum ut i vardagsrummet... det är utom synhåll, alltså är detta en UAS klass 2, alltså måste han ansöka hos transportstyrelsen och klarera sin start med lokal flygledning.... helt proportionslöst. Undantagen för små, enkla, lätta saker inom korta avstånd saknas helt.

Lagarna har helt enkelt inte hängt med i som utvecklingen ser ut.

/Z

Kommentar

Arbetssätt...