Flygförbud?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • masterson
    • jan 2012
    • 25

Jag får nog bli medlem!

Kommentar

• jocke1963
      • dec 2007
      • 2709

Snubblade över detta:

"Judge overturns first FAA fine against drone operator"

Kommentar

• Boopidoo
        • dec 2008
        • 1937

Ursprungligen postat av masterson
        Jag får nog bli medlem!
        Det gör du rätt i!

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
          • 5250

Ursprungligen postat av masterson
          OK. Vad täcker førsäkringen? Om jag nu kør vanligt modellflyg hemma på tomten och jag kør in i grannens bil, är jag skyddad då?
          Jag föreslår att du läser igenom våra försäkringar. Det är inte så enkelt att det är en drulle försäkring på det sättet. Dessutom är självrisken 9000:- till att börja med. Våran försäkring är inte en alena rådande som gör att man kan göra hur som helst vart som helst. Det krävs ett visst ansvar också.

//DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• MasterZap
            • nov 2013
            • 158

Ursprungligen postat av DrHanke
            Jag föreslår att du läser igenom våra försäkringar. Det är inte så enkelt att det är en drulle försäkring på det sättet. Dessutom är självrisken 9000:- till att börja med. Våran försäkring är inte en alena rådande som gör att man kan göra hur som helst vart som helst. Det krävs ett visst ansvar också.

http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...eid=Forsakring
            Fråga: Hur ofta har försäkringen använts? Finns det nåt data/statistik på det?

/Z

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Ursprungligen postat av kajakmannen
              Grov generalisering att FPV flygare använder utrustning med låg kvalitet och stor risk för failure. En kvalificerad gissning säger mig att många av de UHF-system som (förvisso olagligt) används av många FPV flygare är både dyra och långt mer avancerade än de flesta system som sitter i majoriteten av RC jetkärrorna i Sverige.

I övrigt så håller jag med dig 100% att jet inte lämpar sig för FPV.

Med vänlig hälsning, Kajaken
              Vad har motorn för betydelse? Ingen! Det är ju storlek och fart som har betydelse. En jetmodell avsedd för endamålet skulle vara en utmärkt plattform.

Ang användande av mer osäkra prylar så tror jag inte kvaliteten på de lösa komponenterna som sådana är boven. Komplexiteten med flera system som kopplas ihop i kombination med ofta bristande utbildningsnivå spelar stor roll. Okej, vi lägger till det självklara i text att alla är inte nybörjare och många har bra koll. Dock är det många nybörjare som poppar upp och blir världsmästare över en natt, dem har helt enkelt inte koll och är farligare än någon med mera efrarenhet.

Jag har bara sett FPV ett begränsat antal gånger och då var det absolut inte bekymmersfritt trots att användarna i mina ögon verkar erfarna. Min telemetri fick skulden för att släcka bilden för en pilot, denna losade som man ska och kunde lätt ta över visuellt. Inget hände eftersom denne följde regelboken. En annan pilot drog ur en av sina egna kablar till någon vital del, tappade kontrollen och störtade på andra sidan en bilväg bortom los. Som jag förstod det så var det ett påkrokat radiosystem på vanliga RC-sändaren som slutade funka.

Så visst är risk för failure större än hos konventionella RC-flyg, i synnerhet om man pratar jet där det fortfarande riktar sig mot de som är beredda att satsa lite mera på sin hobby. Ofta används det välkända fabriksbyggda radiosystem och förhållandevis enkla system.

Kommentar

• neu
                • aug 2012
                • 1047

<- Den som landade i åkern. Var inte så långt bort men det kvittar när det inte finns låsbara kontakter till ezuhf (synd att immersion är för dumma för att ta till sig feedback).

Problemet med jet är ju den ökade brandrisken. Om ett elflyg går i backen så blir det inte ett eldklott (kan hända med jet om man inte stänger av motorn i tid vad jag har förstått) utan det tar någon minut och sen brinner det. Har aldrig varit med om att ett lipo smäller när man kraschar och jag har ändå böjt ett batteri 40grader genom att "landa" med nosen före i 200km/h efter ett kina reglage slutade fungera.
                Senast redigerad av neu; 2014-03-14, 08:40.

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av neu
                  <- Den som landade i åkern. Var inte så långt bort men det kvittar när det inte finns låsbara kontakter till ezuhf (synd att immersion är för dumma för att ta till sig feedback).

Problemet med jet är ju den ökade brandrisken. Om ett elflyg går i backen så blir det inte ett eldklott (kan hända med jet om man inte stänger av motorn i tid vad jag har förstått) utan det tar någon minut och sen brinner det. Har aldrig varit med om att ett lipo smäller när man kraschar och jag har ändå böjt ett batteri 40grader genom att "landa" med nosen före i 200km/h efter ett kina reglage slutade fungera.
                  Det är nog mer slumpen som styr branden i alla krascher. De flesta jetkrasher jag sett har varit utan brand faktiskt. De mest spektakulära var på Jetpower när 3st av de största och snabbaste modellerna förverkades under en demo. En av dem gick i backen i bra fart, någon minut senare frontalkolliderade de två kvarvarande nos mot nos 350+350km/h(?!)

Kommentar

• jocke1963
                    • dec 2007
                    • 2709

....Har aldrig varit med om att ett lipo smäller när man kraschar ......
                    En kompis kraschade sin foam-Cessna, lipot flög fram inne i kroppen och blev punkterat av en av skruvarna i främre landstället. Det blev ingen brand, men det rök iaf en del..

Edit, hittade filmen, en av mina första på Youtube, därav kvalite´n...
                    Senast redigerad av administrator; 2014-03-14, 19:24. Anledning: la till film

Kommentar

• Baua
                      • nov 2009
                      • 856

Hej alla!

Brandrisken har vi med oss vad vi än flyger med, finns det spänning, elektronik, risk för korstslutningar, gnistbildning, överbelastningar, bränsle i form av Fotogen, frigolit balsa etc etc så finns det en potentiell risk för brand.
                      Sköt själv ett ESC i en av mina kärror för ett par år sedan som såg väldigt spektakulärt ut och jag lovar att det blev en fin liten brasa vid landningen som turligt nog kunde släckas då det hände på vårt flygfält. Hade varit halvjobbigt om det skett
                      1km därifrån. En JET Turbin kan säkert utgöra en fin plattform monterad på exempelvis en segelkärra avsedd för ändamålet. Att de sen finns kärror som väger 25kg och gör 300 blås är kanske en annan sak. Tro mig jag har inget emot FPV som företeelse och flygform, tvärtom. Tycker bara att det är lite läskigt med avstånden och vad som kan hända på färden. Om det finns några som lägger ner pengar på radio och mottagare kan jag nog säga att JET flygarna gör det, säkert i parentet med de som flyger FPV. Vill bara med detta säga att jag hoppas att alla tar ansvar för sitt flygande och tänker igenom sin rutt innan man stiger till verket.

Mvh
                      Magnus

Kommentar

• MasterZap
                        • nov 2013
                        • 158

350 km/h!?? ... herregud. Had nån räknat ut den kinetiska energin på det där? Jag törs inte alls tänka på det.

För mig tycks det 10,000 ggr säkrare att puttra FPV på en kilometer+'s håll i typ 30 km/h än vadsomhelst som har med dom hastigheterna att göra...

TV sorters RC manicker skrämmer mig: Stora helikoptrar (flygande liemän?) och jet. Brrr.

/Z

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7943

När det gäller helikoptrar så håller jag med dig till stor del MasterZap - i alla fall när dom flyger i närheten av där man står och speciellt när dom är lite större. Jetmaskiner är avsevärt ovanligare och flygs normalt bara där det finns stora, asfalterade fält och flygarna är mestadels väldigt erfarna och använder sällan billigt "Kina-skit" så normalt sett är jag inte speciellt orolig för jetkärrorna. Sen är det så att även en kärra på nåt kg - och då speciellt "vinglösa" farkoster a'la multikoptrar - nog inte är så roliga att träffas av om den plötsligt ramlar ner. Tror ingen av oss vill bli träffad av t ex en 3-4 kg multikopter i fritt fall - för att ta ett exempel. Fast i grunden skall vi inte ställa olika grenar emot varandra och både större helisar och jetkärror flygs för det mesta på RC-fält där man ofta är mera observant på föremål på himlen än hemma i sin villaträdgård.
                          Roger

Kommentar

• Boopidoo
                            • dec 2008
                            • 1937

Har gått över gärdet några ggr när folk flygit 3d över mitt huvud med rätt stora helikoptrar så nog flygs de lite varstans också. Har dock aldrig sett en jetkärra där.

Dock helt sant att det inte för något gott med sig att racka ned på andra genrer.

Kommentar

• puggen
                              • dec 2006
                              • 483

Ursprungligen postat av MasterZap
                              350 km/h!?? ... herregud. Had nån räknat ut den kinetiska energin på det där? Jag törs inte alls tänka på det.

För mig tycks det 10,000 ggr säkrare att puttra FPV på en kilometer+'s håll i typ 30 km/h än vadsomhelst som har med dom hastigheterna att göra...

TV sorters RC manicker skrämmer mig: Stora helikoptrar (flygande liemän?) och jet. Brrr.

/Z

Jag håller med, det är precis som med bilkörning farten dödar om inte annat flygplanet. Vi har medlemmar i klubben som helst flyger i 200-400 km/h, det säger sig själv att en krasch i den farten blir mer förödande än tex. en långsam Tiger Moth i 50 km/h
                              Flyg fort och lågt

Kommentar

• MasterZap
                                • nov 2013
                                • 158

Ursprungligen postat av puggen
                                Jag håller med, det är precis som med bilkörning farten dödar om inte annat flygplanet. Vi har medlemmar i klubben som helst flyger i 200-400 km/h, det säger sig själv att en krasch i den farten blir mer förödande än tex. en långsam Tiger Moth i 50 km/h
                                Och sånt tar försäkringsbolagen i?

Men dom är skitnödiga när jag flyger 800 meter bort?

Wow.

/Z

Kommentar

Arbetssätt...