Flygförbud?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DrHanke
    • maj 2006
    • 5250

Ursprungligen postat av MasterZap
    Fråga: Hur ofta har försäkringen använts? Finns det nåt data/statistik på det?

/Z
    Sorry tråden växer så fort att man missar inlägg... Mig veterligen har vi två fall.
    -Ett fall där en råkade få in fingrarna i en propeller, utgången av det fallet var någon form av ersättning för skadan och lidelse. Har tyvärr inte mera information om detta.

-Det andra fallet var en olycka vid inomhusflygning, vet inte heller här utfallet då personerna i fråga pratat direkt med IF.

Dvs vi är hyffsat skadefria. Sen finns det säkert flera fall som aldrig framkommit till oss där parterna nyttjat egna försäkringar.
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• bokis
      • maj 2006
      • 5041

Och sånt tar försäkringsbolagen i?

Men dom är skitnödiga när jag flyger 800 meter bort?

Wow.

/Z

Du väljer återigen att missförstå och håna tanken med vad som är: Vi är ansvarförsäkrade om vi pysslar med modellflyg och följer våra säkerhetsrekomendationer,gör vi inte det så har RCFF inte någon försäkring..
      Att försäkra vad TS anger som luftfartyg är något helt annat..
      Hur enkelt som helst tycker jag..
      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• henke2
        • mar 2011
        • 3188

Ursprungligen postat av puggen
        Jag håller med, det är precis som med bilkörning farten dödar om inte annat flygplanet. Vi har medlemmar i klubben som helst flyger i 200-400 km/h, det säger sig själv att en krasch i den farten blir mer förödande än tex. en långsam Tiger Moth i 50 km/h
        Men det är en skillnad, dem som flyger sådana flygplan har koll på sina grejor och flyger på ett sätt som är så säkert som möjligt. Det är tigermotharna som trillar ner bakom pilotlinjen i depån på löpande band.

Du har ett jättestort fel i ditt påstående, det är inte farten som dödar, det är smällen. En smäll med en Tigermoth i 50km/h är värre än ingen smäll i 700km/h.

Du är ju ansvarig i vår klubb för säkerhetsutbildning, där i finns säkerheten. Inte i hastigheten.

De flesta somnar av att åka i 1000km/h med en Coca cola i handen på jumbojetten. Fart är ingenting.

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

350 km/h!?? ... herregud. Had nån räknat ut den kinetiska energin på det där? Jag törs inte alls tänka på det.

För mig tycks det 10,000 ggr säkrare att puttra FPV på en kilometer+'s håll i typ 30 km/h än vadsomhelst som har med dom hastigheterna att göra...

TV sorters RC manicker skrämmer mig: Stora helikoptrar (flygande liemän?) och jet. Brrr.

/Z
          Du har rätt samtidigt väldigt fel. När jag flyger mina maskiner som är ännu snabbare så flyger jag på ett eftertänksamt sätt. Jag flyger alltid utåt, en åtta med svängarna utåt. Min maskin går dubbelt så fort som F3D pylonmaskinerna och jag får alltid frågan om jag inte kan flyga pylonbanan för skojs skull, men jag säger alltid nej, för jag svänger inte inåt publiken helt enkelt.

Att flyga FPV på en kilometer trollar bort översikten, du tappar helt periferiseendet vilket gör att du har väldigt begränsad koll på vad som finns runt om. En sådan flyning i 30km/h kan och är farligare även om farten bara är en tjugondel.

Så farten är inte farlig, det är smällen som är boven.

Kommentar

• Boopidoo
            • dec 2008
            • 1937

Nja, jag tycker nog att situationsöversikten är betydligt bättre vid FPV-flygning. Det händer aldrig att man tappar bort hur modellen är riktad etc. Iaf är det så för mig om jag jämför de olika flygstilarna.

Kommentar

• puggen
              • dec 2006
              • 483

Ursprungligen postat av henke2
              Men det är en skillnad, dem som flyger sådana flygplan har koll på sina grejor och flyger på ett sätt som är så säkert som möjligt. Det är tigermotharna som trillar ner bakom pilotlinjen i depån på löpande band.

Du har ett jättestort fel i ditt påstående, det är inte farten som dödar, det är smällen. En smäll med en Tigermoth i 50km/h är värre än ingen smäll i 700km/h.

Du är ju ansvarig i vår klubb för säkerhetsutbildning, där i finns säkerheten. Inte i hastigheten.

De flesta somnar av att åka i 1000km/h med en Coca cola i handen på jumbojetten. Fart är ingenting.

Så fel du kan ha Henke , desto högre hastighet desto värre smäll , fel nr 2 , jag var säkerhetsansvarig i klubben på -90 talet det är ett tag sedan men tänket har jag kvar, oavsett hur du flyger med kastbanor från depå /publik så kan du få ett radiofel och det kan vara kört , du kanske inte kan styra den och den träffar något i 300 km/h, inte kul eller.....
              Flyg fort och lågt

Kommentar

• yak 55
                • mar 2013
                • 102

Anslagsenergin ökar med kvadraten på hastigheten, så visst gör farten skillnad. Men en Tiger Moth på 8kg i 50kmh mitt i planeten eller en jet i 300 blås så blir nog resultatet det samma, och en multirotor på 3kg som faller från 100m höjd mitt i skallen så är utgången mest troligt väldigt lika.
                Men skillnaden är att dom som flyger jet och andra farliga maskiner gör det på ett modellflygfält som är avsedd för ändamålet, och andra som vistas i anslutning till fältet är medveten om riskerna, och då finns det en försäkring som gäller vid en eventuell olycka.

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av puggen
                  Så fel du kan ha Henke , desto högre hastighet desto värre smäll , fel nr 2 , jag var säkerhetsansvarig i klubben på -90 talet det är ett tag sedan men tänket har jag kvar, oavsett hur du flyger med kastbanor från depå /publik så kan du få ett radiofel och det kan vara kört , du kanske inte kan styra den och den träffar något i 300 km/h, inte kul eller.....
                  Rolf, du har tokfel. Du är ett ollon vars uppgift är att sänka mig. Tänk nu på det ni som läser detta... eller ring mig på 0703055706 för förtydligande.

Från styrelsens protokoll:

"Rolf har efter förfrågan gett
                  klartecken att vilja hålla i
                  utbildningen för våra
                  klubbmedlemmar." (Detta är 2013)

Som sagt det farliga är inte hastigheten utan smällen och där felar vår klubb brutalt! Yes Rolf klubben där du är utbildningsansvarig. Fundera på det innan du försöker sänka mig, för det går inte. Okej igen Rolf, det går inte! Går inte!!!! Rolf, det går inte! Inte!!! Rolf!

Så, replik välkomnas Rolf. Fundera ett par dagar and do your best.

Kommentar

• Boopidoo
                    • dec 2008
                    • 1937

Och där tycker jag att gränsen passerades... oavsett om man har olika åsikter är personangrepp aldrig ok.

Kommentar

• MasterZap
                      • nov 2013
                      • 158

Du har rätt samtidigt väldigt fel. När jag flyger mina maskiner som är ännu snabbare så flyger jag på ett eftertänksamt sätt. Jag flyger alltid utåt, en åtta med svängarna utåt. Min maskin går dubbelt så fort som F3D pylonmaskinerna och jag får alltid frågan om jag inte kan flyga pylonbanan för skojs skull, men jag säger alltid nej, för jag svänger inte inåt publiken helt enkelt.
                      Kan ju bara konstatera att när jag kommer med liknande "Jag kör försiktigt på sätt A, B och C" sågas jag utefter fotknölarna. Jag kan bara le åt ditt försök att göra detsamma. Inget av det du skriver lugnar mig egentligen.

Att flyga FPV på en kilometer trollar bort översikten, du tappar helt periferiseendet vilket gör att du har väldigt begränsad koll på vad som finns runt om. En sådan flyning i 30km/h kan och är farligare även om farten bara är en tjugondel.
                      Om vi bortser från att jag har autopilot, dubbla gps'er, en videosändare vars räckvidd vida överstiger vad jag nånsin behöver, kamera med nästan 180 graders FOV samt en sekundär kamera på ett pan/tilt head som gör att jag kan titta mig om helt och hållet, samt att jag faktiskt inte flyger där det varken finns folk eller andra idioter som flyger (alltså så långt från "klubbfält" som bara går), så funkar inte din matematik, eftersom 1.7kg i 30km/h är en helt annan anslagskraft än vafansomhelst-kg i 300 km/h... kvadraten på hastigheten och allt det där.

Så farten är inte farlig, det är smällen som är boven.
                      Jo men NÄR det smäller DÅ är det hastigheten - eller mera specifikt, kvadraten på densamma - som är boven.

/Z

Kommentar

• puggen
                        • dec 2006
                        • 483

Rolf, du har tokfel. Du är ett ollon vars uppgift är att sänka mig. Tänk nu på det ni som läser detta... eller ring mig på 0703055706 för förtydligande.

Från styrelsens protokoll:

"Rolf har efter förfrågan gett
                        klartecken att vilja hålla i
                        utbildningen för våra
                        klubbmedlemmar." (Detta är 2013)

Som sagt det farliga är inte hastigheten utan smällen och där felar vår klubb brutalt! Yes Rolf klubben där du är utbildningsansvarig. Fundera på det innan du försöker sänka mig, för det går inte. Okej igen Rolf, det går inte! Går inte!!!! Rolf, det går inte! Inte!!! Rolf!

Så, replik välkomnas Rolf. Fundera ett par dagar and do your best.

För det första Henke vill jag inte sänka dig alls, jag tycker bara att hastigheten har betydelse i en olycka/krasch och den åsikten står jag för.
                        För det andra , jag är inte säkerhetsansvarig i vår klubb , jag har lovat att hålla i flygkollen för certen från SMFF, klubben har väl ingen säkerhetsansvarig numera. Du får skilja på säkansv. och kontrollant för certen.
                        Men i fortsättningen gör jag inga inlägg där du gjort inlägg för lugnets skull punkt slut.
                        Flyg fort och lågt

Kommentar

• simonarvestrand
                          • jan 2012
                          • 3850

ni kan bråka med varandra på er ort och lämna det utanför forumet , det är redan för mycket sådan skit här.

Kommentar

• MasterZap
                            • nov 2013
                            • 158

Ptja, jag har i alla fall löst mitt LOS problem. Har satt på ultrabrighta LED blixtar. Nu syns den utan problem på åtminståne 3 kilometers håll.

Ha en bra dag.

/Z

Kommentar

• mogge
                              • nov 2011
                              • 377

Simon Arvestrand! Vem är det som bråkar? Säger som Lasse Palm. Är jag förvånad eller???
                              Mogge

Kommentar

• simonarvestrand
                                • jan 2012
                                • 3850

Ursprungligen postat av mogge
                                Simon Arvestrand! Vem är det som bråkar? Säger som Lasse Palm. Är jag förvånad eller???
                                Mogge
                                jag ser iallafall detta som bråk, något som inte har med tråden att göra.
                                Rolf, du har tokfel. Du är ett ollon vars uppgift är att sänka mig.

Kommentar

Arbetssätt...