Årets första krasch...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Hej,
    Vill bara kommentera detta med mycket expo...80 % till exempel (eller -80 % på Futaba) på en trainer eller när man är nybörjare.
    Behöver man så mycket expo på en trainer har man för stora utslag.
    Använd utslagsbegränsningen istället. Eller ännu bättre - flytta om stötstångsanslutningarna.
    Och är man relativ nybörjare så är det en jätterisk att använda mycket expo - man tror gärna att rodren inte "tar" och vrider på ännu mer - och plötsligt tar rodren enormt mycket - och då är det ofta för sent. Kvadden är då ett faktum !
    Expo är bra på maskiner som måste ha stora utslag - 3D-kärror t ex - och i en del andra sammanhang. Men på en trainer tycker i vart fall jag att man kan låta bli den finessen. Ställ utslagen enl bygganvisningen - och hellre mindre än mera första gången - och kolla så att TP ligger rätt. Checka sen så inte vingen är alltför skev och inte minst - att rodren går åt rätt håll.
    Sen är det bara att smyga upp kärran - inga våldsamma upptagningar för det bäddar bara för problem när man är nybörjare.
    Det var mina små tankar - lycka till hälsar
    Roger

Kommentar

• Kamikaze
      • jan 2007
      • 505

Tack! Era ord är bibeln för mig just nu! Jag kan nämna att det var justerat så att höjd och sidorodren hade fulla utslag! Och skev(Aileron) hade 60% utslag av max! Ska minska på utslagen på min nästa trainer! Öhh.. Jo d kan lätt bli dyyyrt har jag märkt! Så jag lyssnar med vidöppna öron på allt ni har att säga 8) Tack för tipsen 8)

Kommentar

• Mr J
        • maj 2006
        • 4130

Ursprungligen postat av hakank
        De va nån PI-nånting förkorting det pratatdes mycket om då JAS:en gick i backen andra gången. Tror man kan använda den förkortningen här också:-)/Håkan
        Pilot Induced Oscillation tror jag snacket gick när det begav sig.

Och jag är ganska övertygad om att du har rätt, med ovan pilot och för stora utslag kommer det som ett brev på posten (eller kanske lite tidigare) :-)

Men i det fallet
        var det väl så att Lars Rådström var en så pass erfaren pilot att han rent instinktivt jobbade emot Fly By Wire-systemet istället för att låta mjukvaran och datorn styra. Förmodligen hade det inte hänt med ett blåbär vid spakarna...

Kommentar

• Mr J
          • maj 2006
          • 4130

Ursprungligen postat av Zalman_Water
          Tack! Era ord är bibeln för mig just nu! Jag kan nämna att det var justerat så att höjd och sidorodren hade fulla utslag! Och skev(Aileron) hade 60% utslag av max! Ska minska på utslagen på min nästa trainer! Öhh.. Jo d kan lätt bli dyyyrt har jag märkt! Så jag lyssnar med vidöppna öron på allt ni har att säga 8) Tack för tipsen 8)
          Zalman, vi vill ju att du skall bli lika fast som vi själva, vi försöker mao dra ner dig i träsket... :-)

När jag läser vad du skrev om % av roderutslag slår det mig att det ju bara är halva sanningen, 100% av vad roderutslag planet kan ge beror dels på var du kopplar in stötstängerna och dels på hur man ställer in utslagsbegränsningen på radion, om man verkligen vill ha hundra % sätter man stötstången i det yttersta hålet på servoarmen och i det innersta på roderhornet (innan sändarna fick finesser som kunde justera detta var labbande med det här det enda sättet att få vettiga utslag).

I de flesta bygganvisningar står det angivet lämpliga roderutslag, förhoppningsvis i mm eller tum upp och ner, i värsta fall i grader.
          I så fall följ dem! Många gånger står det ett värde för nybörjare och ett för "aerobatic" eller nåt liknande. Om du har en radio som klarar "Dual rate" (2 olika inställningar för max roderutslag som man slår om med en brytare) så sätt "normal" och "aerobatic" på de olika lägena. På så sätt är det lätt att öka på utslagen när du börjar bli varm i kläderna...

Dessa anvisningar har man inte skrivit in i byggbeskrivningen bara för att det är kul... :-)
          Lämpliga roderutslag för ett flygplan är beroende på flera olika faktorer, dels hur fort planet flyger, dels den aktuella roderytan.
          Ta t.ex. en Shock flyer, den är avsedd att flygas relativt sakta innomhus, för att kunna göra våldsamma 3D-mannövers vid låg hastighet behövs fulkommligt absurda stora roderutslag. Tar du sen en jetkärra som flyger runt i 300 km/h så behövs det bara några få mm (eventuellt kanske jet piloten ställer in ett "landningsläge" på radion med lite större utslag för att få bättre respons när planet flyger sakta).

Vad jag kunde se på din film så hade planet åt helsike för stora utslag på höjdrodret...

Det här med roderutslag är ganska kul, man kan genom att justera ner utslagen förvandla en ganska vild modell till rena nybörjarkärran (och vice versa).

Det här blev långt och besvärligt, men det är i all välmening...
          Mitt råd är: läs bruksanvisningen och ställ in rekommenderade utslag, ta gärna kontakt med en klubb eller någon person som är van flygare för att känna på planet först.

Lycka till!

Kommentar

• GunnarJ
            • maj 2006
            • 64

Hej CO !

Tråkigt detta som hände, inte roligt när man kvaddar på första/andra fligthen, vet av erfarenhet.
            Du skall dock veta att resterrna fick en värdig eldbegängelse under eftermiddagen !!!
            Var ute och flög med elseglaren, hade landat och gick ut för att hämta in den med sändaren stående på i depån, när jag bar in kärran började roderna fladdra och motorn snurrade igång helt kort.
            Kanske var det någon form av störning som drabbade dig ?

Gunnar

Kommentar

• mac77
              • maj 2006
              • 513

Ursprungligen postat av Mr J
              Ursprungligen postat av hakank
              De va nån PI-nånting förkorting det pratatdes mycket om då JAS:en gick i backen andra gången. Tror man kan använda den förkortningen här också:-)/Håkan
              Pilot Induced Oscillation tror jag snacket gick när det begav sig.

Och jag är ganska övertygad om att du har rätt, med ovan pilot och för stora utslag kommer det som ett brev på posten (eller kanske lite tidigare) :-)

Men i det fallet var det väl så att Lars Rådström var en så pass erfaren pilot att han rent instinktivt jobbade emot Fly By Wire-systemet istället för att låta mjukvaran och datorn styra. Förmodligen hade det inte hänt med ett blåbär vid spakarna...
              Fick förklaringen en gång när jag gick på FTS...då pratade man i svenska termer och då var det nånting med hysteres dvs. signalerna hann inte utföras av styrsystemet utan lagrades och sedan fick systemet helt enkelt frisläpp till slut.

Såsom Mr J beskriver har jag också uppfattat det, hade Herr Rådström släppt spaken så hade det gått "bra". Iallafall så verkar systemet idag vara klanderfritt - det är väldigt sällarn jag är med om att det är fel på styrsystemet.

Flög ofta med Skyways mellan Halmstad - Arlanda för ett par år sedan...då satt Rådström vid spakarna vid ett par tillfällen.

Kommentar

• Krille
                • maj 2006
                • 1184

ett tips är att du kollar i manualen nästa gång. varenda ARF jag byggt har alltid utslagen stått i manualen. å dom brukar fungera riktigt bra.

på en trainer brukar rekomenderade utslag vara rätt lagomt
                //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                Helikopter: T-rex 700 DFC,
                Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Mr X
                  • apr 2007
                  • 1055

Ursprungligen postat av Zalman_Water
                  Skratta inte nu :oops: http://www.motorportalen.net/filmer/2007/CIMG0005.AVI :oops: :( Men en ny är redan beställd
                  Här är bilderna på den vådliga flygturen

Hela filmen http://www.motorportalen.net/filmer/...azeflight2.mpg obs 76.4 MB
                  RC Åland
                  RC Åland på facebook
                  På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Mr J
                    • maj 2006
                    • 4130

Nu har jag tittat på hela filmen och har ett par synpunkter till...

Det är lättare att flyga när det inte blåser så mycket, speciellt om man är nybörjare.
                    Det hade nog inte varit fel med ett par gummiband till, om vingen inte sitter stumt så blir planet väldigt knepigt att styra.

Kommentar

• Kamikaze
                      • jan 2007
                      • 505

Jo jag tänkte faktiskt på d när jag satte ditt snoddarna! Att det borde ha varit fler! Sen har jag roderhornen i yttersta hacket! Attans! Nåja nästa trainer ska bli lite bättre intrimmad! Kan nämna att jag hade alla roder centrerade både på dosan och på själva flyget innan d bar iväg 8) Har beställt en sån här trainer nu i alla fall http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=658 8) Kan nån enkelt beskriva hur jag kollar Tp:n enklast, På sin trainer :roll:

Kommentar

• colsson
                        • maj 2006
                        • 1165

Det har nu visat sig att båda servona till skevrodren har fått sina drev strippade. Efter att roderfladdret börjat, har dreven slitits bort och sen var katastrofen ett faktum. Hade det hjälpt med metalldrev? Kanske..

Kommentar

• hakank
                          • maj 2006
                          • 1775

Attans vad rensat det var i dom servona. Vad var det för fabrikat? Hur såg förresten höjdroderservot ut, i början av tråden skriver du att du gav höjd men inget hände. Kan vara rensat där också?
                          /Håkan
                          "Allting beror på allting"

Kommentar

• colsson
                            • maj 2006
                            • 1165

Det var Futaba 3003 servon i modellen. Höjdservot verkade ok när jag kände på det men jag ska skruva i sär alla servon i morrn och kolla dem.

Kommentar

• Taylorcraft
                              • maj 2006
                              • 359

Oooo... Nyborstade tänder!! :shock:

Mvh

Kommentar

• Taylorcraft
                                • maj 2006
                                • 359

- Sen var det min tur att krascha i dag! Och för första gång på över ett år fick jag limma bitar fast på min kära lilla E-starter!

Haverikommissionen kom fram till att det var pilotfel; man ska aldrig flyga med planet mellan en själv och solen!

Resultat: kroppen gick av precis framför stabben, och proppen är nu i tre bitar. Men med lite PU-lim och en ny proppe är den snart i luften igen!

Mvh

Kommentar

Arbetssätt...