Årets första krasch...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel L
    • nov 2006
    • 1250

hehe nu har jag också gjort min första krash för i år, förhoppnings vis den sista.
    jag landade upp och ner på utanför fältet.
    det hände dock inte så mycket och det vissar väll att calmaton är en ganska hållbar maskin men även det mest hållbara kan bli kaffeved.

motorn blev smutsig.
    glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
    Daniel L

Kommentar

• Wåfflan
      • maj 2006
      • 218

Du ser ju förhållandevis glad ut ändå!

Härlig inställning!

MVH/

Kommentar

• Daniel L
        • nov 2006
        • 1250

krashen var ganska komisk och det hände ju inte så mycker mer än att ett servos kuggar gick sönder och att fenan gick av.
        jag vet inte riktigt varför jag tyckte det vat så roligt igentligen men jag antar att det var någon form av lätt chock :?

MVH
        Daniel L

Kommentar

• Daniel L
          • nov 2006
          • 1250

har nu lagat min calmato.
          så nu är det bara att tuta och köra

MVH
          Daniel L

Kommentar

• Smajly
            • maj 2007
            • 364

Hmm,, ja o när man ser diverse video och ett par inlägg med flygning över åskådare/bilar så kan man undra varför de blev ramaskri om Södra Länken igentligen..
            Trött blir man.

Kommentar

• wesse
              • maj 2007
              • 5864

Re: Årets första krasch...

Ursprungligen postat av colsson
              Lördag, stålande sol och vindstilla.. Premiärflygning med Matrixen..
              Kommer ut på fältet, tankar upp, justerar alla roder osv.. och så taxar ut. Lite gas på snurran och så upp i det blå... Lite trim på skeven och höjden det är allt som behövs. Bra drag i motorn och modellen flyger väldigt rent och fint.. Flyger ett par vändor över fältet, landar och pustar ut! En kompis kommer ut på fältet och vill så klart se den i luften.. Upp igen, och fullt skaft upp på höjd. Vänder runt modellen, slår av gasen och dyker rakt ner..... Dra på gas igen och nu helt plötsligt början skevrodren fladdra helt okontrollerat! jag ligger fortfarande i dyk med nosen mot moder jord och jag slår av gasen helt för att få ner farten och kunna räta upp den.. inget händer! Jag ger försiktigt mer höjd för att räta upp den...inget händer... PANG! Det var det.....

Bara kaffeved av planet.... motorfästet i aluminium knäckt på två ställen, ett servo helt kass, Aluspinnern är total förstörd, Motorns gängade fäste för ljuddämparen är helt avknäckt ur toppen.

Det var kul så länge det varade..

Nu ska jag slå upp en grogg till... hejsan svejsan
              Oj vad jag vet hur det känns lider med dig själv har jag smällt ett antal tusenlappar i backen bara denna sommar så jag varvar ner med tokiga elbyggen o önskar egentligen börj med riktigt flyg igen men vi får se plan o motorer ligger i träda nu fast om du gör comback då kan nog jag o så va det det där med groggen själv brukar jag klippa en big pack låda med glass det hjälper för mig kan ju bero på att jag är nykter alkoholist o får då låta groggen stå så du får min ranson med om det behövs :lol: ...

blir det kris för dig så kan jag sända dig en tröstmodell som liknar bokis utan kostnad..

lev väl

Kommentar

• Mr X
                • apr 2007
                • 1055

Re: Å ni ålänningar.....

Ursprungligen postat av Zalman_Water
                Ursprungligen postat av Irokee
                Man blir ju mörk rädd när man ser filmen... 8) Samtidigt så känner jag igen mig !!!
                Ni lär er alla att flyga den hårda vägen via mängder av balsa och araldit vilket är beundransvärt ! Bara ni inte ledsnar.....
                Goda råd har ni säkert fått i massor, men jag skulle i alla fall rekommendera några turer med en simulator, FMS duger, kopplad till den egna radion...det gjorde jag och det hjälpte mycket. Sedan kunde jag flyga min SkyRaider utan besvär !!
                Kört hårt ålänningar !
                Vi kör så balsan ryker Vi tränar i simulator! Realflight 3.5! Men vissa av oss borde nog återvända till simmen igen ett tag innan dom flyger :badgrin: Själv har jag nu mina flyg hela när jag kommer hem från fältet! Så det känns himla skönt 8) I dag premiärade jag min nya trainer!
                Du har nog så rätt Zalman_Water om att köra så balsam ryker. Här är senaste rapporten
                Zalman_Waters flyg:
                Tiger Traner död
                Skyrider död
                Calmato Sport död
                RC Åland
                RC Åland på facebook
                På tok för många flygande saker.

Kommentar

• xoqrps
                  • apr 2007
                  • 37

Har släktingar på Åland, man kanske skulle ta och besöka dem med ett plan under sommaren. Verkar ju hända en hel del ute på erat fält..

Kommentar

• Frippe
                    • maj 2006
                    • 226

Tips till grabbarna som konsumerar 4-5 kärror i veckan:

Billigt! snyggt? nja

Kommentar

• jaka
                      • maj 2007
                      • 1490

Hej!
                      Du nämnde som kraschorsak att skevroderen kom i självsvängning.
                      Detta är ett vanligt problem när man har glapp i rodren.
                      Flutter kallas det på amerikaniseratflygspråk.

Att servona gick sönder har inget med deras kvalitet att göra då krafterna vid fluttter är så stora att inget, åtminstone väldigt få, servon orakar hålla emot.

För att förhindra flutter gör man på följande sätt.
                      1. Se till att rodren är bra monterade med minimalt avstånd (tiondels mm, inte mm) mellan vinge, stabbe och roderyta.

2. Se till att planet har tyngdpunketen placerad så långt bak det bara går utan att flygegenskaperna försämras. Med tyndpunkten långt bak kan man använda sig av mindre höjdroderutslag vilket minskar risken för flutter.

3. Se till att linkaget är styvt! Man ska i praktiken inte kunna pressa ner höjdrodert eller skevrodren med fingret när man trycker på dem (gäller "vanliga" servon, ej coreless servon).

4. Se till att du har linkaget monterat så långt in på servoarmen som möjligt och att armen på roderytan är så lång som möjligt. Detta är mycket viktigt för att få en stum och styv set-up!

5. Se till att det inte är glapp i någon av linkarna. Piano trådar med Z-böjar funkar bra liksom vanliga snappkeepers av plast.

6. Se till att du använder dig av 100% eller 150% av totala servoutslaget i radion.

7. Använd om möjligt aldrig elektronisk minsakade servoutslag då glappet i servots växellåda procentuellt då blir större vilket ökar glappet i styrsystemet.

Följer man dessa regler är chanserna att få flutter minimalt.
                      Annars gäller regeln att så fort man hör ett konstigt "brummande" i luften: Dra snabbt gasen och ta ner farten ...och landa!

Kom också ihåg att flutter bara uppkommer på skev och höjdroder.
                      Alltså på roderytor där det uppkommer tryckskillnader.

Hälsningar!
                      Jan Karlsson
                      Väsby MF

Kommentar

• Kamikaze
                        • jan 2007
                        • 505

Ursprungligen postat av xoqrps
                        Har släktingar på Åland, man kanske skulle ta och besöka dem med ett plan under sommaren. Verkar ju hända en hel del ute på erat fält..
                        Bara att höra av dig om du kikar över så kan vi flyga uta ba helv.....

Två av mina krashade flyg, berodde på tekniska missöden! Tiger trainern blev utstörd av en annan som slog på sin sändare och olyckligtvis hade samma frekvens! Och på min skyrider så åt sig bultar och brickor sig genom vingen så jag tappade den i luften :( Men Calmaton körde jag faktiskt i backen själv! Man blir lätt styv i korken efter några loopar och rollar på hög höjd! Sen börjar man göra samma sak nära marken, och då går kan det ju gå som det gick för mig i går :oops: Nåja....Bara att köpa sig en ny fågel!

Har någon testat Super Deltacon......?

Den med spännvidd 2030mm...Funderar eventuellt på att slå till på en sådan! Vill ha ett flyg som jag kan puttra runt hur lugnt som hälst med! Och bara njuta av fyrtaktarens goa pluttrande.

Borde inte den gå att flyga lugnt och fint med! Och spela om med om man skulle vilja det :roll:

Kommentar

• xoqrps
                          • apr 2007
                          • 37

Här i Skåne söker man jobb i Danmark för att få mer betalt, men i den hastighet en ålänning köper plan borde man kanske söka sig norrut.

Kommentar

• Kamikaze
                            • jan 2007
                            • 505

Här är några av dom senaste filmerna från Djäkenfältet på Åland! Håll i er

http://www.motorportalen.net/filmer/...ickemtrash.wmv 8)

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6809

Hihi! Även jag har börjat avverka flyg... (femte filmen ovan). Flyget
                              är dessvärre flygklart om några timmar...

Jag har ingen koll på hur många flyg som avverkats av oss som flyger
                              på Djäkenfältet, men det börjar bli ett gäng. Man kan flyga luuugnt o
                              försiktigt och få många flygtimmar, men vi har nog annan strategi... =)

Här är en till film jag lade ihop, då när Zalman_Water (Kamikaze) och
                              jag gav oss på lite "combat" med våra tröga trainers:

/MickeM (ca 30 minuter total flygtid ever)
                              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Frippe
                                • maj 2006
                                • 226

Ålänning: Har du prövat raptorn än?
                                30min låter inte bra om den är inräknad.

Kommentar

Arbetssätt...