Många bygga samma flyg, på skoj?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Hur är dessa förslag för nybörjare? Är de för snabba flyg som inte passar dem? Spelar kanske ingen roll om man kan laga dem på fältet.

Och vilket är bäst/roligast/mest lämpligt? Att bygga något enkelt på kort tid (limma lite foamskivor) och snabbt komma till fältet för att flyga flyga flyga, eller lägga ner lite mer tid på bygget (trä?)? Vissa personer vill ju inte bygga, de vill flyga 90% av tiden. Andra bygger 99% av tiden och flyger en gång.

För nybörjare är det bra komma över tröskeln "vill inte flyga sönder, så jobbigt att laga".

Större modeller flyger bättre jopp... för liten modell blir oftast för snabb också. Så det gäller väl komma på en lämplig modellstorlek och mötas i mitten pris VS storlek mm.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• pgrts
      • jun 2006
      • 2015

Man ska inte underskatta ungdomars förmåga att flyga plan med raka vingar.
      Jag har lånat ut FUNBAT till flera juniorer som har flugit utan problem.
      De är definitivt inte för snabba - men tillräckligt för att busa i upp till 10m/s vind.
      Visst går det att förstora ritningarna - men blir det roligare? Dyrare blir allt som blir större.

Jag tror inte att det är några problem att komma under den magiska gränsen på 250 gram.
      Motor på 50 gram och batteri på knappt 100 gram ger en del över till servon och mottagare.
      Ett flak 6 mm depron väger inte mycket väl?
      Jag flög även med 25 grams motor på någon.

Tror att vi provade med vingöron på någon - men de blev sååå tråkiga ;-)

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6809

Nu var jag inne på nybörjare, inte på ungdomar. ;-) Här är nybörjarna mycket äldre än ungdomar.
        Men jag håller med dig, ungdomar har inte samma problem att lära sig flyga som de äldre.
        Om vingen kan flygas snällt om man vill, så är det ju bara hemåt.

Så vad är vi ute efter nu då, vad skulle ge mest?
        - Svenska folkflyget (om nån skapar en sådan?)
        - Svenska folkraceflyget (som verkar vara mest pop i denna tråd?)
        - snabbygge och flyga mycket (dvs inte så mycket på detta forum, mest skoj gemenskap på fältet)
        - själva bygget och lära sig för nybörjare (mer fart i forumet men kanske lugnare action på fältet när det väl flygs)

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Hallo Freunde des Balsastaubes... wir haben für die Jugendlichen unseres Segelflugvereines mal ein kleines Kostengünstiges Modell gezeichnet und CNC gefräst. (Ein paar Bausätze sind noch frei...). Ich will euch dieses Modell nicht vorenthalten und hier einmal mit ein paar Bildern und wenig...

Hallo Freunde des Balsastaubes... wir haben für die Jugendlichen unseres Segelflugvereines mal ein kleines Kostengünstiges Modell gezeichnet und CNC gefräst. (Ein paar Bausätze sind noch frei...). Ich will euch dieses Modell nicht vorenthalten und hier einmal mit ein paar Bildern und wenig...

Kommentar

• Nyroth
            • maj 2006
            • 721

Nice!
            Den där fick mig att tänka på Gert Zaars fina modeller, Volta-7 och Ampere tror jag någon hette.

Kommentar

• Lars 41an
              • apr 2014
              • 715

Ursprungligen postat av henke2
              http://www.rc-network.de/forum/showt...Taschenflitzer

Bra förslag Henke och lockande bilder!

Bilderna visar vad det går ut på och vad Ålänning och jag tror på; skaparglädje och gemensam glädje på fältet.
              Som gammal pylonflygare är jag förstås entusiastisk. Pylon Racing är det roligaste jag har varit med om i modellflyg. Att vänta på starterns kommando "flyg" och sedan köra de 10 varven är något alla bör få uppleva. För de som inte är roade av tävling så finns en annan utmaning med denna modell: Att hålla vikten under 250 gram så att man får flyga på vilken äng som helst.
              Namnet Taschenflitzer säger allt. Betyder ungefär "Snabbisen för väskan".:sarcastic:

Har läst det viktigaste i länkarna som Henke gav oss. Den första länken går till en 47 sidor och 699 inlägg lång tråd. Modellen konstruerades 2008 och tråden lever än idag. Mycket att läsa för den som kan tyska.:applouse: Eftersom elflyget är ännu bättre idag än för 12 år sen så borde man kunna klara 250g-gränsen.

Den andra länken går till en kort tråd som i första inlägget ger ritning, bygganvisning och detaljritning. Klicka på "Anhang 2277487". Konstruktionen är bra, ritningen är bra och bygganvisningen är bra med tydliga bilder. En förbättring önskar jag dock, en batteribyteslucka så att man inte behöver lossa vingen för att byta batteri. Att sätta motorn inuti nosen eller, som på Henkes bild, framför motorspantet, kan vara en smaksak. Båda alternativen har fördelar och nackdelar. Modellen är som helhet enkel att bygga av lösvirke.

Skall vi gå vidare med denna Snabbis som entypsmodell?
              Lars

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7943

Det kanske går att förmå t ex http://www.mbs-rcmodels.se/laserskarning/ att laserskära en materialsats till relativt lågt pris ?
                Roger

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av Lars 41an
                  Skall vi gå vidare med denna Snabbis som entypsmodell?
                  Lars
                  Jag har gjort denna till mig själv som byggsats. Tanken är en lättare setup och mest för att lära mig att skära balsa i lasermaskinen. Fanns färdig DXF att skära efter. 1mm, 1.5mm, 2mm, 3mm gick fint men 5mm ville gärna brinna för mig. MBS kan säkert göra kit. (2+3 blir ju dessutom 5 ihop så jag klarar mig)

Det finns som sagt många sidor att läsa om denna modell och många olika drivlinor. Modellen blir inte snabbare än man väljer motor. Jag vill köra min med en Hacker A10 och 3S 500mAh batteri. Tror det blir trevligt.

Minns Jonas Leander som byggde en ännu enklaste "speedster 400" för ganska många år sedan. Även den berömda Kobra från AOH kom upp i min tanke, men de faller bägge på att det inte finns DXF ritning att skära efter. Här var det liksom bäddat och klart.

Kommentar

• Thomas
                    • jun 2006
                    • 7682

Piffig lättbyggd modell!
                    Jag bygger gärna en om det finns en färdig sats...!
                    Retroholic!

Kommentar

• Daniel Ahlin
                      • dec 2015
                      • 339

Ursprungligen postat av henke2
                      Jag har gjort denna till mig själv som byggsats. Tanken är en lättare setup och mest för att lära mig att skära balsa i lasermaskinen. Fanns färdig DXF att skära efter. 1mm, 1.5mm, 2mm, 3mm gick fint men 5mm ville gärna brinna för mig.
                      Jag har luft som blåser ut eventuella lågor monterat på min laser, då funkar 5mm balsa utan problem.

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6809

Snitsig! Kanske bästa förslaget hittills... träbygge som ger lite pyssel, lite mer konventionell modell, rolig att flyga.
                        Men den är ju liten och försvinner fort! Ser alla den? :-D Färg- och mönsterval viktigt.

Med elmotor inbyggd (kyls dåligt iofs) och spinner i nosen så blir det en stilren liten jäkel det där.
                        Går det att modifiera för att ge den "vår egen touch"? Som tex det där med batterilucka.
                        Stagen i kolfiber? Nåt annat man kan använda kolfiber till?
                        Vad har man för klädsel för att bygga lätt?
                        De flesta har säkert egen setup och då finns det att välja mellan för den ovane.

Fixar nån ett kit så är det mer intressant för min del. Då kan man köpa några st...

Kommentar

• Daniel Ahlin
                          • dec 2015
                          • 339

För spännande och tillräckligt litet projekt för att inte prova. Antingen så har jag valt fel enheter eller så är den väldigt liten.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200504_215325.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,4 KB
ID: 512485

Kommentar

• Lars 41an
                            • apr 2014
                            • 715

Ursprungligen postat av Daniel Ahlin
                            För spännande och tillräckligt litet projekt för att inte prova. Antingen så har jag valt fel enheter eller så är den väldigt liten.
                            [ATTACH=CONFIG]70584[/ATTACH]
                            Oj, snabba puckar om man kan det här med .DXF och har sina maskiner i trim!
                            Taschenflitzer ÄR liten, total vingyta blir 8 kvdm. Efter vad jag kan se på ritningen är spryglarna 60 - 95 mm långa.

Lars

Kommentar

• Lars 41an
                              • apr 2014
                              • 715

Ursprungligen postat av Ålänning
                              Snitsig! Kanske bästa förslaget hittills... träbygge som ger lite pyssel, lite mer konventionell modell, rolig att flyga.
                              Men den är ju liten och försvinner fort! Ser alla den? :-D Färg- och mönsterval viktigt.

Med elmotor inbyggd (kyls dåligt iofs) och spinner i nosen så blir det en stilren liten jäkel det där.
                              Går det att modifiera för att ge den "vår egen touch"? Som tex det där med batterilucka.
                              Stagen i kolfiber? Nåt annat man kan använda kolfiber till?
                              Vad har man för klädsel för att bygga lätt?
                              De flesta har säkert egen setup och då finns det att välja mellan för den ovane.

Fixar nån ett kit så är det mer intressant för min del. Då kan man köpa några st...

Hej,
                              Hur snabbt kärran försvinner beror på hur fort man flyger.:crazy_pilot:
                              Med total vingyta 8kvdm och vikten 240g blir vingbelastningen bara 30 g/kvdm. Den kärran borde kunna flyga tillräckligt långsamt för att flygningen inte skall bli obekväm. Kanske 2S LiPo till söndagsflygning och 3S till pylontävling, beroende på motorns KV-tal.

Jag har läst mer i Bauanleitung nu och det är en batterilucka på ovansidan mellan motorn och vingen.:blush:

Vanlig std Oracover väger 0,7 g/kvdm. Det blir ungefär 25g på hela modellen. Det finns lättvikts Oracover. Kanske dags att prova den klädseln.

Lars

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6809

Finns det nån bra film?

Kommentar

Arbetssätt...