Många bygga samma flyg, på skoj?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Personligen tror jag mera på Taschenflitzer än på Kobra - speciellt om det går att få tag i en laserskuren materialsats.
    Roger

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6809

Nu börjar det bli svårt välja!!! :-D

Taschenflitzer, Kobra, Sting, Stik, TopStik, Strike, Zipp, Nya Zipp (fanns att köpa som kit förr https://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=772 )...

MBS har en hel del bra info om balsa

Viktklass lätt: max 100 kg/m³
      Viktklass lätt-medium: 101 – 130 kg/m³
      Viktklass medium: 131 – 160 kg/m³
      Viktklass hård: min 161 kg/m³
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Mr.Bob
        • aug 2017
        • 692

Jag är på OM jag kan få ett laserskuret kit, jag röster för Taschenflitzer pga kan bli snabb!

Vore väldigt intressant med ett vingspann mellan 80-100cm.

/MrBob

Kommentar

• Cox
          • sep 2010
          • 229

Den "Nya" Zippen flyger fint!

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0405.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,6 KB
ID: 512492

Kommentar

• henke2
            • mar 2011
            • 3188

Ursprungligen postat av McRegor
            Personligen tror jag mera på Taschenflitzer än på Kobra - speciellt om det går att få tag i en laserskuren materialsats.
            Roger
            Lite så....

Modernare, mer allsidig och som sagt klar att skära

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Ursprungligen postat av Mr.Bob
              Jag är på OM jag kan få ett laserskuret kit, jag röster för Taschenflitzer pga kan bli snabb!

Vore väldigt intressant med ett vingspann mellan 80-100cm.

/MrBob

Exakt!! och jag vill betona att snabb är upp till piloten att avgöra. Både med motor/batteri samt flygstil.

Det är en väldigt soft parkflyer i ena änden till ett tävlingsredskap i andra!! tänk på det!

Kommentar

• Mr.Bob
                • aug 2017
                • 692

Kan man göra omröstning ?

Samt nästa steg efter det, kontakt Magnus på MBS och fråga om pris/kit helt upp till hur många som är på(ju fler ju bättre peng normalt sett)

sen gör alla som de vill med sina kit! Har redan en grej isf jag kommer frångå ritning.

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7943

T o m en slöbyggare som undertecknad skulle nog kunna tänka sig ett kit till en Taschenflitzer. Har nog en del f d Quad-motorer i 20--25 g klassen som borde fungera. Lättbygge och med söndagsflyg-egenskaper skulle vara mitt val - pylon passade mera när man var ung och snabb i skallen...
                  Roger

Kommentar

• Daniel Ahlin
                    • dec 2015
                    • 339

Idag fick jag en liten balsaleverans från MBS och har nu skurit samtliga delar till min Taschenflitzer. Några slutsatser kan jag dra redan nu.
                    1 Nummer på delarna hade nog varit bra att etsa in.
                    2 Översättning av byggbeskrivningen skulle vara bra, min tyska är kraftigt begränsad. Microsofts automatiska översättning i word gjorde det ännu mer obegripligt. Google kanske gör ett bättre jobb.
                    3 Min lille laser klarar av alla delar utom kroppssidorna och undersidan, förstorar man modellen så finns det risk att delarna blir för stora även för MBS laser som är lite större.

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7943

En spännvidd på metern hade absolut varit att föredra men man får väl nöja sig med denna storlek eftersom det finns färdiga filer för den.
                      Roger

Kommentar

• Cox
                        • sep 2010
                        • 229

Ursprungligen postat av McRegor
                        Lättbygge och med söndagsflyg-egenskaper skulle vara mitt val - pylon passade mera när man var ung och snabb i skallen...
                        Roger
                        Men Taschenflitzer är väl ett speed plan, med den vingprofilen...?

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7943

Ursprungligen postat av Cox
                          Men Taschenflitzer är väl ett speed plan, med den vingprofilen...?
                          Tja - läs vad Henke skrivit - den blir lite som man motoriserar den. Han tänkte sätta en 20 g outrunner i sin och jag skulle nog göra nåt snarlikt. Bygga så lätt som möjligt och med en lätt setup så blir den nog lite lugnare... Hoppas jag i alla fall.
                          Roger

Kommentar

• Mr.Bob
                            • aug 2017
                            • 692

Ta exempel Durafly EFXtra som finns på HK, den är en riktigt snabb kärra men även konstruerad för hang flyg, har en sån själv och det går flyga riktigt sakta med den om man vill.

taschenflitzer verkar vara ett mångsidigt plan.

Blir vi fler intresserade? Omröstning ? Så man kan kontakta MBS om prisförslag och veta hur många som vill haka på!

Kommentar

• pgrts
                              • jun 2006
                              • 2015

Ett pris hade varit bra.

Det finns ju ritning men alla spryglarna är ju olika så en sats - gärna med motor och fällbar prop som option.
                              Och så att man kan välja segelnos eller motor.

Finns det "klubbpris" för ett gäng till samma adress så kan det kanske locka flera till ett "massbygge".

Kommentar

• Lars 41an
                                • apr 2014
                                • 715

Ursprungligen postat av Daniel Ahlin
                                Idag fick jag en liten balsaleverans från MBS och har nu skurit samtliga delar till min Taschenflitzer. Några slutsatser kan jag dra redan nu.
                                1 Nummer på delarna hade nog varit bra att etsa in.
                                2 Översättning av byggbeskrivningen skulle vara bra, min tyska är kraftigt begränsad. Microsofts automatiska översättning i word gjorde det ännu mer obegripligt. Google kanske gör ett bättre jobb.

Jag skulle kunna översätta bygganvisningen till svenska men att skriva(begripligt) 10 sidor text skulle för mig ta lika lång tid som att bygga den här lilla modellen. Är det några fler av er som kan översätta så kan vi skriva t.ex. två sidor vardera.
                                Bifogar Innehållsförteckningen som jag har översatt idag.
                                Vilka av er ställer upp på detta?
                                Lars

Kvartskilo.doc

Kommentar

Arbetssätt...