Många bygga samma flyg, på skoj?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av Lars 41an
    Henke!

Gillar du att använda klädseln som gångjärn för skevroder och höjdroder?
    Generellt ja. Men tycker tejp är smidigare på något sätt.

Klädsel är intressant. Förr när man byggde lätt behövde man dålig klädsel så riktigt bra klädsel typ oracover drog ihop konstruktionen. Kan tänka mig Ora-light är lämpligt här. Vi får se vad det blir.

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Ursprungligen postat av Mr.Bob
      Rungå systemet lite MAO )

HUR MÅNGA ÄR PÅ DÅ FÖR en 133% ?!!?!? Så jag kan fortsätta affärer med MBS !
      Men en dåres envishet fortsätter jag mena på att vi ska testa först innan vi gör den större. Det kommer garanterat blir många "ojdå" när den skalas upp.

Kommentar

• Mr.Bob
        • aug 2017
        • 692

Henke, vad i helvete är ditt problem?

Kommentar

• Daniel Ahlin
          • dec 2015
          • 339

Även om jag också tror på en större måste jag nog hålla med Henke här om att den lilla bör provas först. Vi är ju dessutom två som redan har börjat.

Kommentar

• henke2
            • mar 2011
            • 3188

Ursprungligen postat av Mr.Bob
            Henke, vad i helvete är ditt problem?
            Jag är duktig på detta med modellflyg. Jag vågar även stå på mig och lobba för min ståndpunkt baserat på min erfarenhet på många plan här. Dels inom CAD, dels inom tillverkning, dels inom just modellflyg som sådant. Vill man definiera det som ett problem så visst då har jag sjuka problem.

Kommentar

• Lars 41an
              • apr 2014
              • 715

Håller absolut med om att vi bör bygga Taschenflitzer i originalstorlek. I storlek spv. 1100 mm finns liknande ARF-modeller att köpa, kanske t.o.m. byggsatser.

I bygganvisningen kan man läsa:
              Außerdem empfehlen wir, für die Tragfläche keine dünne, leichte Folie (z.b. Oracover light) zu
              verwenden. Da die Tragfläche durch die Bespannung einen beträchtlichen Teil ihrer Torsionsfestigkeit
              bekommt und die Fläche somit nicht ihre bestmögliche Festigkeit erhalten würde.
              Es sollten also normal mal dicke, bzw. starke Folien verwendet werden. Wir haben beste Erfahrungen
              mit der normalen Oracover Folie gemacht.

Kortfattat betyder det att konstruktören rekommenderar Oracover standard (0,7 g/dm2) för att det ger bättre vridstyvhet för vingen. Behövs säkert eftersom den inte har någon torsionnäsa(D-balk).

Dessutom står det längst ned på varje sida:
              Wir behalten uns alle Rechte vor, Weiterverbreitung nur nach Persönlicher Absprache!
              Florian Nagel (flo.ng@gmx.de) // Marcel Meyer (bender654@gmx.de)

Jag har försökt maila till dem på dessa gamla adresser men inte fått något svar.

Lars

Kommentar

• Mc_rollo
                • maj 2020
                • 57

En 133% förstoring är jag med på!! Tror den flyger bättre !
                McRollo
                Senast redigerad av Mc_rollo; 2020-05-12, 15:35.

Kommentar

• Mr.Bob
                  • aug 2017
                  • 692

Ursprungligen postat av henke2
                  Jag är duktig på detta med modellflyg. Jag vågar även stå på mig och lobba för min ståndpunkt baserat på min erfarenhet på många plan här. Dels inom CAD, dels inom tillverkning, dels inom just modellflyg som sådant. Vill man definiera det som ett problem så visst då har jag sjuka problem.
                  Om du nu är så fruktansvärt duktig och kunnig så hjälp till att få fram en större modell, jag ser inga problem i att skala upp den som den är, det är inte många delar som är "pussel" som blir största problemet och sånt går alltid att lösa om man är lite klurig, ALLT går att lösa och jag har dessvärre aldrig failat med den inställningen.

Berätta för mig snälla, VAD är det ni ser som så stora hinder?

Ni som inte vill haka på, skit i det, jag beställer en själv så får ni se att jag löser det relativt enkelt.

Kommentar

• Mr.Bob
                    • aug 2017
                    • 692

Ursprungligen postat av Mc_rollo
                    Jag är på!!
                    bra! kul att iaf någon förstår det här med folkrace och prova på nya idéer utan hinder.

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7943

Lars - det beror nog på hur man tänker flyga kärran om man behöver standardfilm eller kan köra med den tunnare/lättare - typ So-Lite eller Oracover Light. Själv skulle jag satsa på låg totalvikt så att den fungerar att även flyga lite långsammare med så "lite-film" skulle nog passa mig. Men vill man köra fort och hårt så skall man säkert köra nåt annat.
                      Annars är ju japanpapper ett sätt att få en lätt och styv vinge men det använder ju inte så många idag.
                      Roger

Kommentar

• IngemarTh
                        • okt 2010
                        • 415

Röstar på orginalstorlek eftersom jag har servon, motor och prop i lagom storlek liggande och bygga den för 250g vikt verkar lockande.

Kommentar

• Mr.Bob
                          • aug 2017
                          • 692

Ursprungligen postat av IngemarTh
                          Röstar på orginalstorlek eftersom jag har servon, motor och prop i lagom storlek liggande och bygga den för 250g vikt verkar lockande.
                          Vad har du för setup?
                          Jag tänkte använda samma setup oavsett storlek, bygga lätt du vet.

Kommentar

• Cox
                            • sep 2010
                            • 229

Ursprungligen postat av henke2
                            Klädsel är intressant. Förr när man byggde lätt behövde man dålig klädsel så riktigt bra klädsel typ oracover drog ihop konstruktionen. Kan tänka mig Ora-light är lämpligt här.
                            Oralight fungerar bra, det gäller bara att se till att den får bra fäste hela vägen in till det som skall vara "gångjärnet".

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1348.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,7 KB
ID: 512501

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7943

Egenbyggda "småflyg" (el) klädde jag nästan undantagslöst med So-Lite.
                              Roger

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6809

Jag tänkte lite mer på det där med "välja det jag vill bygga" jämfört med "välja en modell så vi får med nya/fler". Hur man än vänder och vrider på det så måste vi ha ritningar som duger för laserskärning om vi ska ha fler alternativ för omröstning. Har vi tillgång till fler ritningar utöver Taschenflitzer 800 mm idag?

Är vi ute efter att bygga något befintligt, dvs ta något som redan finns och bygga samma som tex Taschenflitzer som blir som vilket kit som helst på marknaden. Eller ska vi ta reda på vad det finns för alternativ vi kan modda och/eller skapa något eget svenskt. Det senare tar lite längre tid, men blir ett helt annat slutmål.

Jag printade ut ritningarna på Taschenflitzer och jooo det tänkte jag ju inte på, det är ju inte bara att "dra ut ritningen" eftersom hål, slitsar mm blir större. :-) Skulle någon med rätt program skala upp det till tex 133% och sedan går in och justerar alla hål mm tillbaks till originalbredd så skulle det funka. Men det måste ju sen testas skäras ut och testmonteras för att se att inget blivit snett. Det är en del jobb det som Henke skriver! Men, brinner det i knutarna och finns det någon som kan göra det?

V-tail hade vart stilrent men inte så smart för ett massbygge om många ska vara med, keep it enkelt... :-)

Rättigheter... vad är det som står längst ner på varje sida i manualen? Är det just det som nämnts i denna tråd att det bara är för privat bruk osv? Dvs MBS kan inte sälja kitet på sin sida, bara skära ut åt oss? Det blir väl hur som helst kommersiell sak om han säljer utskurna kit av ritningen? Vem ska jag betala när jag beställer? Bara spånar.
                                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...