Saxat från Smff forum

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qv
    • maj 2006
    • 46

Ursprungligen postat av Biggles
    Jag betalar för något, därmed kan jag kräva att få något!!
    Jag förstår dessutom inte din roll i detta, vad försvarar du ???
    /Håkan
    Min roll är medlem (måste man ha en roll?)
    Är förvisso med i redaktionsrådet, men undviker att uttala mig i frågor om detta om jag inte har samtalat med de övriga två innan (jag vill ju inte ha en "polsk riksdag") demokrati är omständigt, och en positivt inställd diktator är det snabbaste ledarskapet eller?

Vilken roll är din Biggles?
    Vilken roll har AM?
    Vikeln roll har McRegor ?
    för att nu bara nämna de sista som skrivit i tråden

Vad jag försvarar:
    Det fria tankesättet. Det är mycket negativa skrivelser om att allt är skit. Allt är inte bra men allt är inte skit. Om man bara ältar runt i "smutsen" så kommer man ingen vart man behöver argument från "en positiv" sida för att eventuelt "hitta ut ur skiten". För att om man tycker att SMFF är total skit, då går man ur och så bryr man sig inte längre, man kan ju förvisso kasta skit på SMFF om man är road av det.....

Ja du har rätt att kräva (liksom jag) för vi är ju medlemar.
    Informationen från styrelsen till medlemmarna skall gå via medlemstidningen (eller extra utskick). Jag tycker då personligen att kostnaden för ett extra utskick till 7668 medlemar inte ger valuta för pengarna (detta är alltså en helt privat uppfattning) I detta fall när det dessutom är medlemsregistret som fallerar är det direkt dumt att använda det igen.
    Med detta som bakgrund så kommer ett svar (hoppas jag) i nummer tre av MFN och innan dess så kan det tyvärr vara tyst.
    För dom har ju meddelat på forumet att dom har problem med registret, och att personalen jobbar kväll för att få ordning på det.
    Vad är det mer du kräver?

/janne

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

Hej Janne,
      Men nu var det ju inte bara uteblivna MFN som denna tråd handlade om.
      Snarare handlar den väldigt lite om just det problemet.
      För att inte "älta" det som diskuterats tidigare i tråden så är det nog i grunden den obefintliga öppenheten i det löpande Styrelsearbetet som är grunden till många klagomål - kanske inte alla men en hel del.
      Det är möjligt att du som ledamot i Redaktionsrådet är bättre informerad än vi övriga men vi lever i vart fall i vår värld.
      Mange började under sin tid som Ordförande att kommunicera med medlemmarna på det sätt som idag är vanligt - alltså via Internet och i detta fall via olika svenska Modellflygforum. Det var mycket positivt (se där..) och denna kommunikation kan på sikt hjälpa till att skapa förståelse även för sådant som inte jämt förefaller kristallklart för oss vanliga medlemmar.
      Tyvärr förefaller det som att vår nya ledning inte riktigt är inne på samma spår. Att all info skall komma enkelriktad via MFN tror jag inte fungerar i dagens samhälle där man har krav på snabbare information och möjlighet att snabbt ställa frågor och få svar - och då räcker nog inte vanliga brev längre. Skall vi fortsätta att vara ETT Förbund så måste nog dels ledningen anstränga sig att kommunicera med medlemmarna via dagens teknik, dels måste i mina ögon Styrelsearbetet vara mera öppet och tillgängligt för oss vanliga medlemmar samt slutligen måste arbetet ta hänsyn till att den överväldigande majoriteten av medlemmarna är vad som ibland kallas sportflygare - alltså inte tävlingsflygare. Därmed inte sagt att SMFF INTE skall jobba för tävlingsflyget men fokus måste utan tvekan ligga på sportflyget (="söndagsflyget").
      Hälsningar
      Roger Eklund

Kommentar

• yeran
        • maj 2006
        • 37

Editerat.
        Missförstod och uttryckte mig dumt.
        /Göran

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7943

Editerat efter Görans förändringar av sitt inlägg !
          .....Men det finns en hel del att förbättra - glöm för all del inte att SMFF som förbund attraherar allt färre modellflygare och att det i många klubbar finns ett starkt ifrågasättande av SMFF. Jag personligen har försvarat SMFF med näbbar och klor internt och jag har inte för avsikt att hoppa av men däremot vill jag se en fokusering på den breda massans frågor.
          Hälsningar
          Roger

Kommentar

• qv
            • maj 2006
            • 46

Ursprungligen postat av McRegor
            Det är möjligt att du som ledamot i Redaktionsrådet är bättre informerad än vi övriga men vi lever i vart fall i vår värld.

Mange började under sin tid som Ordförande att kommunicera med medlemmarna på det sätt som idag är vanligt - alltså via Internet och i detta fall via olika svenska Modellflygforum. Det var mycket positivt (se där..) och denna kommunikation kan på sikt hjälpa till att skapa förståelse även för sådant som inte jämt förefaller kristallklart för oss vanliga medlemmar.
            På din första fråga så måste jag tyvär svara nej. Visst sa Bengt ett och annat men inget utöver det som stod i tidningen eller på forumet.

Att Mange började kommunicera är bra, och jag önskar att den nuvarande styrelsen gör likadant. Men detta är inte säkert att det sker med snabbhet. Om frågan är för "svår" eller kan tolkas på olika sätt, kan också vara att frågan är känslig, då borde styrelsen ha sammanträde först (sitt vanliga) och sedan ta upp frågan på lämplig punkt för att komma överens om vad som gäller. Svaret publiceras sedan i tidningen och eller forumet. Om man inte gör så finns det inte längre någon demokrati. Så det som är bra med att en ordförande svarar på alla frågor och undranden från medlemarna blir till slut att denna person eventuelt sätter upp riktlinjer som de övriga i styrelsen inte håller med om. Så man kan inte kräva snabbhet (man kan kräva att det går snabbare än i dag)

Jag önskar också snabbhet. När jag anmälde mig till redaktionsrådet (via en annons i MFN) så fick jag vänta 2-3 månader på svar. Trodde då att dom kollade olika personer som var bättre lämpade än mig för detta uppdrag (det finns alltid personer som är bättre) när jag sedan ringde och kollade var personen (kommer inte ihåg vilken) förvånad över att jag inte var kontaktad av Bengt. Jag var nämligen antagen (1 sökande 0,15 promille av medlemmarna var intresserad av detta jobb)

Hur får vi mer öppenhet i mötena då?
            möte med Webb TV
            publicering av protokollen innan de är justerade
            publicering av agenda
            Någon som har fler förslag?

Har förövrigt varit på kanslit i Norrköping en gång (egentligen två men gång nummer två var på kurs i airbrusch).
            De jag har träffat "regelbundet" i styrelsen var / beng och philip thulin.
            Övrig del av styrelsen har jag mött vid mässan i frescati som vilken medlem som helst.

kan förövrigt tillägga till de övriga 99,985% av medlemarna i SMFF att ni missade något när ni inte svarade på annonsen.

/janne

Kommentar

• qv
              • maj 2006
              • 46

Ursprungligen postat av bokis
              Och vad det gäller oss fritidsflygare så känns det inte särskilt meningsfullt att åka dit ännu men vi kanske skulle samla ihop oss till nästa år och åka till föreställningen?
              Och här är ett av problemmen. Om man åker dit för att driva fritidsflygarnas intressen så kommer man att bli nominerad för denna post. Det kan finnas många som vill rösta fram en person, men vem vill bli framröstad. Om man tar en aktiv roll för att driva förbundet framåt så att fritidsflygarna får "mer makt" då har denna person / personer också förlorat fritid att flyga på.

När jag jagar artiklar till MFN så får man svaret att "jag gillar att flyga, skall jag skriva det där så förlorar jag flygtid" (grovt förenklat).

En fundering: Kan det vara så att fritidsflygarna prioriterar "flygtid" så hårt att det inte kan bli ett stort förbund, för då är det inget roligt längre medans "tävlare" behöver en stab till tävlingarna och denna stab kan också driv förbundet samtidigt?

/Janne

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7943

Hej igen,
                Tack Janne för ditt sakliga svar på mina funderingar !
                Det är genom att föra debatten på det sättet som vi förhoppningsvis till slut kan komma framåt !
                Sen är det som du säger - svårt att få "sportflygare" att ställa upp på förtroendeposter. Tyvärr är det likadant på Klubbnivå och det är ett problem som vi måste försöka tackla gemensamt. Ochy är man aktiv på Klubbnivå så börjar fritiden att vara välfylld - man vill ju hinna med att flyga också och dessutom har man ju sina förpliktelser mot familjen.
                Men det var synd att inte Mange - som tydligen orkade med dubbeljobbet - inte fick chans att fortsätta som ordinarie ledamot i Styrelsen. För mig som gräsrot kändes han som en frisk fläkt !
                Hälsningar
                Roger

Kommentar

• yeran
                  • maj 2006
                  • 37

Det var inte mening att vara grinig. Jag har läst igenom igen med bättre skärm och hastighet så ser jag att jag missförstått och blandat ihop. Ber om ursäkt. Jag editerar mitt så var snäll gör detsamma.

Ursprungligen postat av qv
                  medans "tävlare" behöver en stab till tävlingarna och denna stab kan också driv förbundet samtidigt?

/Janne
                  Går inte att säga bättre. Tävling-sportflyg är win-win det är bara att hitta rätt sammarbete. Lokalt och i förbundet.

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7943

Hej Göran,
                    Jag har strukit lite i mitt svar på ditt inlägg..
                    Men i sakfrågan om hur stora resurser tävlingsflyget drar kontra volymen av tävlingsflygare så är jag personligen övertygad att det är avsevärt mera än vad som framkommer direkt i redovisningen.
                    Sen är det ju otvivelaktigt så att styrelsen består till stor del av tävlande eller f d tävlande - men det är ju inte deras fel utan snarare är ju orsaken som någon nämnde svårigheten att få "Sportflygare" att ta på sig denna typ av uppdrag. Där är tävlingsflygarkollektivet otvivelaktigt betydligt duktigare och mera aktiva !
                    Hälsningar
                    Roger

Kommentar

• yeran
                      • maj 2006
                      • 37

Tack Roger.

Så här tror jag.
                      Tävling skapar en gemenskap. Ett gemensamt mål att arbeta för. Därför är de också villiga att engagera sig.

Vad gäller representation, vad gäller för mfk direkt? Har för mig att det är en ganska stor klubb.

/Göran

Kommentar

Arbetssätt...