3 -bladig propp......friska upp mitt minn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wulfman
    • jan 2007
    • 478

Stämmer bra Kenneth var väl det som var lilla baktanken.... :lol: nu när man äntligen har bestämt för vilken Warbird man skulle satsa på. Trånat länge efter en lite större Warhawk. Även om den är i ARF utförande tänkte jag försöka göra den så skalalik som möjligt. :p

Sitter och lurar på setupen och är jätteglad för alla råd och tips. Närmaste jag kommit en warbird är ju en kyosho "spit".

Men jag har fortfarande fått två olika versioner hur man omvandlar en 2 bladig till likvärdig trebladig. :roll:

Om man nu skulle välja saito 180 som drar en 2 bladig propeller

t.e.x 17/8 motsvarar det då en 16/8 trebladig...till och med författarn till saitos hemsida var lite osäker

i såna fall skulle man kunna använda den proppen som bokis snackar om har lurat på den....och hur skulle den se ut skalamässigt 16 i diameter låter lite stort på en 1/6 skala warbird....eller ?

Man är ju inte van med så stora proppar.

Alternativer är ju Saito 150 med 15/8 trebladig

Ska lära mig klistra in bilde snart....hehe
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

"En gång modellflygare, alltid modellflygare"

Kommentar

• Brauer
      • jun 2006
      • 316

Skummade igenom tråden och hittade lite skräp om Master Airscrew. Är det allmän uppfattning att det är skräp? Jag har nämligen helt motsatt erfarenhet. Med en apc-proppelur orkade inte min cap med några vettiga stigningar, men med en MA (gen3) så sjöng den både vers och refräng. Hovrar faktiskt också.
      Är det tidigare versioner av MA som är dåliga eller? MA är ju mjukare och flexar mer än en pansarbrytande apc.
      Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
      Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
      Funtana - Axi 2808/20
      Trex 450XL
      + en del hyllvärmare

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

Har nog bara testat de gamla sorterna o Classic o det var ingen hit :(
        Däremot så funkade deras trebladiga lysande på calmaton o Hanke har en på sin Stearman o det går utmärkt..
        GenIII? Vet nog inte vad det är.. :oops:
        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Kamikaze
          • jan 2007
          • 505

Ursprungligen postat av Wulfman
          Stämmer bra Kenneth var väl det som var lilla baktanken.... :lol: nu när man äntligen har bestämt för vilken Warbird man skulle satsa på. Trånat länge efter en lite större Warhawk. Även om den är i ARF utförande tänkte jag försöka göra den så skalalik som möjligt. :p

Sitter och lurar på setupen och är jätteglad för alla råd och tips. Närmaste jag kommit en warbird är ju en kyosho "spit".

Men jag har fortfarande fått två olika versioner hur man omvandlar en 2 bladig till likvärdig trebladig. :roll:

Om man nu skulle välja saito 180 som drar en 2 bladig propeller

t.e.x 17/8 motsvarar det då en 16/8 trebladig...till och med författarn till saitos hemsida var lite osäker

i såna fall skulle man kunna använda den proppen som bokis snackar om har lurat på den....och hur skulle den se ut skalamässigt 16 i diameter låter lite stort på en 1/6 skala warbird....eller ?

Man är ju inte van med så stora proppar.

Alternativer är ju Saito 150 med 15/8 trebladig

Ska lära mig klistra in bilde snart....hehe
          Jag har beställt en 18X10 3 bladig kolfiberpropp till min musse! Vi får se vad O.S 200s tycker om den vispen! http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=1933
          http://www.rcaland.ax
          http://www.visitaland.com
          http://www.aircpro.com
          http://www.hobbyking.com

Pilot rc Sbach 87" JC 60cc
          Calmato Sport 40 OS 55AX

Kommentar

• Brauer
            • jun 2006
            • 316

Ursprungligen postat av bokis
            Har nog bara testat de gamla sorterna o Classic o det var ingen hit :(
            Däremot så funkade deras trebladiga lysande på calmaton o Hanke har en på sin Stearman o det går utmärkt..
            GenIII? Vet nog inte vad det är.. :oops:
            Har för mig att de heter gen 3. Väldigt lik en sån här
            Funtana - Axi 2808/20
            Trex 450XL
            + en del hyllvärmare

Kommentar

• H_enke
              • maj 2006
              • 150

Min uppfattning efter att ha testat lite proppar är att Master varvade mest, men drog sämst.
              APC varvade mindre, men draget och farten blev högre.

Minicars har en kopia på APC som också har fungerat bra... går inte sönder lika mycket som APC.

Kommentar

• Daniel L
                • nov 2006
                • 1250

master airscrew är ganska dåligt ballanserade och de resulterar i vibrationer (inte bra).
                glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
                Daniel L

Kommentar

• Brauer
                  • jun 2006
                  • 316

Låter som om jag har haft tur med mina :lol:
                  Funtana - Axi 2808/20
                  Trex 450XL
                  + en del hyllvärmare

Kommentar

• jaka
                    • maj 2007
                    • 1484

Hej!
                    Det är möjligt att Master Airsrews 3-bladiga snurror funkar skapligt men tyvärr är problemet med vanliga 2-bladiga MA snurror att de dels låter mycket och dels ger dålig prestanda. Deras Scimitarmodell funkar däremot bra.

Gör man en jämförelse med andra propellrar så hittar man alltid en APC ,Graupner eller RAM som funkar bättre. Se vad tävlingflygarna i F3A och Super Q-500 pylon använder...APC!

Kommentar

• Marcus72
                      • maj 2007
                      • 180

Jag är rätt grön på rc-flyg! P.g.a. att jag vill lära mig lite om detta har jag provat alla möjliga fabrikat och typer av propellrar. Dock är det APC som fungerat "bäst", d.v.s. bäst drag/vertikal förmåga. Spelar ingen roll om jag tar en 11x6APC mot en 12x6 av någon annan, APC:n drar ändå bättre. Min favorit till calmato sporten är APC12x5 alt. APC13x4W.

KB:s rc-hobby säljer en propp som heter RAM, mörkblå med ljusa spetsar, denna fungerar också riktigt bra enl. mitt tycke.

Enda nackdelen med APC är att de är så förb. vassa!! + ljusgråa & fula.

Häj Håpp

Kommentar

• bokis
                        • maj 2006
                        • 5041

Ursprungligen postat av H_enke
                        Min uppfattning efter att ha testat lite proppar är att Master varvade mest, men drog sämst.
                        APC varvade mindre, men draget och farten blev högre.

Minicars har en kopia på APC som också har fungerat bra... går inte sönder lika mycket som APC.
                        Den proppen heter JXF o är mycket prisvärd! Väl värd o prova för oss söndagsnissar... PDT_Armataz_02_43
                        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• speedo_4
                          • okt 2007
                          • 153

Nån som kan ge bra sider där man handlar 3 bladiga och 4 bladiga snurror till dom mindre motorerna. Typ:
                          Os70
                          Saito 82
                          Saito 100

Skulle sitta fint med en liten lista.
                          Behöver inte vara svenska handlare. bara dom skickar till sverige.
                          MVH Speedo_4
                          Futaba skare va.

Medlem i Ljungans vänner.

Kommentar

Arbetssätt...