Hej är ny och vill ha hjälp!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1490

Hej!
    -Tyvärr skulle du som nybörjare inte ens få upp det från marken! Så svårt är det när man inte kan flyga...men lätt när man kan!
    Lämpliga nybörjarkärror ser inte ut så! Tyvärr!

DC-3:an ha jag byggt på från och till sedan 1980. -Inget man kan köpa färdig!
    Många av oss tycker fortfarande om att bygga våra flygplan.

Kommentar

• DaEk
      • aug 2007
      • 411

Nybörjarplan är generellt fula, högvingade och har en lätt V-form på vingen. Så vet du hur man känner igen dem. Sen innehåller dem få detaljer och bling för att helt enkelt vara... enkla..

Kommentar

• ewalds
        • jul 2009
        • 532

Ben: Glöm det här med utseende, o vilka plan som är "coola" o s v. Lär dig flyga först, bra hjälp får du alldeles säkert av jaka om du bara tar dig tid att åka med honom ut? Få en inblick i vad det handlar om, lär dig spaka själv o sen kommer det "coola" alldeles av sig själv
        /Micke

Kommentar

• Harry S
          • maj 2006
          • 274

Skulle rekommendera en seglare om Du vill börja på egen hand, seglare åå högt gräs dvs. timotej eller bättre.

Började själv med en Multiplex Filius för snart 30 år sen på egen hand och jag flyger fortfarande idag (med bravur enl. andra).

Ska Du börja med el så satsa på en flygmaskin med riktig vinge och inte nån planka som inte flyger utan krossar sig fram igenom luften. Flyg över hög timotej eller säd så går den inte sönder men dra av gasen när Du går ner i backen.

Ska Du börja med metanol så ta kontakt med en klubb där Du kan få hjälp innan Du snittat fingrarna i snurran på egen hand (inte skönt, tro mig). Dom bereder även flyghjälp med intrimning och dubbel kommando med lärare.

Nu är det ditt val, välkommen in i hobbyn.

Kommentar

• Ben
            • jun 2009
            • 81

JAG ÄR I SVERIGEE NU! :(:(:( men du harry vilket plan rekommenderar du då?

Kommentar

• jaka
              • maj 2007
              • 1490

Hej!
              Multiplex har en bra el-kärra som ser ut som en liten el-seglare (ca 1m spännvidd) med elmotorn uppe i en gondol ovanpå vingen.
              Planet är tillverkat i okrossbar cellplast!

Kommentar

• jocke1963
                • dec 2007
                • 2709

Ursprungligen postat av jaka
                Hej!
                Multiplex har en bra el-kärra som ser ut som en liten el-seglare (ca 1m spännvidd) med elmotorn uppe i en gondol ovanpå vingen.
                Planet är tillverkat i okrossbar cellplast!
                Finns en sån (Multiplex Easystar) just nu på Tradera, till än så länge bra pris:

Elapor är inte okrossbart, men bättre än vanlig cellplast.

Kommentar

• Ben
                  • jun 2009
                  • 81

jag bor i kista ! men lyssna ja kommer gå på klubbar men vill skaffa ett flygplan idag!
                  jag går med min kompis till klubb! kan ni säga en bra klubb jag kan gå till bilig ochså D:

Kommentar

• DaEk
                    • aug 2007
                    • 411

Chilla nu Ben. :-)

Du behöver inte skaffa flyget idag. Gå till en klubb och få råd om vad du skall ha för flygplan, vad dem tycker funkar bra, jaka har erbjudit dig att prova på, ta det erbjudandet för guds skull. Eller så kan du ta råden du får i den här tråden. Du har några fina plan och välja på nu. Multiplex easystar, Above all trainer etc. Bestäm dig för en kärra som någon tipsat om här och så hjälper vi dig sedan beställa en fin set-up till bra pris. :-)

Tror det blir bäst så.

Kommentar

• Ben
                      • jun 2009
                      • 81

jakas klubb är långt från kollade på sl jag måste åka några stationer bus sen byta till en annan bus sen åka pendeltåg ._. !

Kommentar

• jaka
                        • maj 2007
                        • 1490

Hej!
                        Tyvärr är det så att har man inte bil så är det svårt att ta sig till de flesta flygfält ! Detta trots att flygklubbarna ligger ganska tätt i stockholm.
                        Upplands Väsby ligger ganska nära Kista, liksom Vallentuna och Barkarby.
                        Be någon av dina föräldrar skjutsa dig till Väsbys modellflygfält så ska du få provflyga våra klubbkärror och så ska du få lite tips vad du kan skaffa för utrustning av mig.

Hälsningar!
                        Jan K

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7943

Hej,
                          Skall du ändå köpa just nu så har jag svårt att se nåt bättre alternativ än detta relativt priset - http://www.mamut.net/controls/shop/s...ab_ab&pid=9180
                          Där har du i stort sett "allt" du behöver för 869 kr exkl frakt. Visst kan du behöva nån ack till men ändå - bara kärran utan nån elektronik brukar kosta strax under 900 kr.
                          Hälsningar
                          Roger

Kommentar

• Ben
                            • jun 2009
                            • 81

Men de är att skolan och sånt börjar och de måste kolla så de har ej tid de är drf jag vill köpa sen flyga ute med min kompis! elr vi cyklar till en klubb! tack för ditt erbjudande jaka Men de e tyvärr så :/

Kommentar

• Ben
                              • jun 2009
                              • 81

Jag tänker gå till denna butik imorgon i stan http://www.wentzels.se/ min kompis
                              och kollade i och är ej denna bra Piper Clipped Wing Blå
                              kolla på youtube folk har sånna

Kommentar

• Daniel L
                                • nov 2006
                                • 1250

jodå den är bra allt som du behöver följer mer.
                                glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
                                Daniel L

Kommentar

Arbetssätt...