Hej är ny och vill ha hjälp!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ben
    • jun 2009
    • 81

Måste man skaffa radio för easy starn elr e de bara den där batteriet jaka?

Kommentar

• fattaren
      • jul 2009
      • 87

Ursprungligen postat av Ben
      när jag köpt kommer jag åka till jaka han verkar vara superbra på flyga han har flygkuser telokmed gratis
      Ska planera en dag med han när jag har ett plan jag förstår dig Men jag tänker gå en kurs ochså
      Ja det är ingen dum ide alls. det är nog absolut bland det bästa du kan göra... skulle jag med gjort, om jag vart lite smartare
      www.fotoflygaren.se

Kommentar

• Videoten
        • jul 2009
        • 32

Mycket intressanta tips och läsning i denna tråd.
        Jag som nybörjare tog mej "mod" ikväll och beställde min premiärkärra, easystar som var länkad till tidigare i denna tråd.
        Trots borstmotor, Ni-Mh ack och taskig chinaradio så tror jag att det är en utmärkt kärra för en lagom peng att börja med.
        Blir jag nånsin varm i kläderna så ska jag satsa på något bättre, eller uppgradera denna......eller rent av både och.

Kommentar

• jaka
          • maj 2007
          • 1484

Ben!
          De flesta av oss som flugit länge, i mitt fall 34 år...köper inte färdiga flygplan med motor och radio! Vi bygger själva eller i vissa fall, köper flygplan och motor plus allt annat var för sig! Ofta har vi grejer liggande sedan tidigare (servon, motorer mm) som vi använder i nya flygplan. Färdiga flygplan innehållande allt har tyvärr lite av leksakskaraktär över sig!

Jag rekommenderar dig att gå in på MFT:s hemsida och snacka med Johan som har MFT så kan han hjälpa dig med motor,laddare och acc till Easy Star.Men räkna med att det kostar lite mer att köpa borstlös motor och Lipo accar

Kommentar

• fattaren
            • jul 2009
            • 87

Ursprungligen postat av jaka
            Ben!
            De flesta av oss som flugit länge, i mitt fall 34 år...köper inte färdiga flygplan med motor och radio! Vi bygger själva eller i vissa fall, köper flygplan och motor plus allt annat var för sig! Ofta har vi grejer liggande sedan tidigare (servon, motorer mm) som vi använder i nya flygplan. Färdiga flygplan innehållande allt har tyvärr lite av leksakskaraktär över sig!

Jag rekommenderar dig att gå in på MFT:s hemsida och snacka med Johan som har MFT så kan han hjälpa dig med motor,laddare och acc till Easy Star.Men räkna med att det kostar lite mer att köpa borstlös motor och Lipo accar
            "leksakskaraktär"???

nu är jag lite förvirrad... jag trodde det var leksaker allt, även de fetaste rc flygen är väl leksaker? det hoppas jag verkligen att det är annars kommer jag bli väldigt besviken på min nya hobby...

ikväll, och även de två ggr jag flög tidigare, var första gången jag provade en hobby som gav en sån härlig barnglädje känsla, även om köra sportskoter och raggarbil är roligt, så kommer det inte nära den barnsliga känslan av att flyga ett rc plan, och fixa det var ännu bättre.

jag vet inte vad det fanns för fantastiska grejer för 35 år sedan som slår de nybörjargrejer som finns idag att köpa. men jag är nog ganska säker att de flesta prylar (hur billiga de än är, är nog mer driftsäkra och bättre än då.

hm, hoppas jag feltolkade ditt inlägg, för jag vill att det ska fortsätta vara barnsligt roligt att flyga, inte bli någon seriös. look at me showoff sport.
            www.fotoflygaren.se

Kommentar

• DaEk
              • aug 2007
              • 411

Tycker hobby och sportartiklar klingar bättre i mina öron. Det går en gräns imellan vad leksaker och hobbyartiklar är. Sen att vi har barnsligt kul när vi utövar det är en annan sak
              Mvh David!
              ---------------
              Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Kommentar

• peter_larsen
                • jan 2009
                • 49

Att ha barnasinnet kvar och kunna leka utan att skämmas för det är nog en egenskap de flesta modellflygare besitter, men därifrån till att kalla våra modeller för leksaker är steget långt, speciellt på helisidan.. Ett modellplan, undantaget Silverlit X-twin ocn andra liknade små foamsaker, är ingen leksak. Kommer man sen upp lite i storlek är det definitivt ingen leksak.. Jag brukar säga att en sak som kan skada dig rejält alt ha ihjäl dig är ingen leksak.. Många envisas med att kalla våra modeller för lekasker till man visar dom vad dom kan ställa till med om man hanterar dom som just leksaker.. Därmed är det ju inte så att man riskerar livet varje gång man knäcker upp sin EZ* i luften, men jag tycker ändå att det är fel att kalla dom för leksaker då det sänder fel signaler om vad vi håller på med, även om det vi håller på med kan ses som en typ av lek.. För mig är detta ett intresse, en hobby och till viss del en livsstil sen många år tillbaka och ja, jag blir lite "störd" när någon kallar min Freya Evo 90 för leksak

Nu är jag ingen gammal grinig "det-var-bättre-förr-gubbe", än:lollypop:, utan jag tycker bara man skall kalla saker för dess rätta namn, och leksak är inte rätt namn i många av dessa fall..

Ben, som andra redan har skrivit.. Läs dom svaren du fått och köp sen en EasyStar, den flyger hur bra som helst och den är väldigt förlåtande i luften, precis vad en nybörjare behöver.. Lycka till med din förhoppningsvis nya hobby..

Sen tycker jag det verkar som om det gått lite troll i tråden :sarcastic:

Kommentar

• LAB
                  • dec 2007
                  • 634

Tanten o ungarna säger att jag är en nörd(respektlöst!) som leker med flygplan o bilar.Men det skiter jag i för de har inte lika roligt som mej:lollypop:.Förexten detta verkar vara en riktig långkörare som inte leder till något alls:banghead:
                  Sur gubbjävel!
                  LasseB

Kommentar

• Videoten
                    • jul 2009
                    • 32

LAB, säger ungarna det...dom borde ju snarare jubla

Kommentar

• LAB
                      • dec 2007
                      • 634

Den äldste ungen är 23:sarcastic:o leker inte med flygplan!
                      Sur gubbjävel!
                      LasseB

Kommentar

• peter_larsen
                        • jan 2009
                        • 49

Ursprungligen postat av LAB
                        Tanten o ungarna säger att jag är en nörd(respektlöst!) som leker med flygplan o bilar.Men det skiter jag i för de har inte lika roligt som mej:lollypop:.Förexten detta verkar vara en riktig långkörare som inte leder till något alls:banghead:
                        Eftersom tråden redan spårat ur så........

Jag är en nörd och jag är stolt över det också :lollypop:Jag tycker synd om människor som inte kan "leka" utan skall vara "vuxna" hela tiden bara för att dom kommit över en viss ålder. Sen stör jag mig oerhört på folk på jobbet tex som kommer med nedlåtande kommentarer när jag har en maskin med mig då jag skall ut och flyga efter jobbet.. Man ser att dom är väldigt intresserade av maskinen men dom kan inte med att fråga för det är ju barnsligt att leka med helikopter och flygplan.. Baahhhhh, vad trött jag blir på sånt..

Jaja, jag kanske är känslig på den punkten bara :sarcastic:

/OT

Tillbaks till ämnet...

Kommentar

• Videoten
                          • jul 2009
                          • 32

Kan ju bara meddela att efter min beställning och automatbekräftelse på Easystar från HAB fick ett mail där dom skulle ha 2699:- för easystaren.
                          Så priset på 869:- stämmer inte alls.......alltså för bra för att vara sant.
                          Så det blir ingen easystar med borstmotor och ni-mh batteri för mej i alla fall

Kommentar

• pär
                            • jul 2009
                            • 30

kul att den här tråden börjar gå åt rätt håll:sarcastic:om 35 år sitter nog ben o tycker o tänker här bara han får tummen ur r.ven nån gång.hade du lagt lika mycke tid på pantburkar som det här forumet så kunnde du ha köpt ifrån oss alla:thumbup::thumbup:

Kommentar

• wezpa
                              • aug 2009
                              • 69

Nu måste jag, som har flugit över 500 timmar Flightsimulator X (Simulator för fullskaleplan)
                              Säga att det finns olika sätt att flyga på... Antingen kan du starta din 747-400 och laja runt i någon minut, och sedan byta plan.

Eller så kan du göra en ILS färdplan, ladda ner väder, räkna på bensinen, sedan kommunicera med flygledare och dessutom landa det planet PÅ landningsbanan, när du har full realism påslagen.
                              Det är 10 gånger svårare än laj flygningen, samt du behöver mera erfarenhet.

Att utöva flygning i en flygsimulator kan jag säga är iallafall 20 gånger lättare än att flyga modellplan. Och ärligt talat, du kan inte flyga ett RC plan bara för att du har flugit Flightsimulator..... Att flyga rc är svårare eftersom det är mycket mycket mycket dyrare att krascha (så du är mer nervös) Och sedan måste du tänka på omvända kontroller när du flyger mot dig själv. För att inte tala om allt mekande.....

Ben, om jag var du, lyd dessa erfarna RC piloter och köp Easyplanet och åk sedan med jaka ut på fältet!

Och Sluta bråka! Du har redan alla tips i världen (om inte lite till) i denna tråd, så för tusan, Tacka alla här som har hjälpt dig och köp sedan det där planet

Punkt slut! :banghead:
                              Vänligen, Jesper

Flyger: Trex 600, Trex 450.
                              Krashat:
                              Totalförstört: Walkera #4:rip: , Tx-450 se v2 (T-rex SE V2 clone), Walkera 22E

Att flyga är att leva!

Kommentar

• Ben
                                • jun 2009
                                • 81

... jag sa ju knappt att jag tänkte så jag bara berätade lite ._: menade ej att jag kan flyga om jag kört fsx :S
                                Videoten säger ju att den kostar 2000 något Jag har bara budget till 1100 :/

Kommentar

Arbetssätt...