Nybörjare söker bra/säker laddning till Walkera 250 quad med 3S LiPo batterier

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fluf
    • jul 2012
    • 1580

Ursprungligen postat av Koffe84
    Goddagens!

Ny dag och nya frågor

Jag läser att jag förkortar batteriets livslängd om jag laddar det "ofta". Hur ofta är "ofta"? Och hur mycket är det fråga om att jag kan "förkorta" livslängden om jag inte sköter mig?

Hur tänker/gör ni?

Tack!
    För att LiPo skall leva så långt som möjligt utan massa extra arbete brukar jag;
    1. Ladda samma dag eller dagen innan jag flyger. Oftast laddar jag på jobbet samma dag.
    2. Landar innan batterierna är slut, försöker att inte dra mer än kanske 50%, hellre ha fler LiPo med sig.
    3. Förvarar batterierna under säsong i sitt halvt urladdade tillstånd (obs om du behövt landa på grund av tomt LiPo är det bra att storageladda dem innan du lägger dem på hyllan till nästa vecka.
    4. Under längre uppehåll som höst och vinter går igenom hela samlingen LiPo och storageladdar och balanserar inför långförvaring.
    5. I samband med långstorage passar jag på och mäter IR på alla LiPo för att sortera de som skall sparas och de som skall pensioneras.

Det finns säkert bättre, smidigare och effektivare sätt. Men med de enkla klarar jag mig bra tycker jag. Framför allt att landa innan man tror att man behöver och byta till nästa istället för att flyga tomt.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
      • 857

Goddagens!

Ny dag och nya frågor

Jag läser att jag förkortar batteriets livslängd om jag laddar det "ofta". Hur ofta är "ofta"? Och hur mycket är det fråga om att jag kan "förkorta" livslängden om jag inte sköter mig?

Hur tänker/gör ni?

Tack!
      Ett LiPo brukar hålla 100 - 200 cykler innan det tappar orken om det behandlas snällt.
      Sen får du avgöra vad ofta är och ungefär hur länge dina batterier håller.
      Har du fler batterier får varje batteri färre cykler med samma antal flygningar.

/Jonas

Kommentar

• Koffe84
        • mar 2016
        • 33

Tack för infon Fluf och Jonas!

Ledsen att jag är lite störig, men frågan kvarstår hur ofta som är "ofta". Liksom, om man inte vill slita på ett batteri i onödan, hur lång tid ska man då låta det "vila" innan det laddas upp eller används på nytt (vad är det egentligen som sliter - laddning eller användning)? Pratar vi en timme? Ett par timmar? En dag? Ett par dagar?

Och igen - pratar vi till nästa laddning eller nästa användning då?

Anledningen till att jag undrar är för att jag vill få ett hum om hur många batterier jag bör ha på lagar om jag vill kunna flyga så mycket jag vill utan att behöva slita i onödan på grejerna...!

Tack igen!

Kommentar

• Koffe84
          • mar 2016
          • 33

Oj, nu kom en fråga till: Graphene batterier - är det nåt att satsa på istället för vanliga LiPo? Läser att de ska hålla 600+ cykler, vilken ju är tredubbelt mot vanliga LiPo om jag förstår det rätt? Och priset verkar bara vara knappt det dubbla?

Tex detta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ck_w_XT60.html

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Ha inte får många batterier och batteristorlekar för det är snarast sämre att använda ackarna sällan än ofta. Jag har 2 st av de jag använder ofta men skulle krasst säkert kunna klara mig med en om jag skruvade upp laddströmmen till 3C emellanåt. Efter flygningen så laddar jag direkt eftersom mina ackar inte är speciellt varma efter användningen.
            Roger

Kommentar

• Koffe84
              • mar 2016
              • 33

Tack för svaret Roger! Vad jag kan uttyda från er med erfarenhet så verkar det här med att återladda ett batteri efter användning inte vara något större issue!

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Angående graphene är det nog ingen som kommit upp i 600 cykler än, för de introducerades i vintras. Prova och rapportera! Jag tänker prova.
                fredrik

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Angående ofta: Jag flyger med 2200mAh batterier i flera plan. Jag har 6 stycken såna batterier. När tre är använda brukar jag ladda dem för att kunna flyga "för evigt" - dvs tills jag tröttnar. Då laddar jag en för snabbt (den är fortfarande varm) och två har fått vila. Turnigy Nanotec 35C verkar inte hålla detta förfarande mer än 120 cykler. Rhino 40C verkar tåla mer än 200 cykler. Rhino är äldre men verkar alltid vara slut i lager.
                  fredrik

Kommentar

• Koffe84
                    • mar 2016
                    • 33

Tack för infon Fredrik!

Så! Nu har jag hämtat min Runner 250, extrabatteri och iCharger 106b+ och skulle gärna få lite hjälp av er som har/kan iCharger-laddare!

Manualen säger inte klartext vad jag ska välja och den här instruktionsvideon för hur man "balansladdar" ett batteri gör mig förvirrad då han utöver balanskontakten kopplar in laddaren i batteriets motsvarande XT60-kontakt https://youtu.be/yDIdbhF2Uq8

Jag trodde att man alltid bara använde balanskontakten vid laddning?

Sen undrar jag även om det värde han ställer in på sin laddare i videon - "2A" för ett 2,2mAh LiPo, är det ni pratat om tidigare här i tråden om med vilken "C" man laddar batteriet?

Jag vill gärna testa att ladda mitt extrabatteri (ett 2800mAh 3S som rekommenderas att laddas i 1-3C) i "2C" och undrar alltså om det är detta värde jag då ska ställa upp till 5,6A (2*2800mAh)?

Tack så jättemycket för er hjälp! SÅ sugen på att komma ut och flyga nu!!

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                      • 857

Tack för infon Fredrik!

Så! Nu har jag hämtat min Runner 250, extrabatteri och iCharger 106b+ och skulle gärna få lite hjälp av er som har/kan iCharger-laddare!

Manualen säger inte klartext vad jag ska välja och den här instruktionsvideon för hur man "balansladdar" ett batteri gör mig förvirrad då han utöver balanskontakten kopplar in laddaren i batteriets motsvarande XT60-kontakt https://youtu.be/yDIdbhF2Uq8

Jag trodde att man alltid bara använde balanskontakten vid laddning?

Sen undrar jag även om det värde han ställer in på sin laddare i videon - "2A" för ett 2,2mAh LiPo, är det ni pratat om tidigare här i tråden om med vilken "C" man laddar batteriet?

Jag vill gärna testa att ladda mitt extrabatteri (ett 2800mAh 3S som rekommenderas att laddas i 1-3C) i "2C" och undrar alltså om det är detta värde jag då ska ställa upp till 5,6A (2*2800mAh)?

Tack så jättemycket för er hjälp! SÅ sugen på att komma ut och flyga nu!!
                      Ja, du ska ansluta både balanskontakt och batterikontakt till laddaren när du laddar.
                      Ett 2200mAh batteri ska laddas med 2.2A om du laddar med 1C eller 4.4A om du laddar med 2C.
                      Rekommendationen för LiPo brukar vara att ladda med 1C sen finns det några tillverkare som säger att deras batterier _klarar_ att laddas med högre ström, te.x. 2C.

/Jonas

Kommentar

• Koffe84
                        • mar 2016
                        • 33

Tack för svaret Jonas!

Då antar jag att jag behöver en sån här också?

Hmm, är det här en godtagbar b-lösning tills jag får adapterkabeln eller är jag ute på hal is? Gissar att jag måste vara försiktig så röd och svart inte nuddar varann?

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20160404_172943.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,1 KB
ID: 507154

Tack!

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                          • 857

Tack för svaret Jonas!

Då antar jag att jag behöver en sån här också?

Hmm, är det här en godtagbar b-lösning tills jag får adapterkabeln eller är jag ute på hal is? Gissar att jag måste vara försiktig så röd och svart inte nuddar varann?

[ATTACH=CONFIG]57944[/ATTACH]

Tack!
                          Japp, den kabeln behöver du, den borde följt med laddaren...
                          Bor du Stockholm har jag nog en extra.....
                          Det är INTE att rekommendera att sätta krokodiler eller andra icke passande kontakter i batteriet.
                          Om du får kortslutning svetsas kablarna ihop tills dom brinner av eller så slår det eld i batteriet, batterier i den storleken lämnar garanterat över 100A i ström vid en kortslutning.

/Jonas

Kommentar

• Koffe84
                            • mar 2016
                            • 33

Stor tack för erbjudandet Jonas, men är tyvärr inte i sthlm för tillfället (utan i Fagersta). Misstänkte att det var en dum idé att försöka sig på en bondlösning
                            Får beställa adaptern helt enkelt...

Får jag fråga dock - Walkera kit-laddaren som följer med kittet laddar ju endast via balanskontakten (0,8A), men ändå? Så det går ju - även om det är i väldigt låg hastighet?

Är detta något som Walkeras kit-laddare är specialbyggd för, eller är det något som iChargern även klarar av? Ska läsa på och se vad jag hittar om detta. Om någon vet på arm att det går och hur ställer man in det så är jag idel öra!

Tack!

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                              • 857

Dom enkla "skicka med laddarna" brukar ladda med väldigt låg ström via balanskontakten, men dom "riktiga" laddarna laddar med en högre ström genom batterikontakten och enbart balansströmmen genom balanskontakten.
                              Balanskontaktens klena kablar och stift klarar inte dom höga strömmarna.

/Jonas

Kommentar

• Koffe84
                                • mar 2016
                                • 33

Japp, det var det jag fann när jag sökte på det också. Makes sense.

Tack igen!

Kommentar

Arbetssätt...