Dåligt gensvar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kay.krut
    • jan 2007
    • 929

Dåligt gensvar.

Hej på Er !
    På senare tid har jag tagit upp båtåkning igen efter att ha haft ett tjugo år långt uppehåll i den sporten. Jösses vad mycket nytt det har tillkommit vad gäller utrustning och tillbehör. Jag känner mig som nybörjare igen och står ganska handfallen när jag ska välja motorer, fartreglage mm. För det lär nog bli ganska mycket elbåtar nu när alla störs av nästan allting. Men vad alla benämningar står för har jag haft lite svårt att klura ut. Diameter, KV, Watt, Amphere osv, ja det är mycket att hålla reda på. Och då tänkte jag att det kanske var läge att skicka en förfrågan om utrustning och materiel till några handlare här i landet och förhöra mig. Jag vill ju så gärna handla inom landet. Men se, det var inte så enkelt. Jag skickade ungefär samma frågor till fyra olika återförsäljare om deras varor. Olika motorer och passande reglage, propellerstorlekar/-axlar osv men dom visade inte något större intresse för mig och mina undringar. Jag fick bara ett säger ett svar vilket jag tycker är dåligt. Endast Miniracingteknik svarade på min fråga vilket jag dock uppskattar. Så jag lär nog lägga mina beställningar där.

Nu har jag visserligen ivrat för att vi ska gynna våra inhemska handlare men fasen vet om jag inte håller med många av er som handlar utomlands. Speciellt när man får så dåligt gensvar av våra näthandlare här i landet. Så dom varor som inte finns på Miniracingteknik, kommer jag nog att handla utomlands i fortsättningen.

Nåväl, jag har införskaffat en enmeters segelbåt till lugna sommarkvällar, monterat ihop en stor Segabåt med 26cc bensinmotor och håller dessutom på med att bordlägga en Riva Aquarama på 135 cm. Det är till denna båt som jag behöver lämplig elutrustning. Så finns det någon i vårt avlånga land som kan rekommendera en vettig elmotor som kan dra en större snurra runt 60 mm, gärna med lite klös i även om det inte ska gå allt för fort, hör då av er. Jag lovar att sätta in en bild när skapelsen är färdig.

Kay krut

Nu även båtåkare.
  • LIP
    • maj 2006
    • 1315

Hej Kay,
    Nu förstår jag varför du inte funnits på rc-flyg på ett tag. Hade nästan förväntat mig en kommentar från dig.
    Men hur har du kunnat segla när det är lungt?
    Jag har byggt några små segelbåtar men nog behöver jag lite vind.

Kommentar

• Baua
      • nov 2009
      • 856

RC båt

Hej Kay!
      Har precis också börjat med båt, riktigt kul faktiskt,
      Även jag har en Segad Katamaran med en 26cc Zenoah.
      Har också en elbåt på ca 130cm som egentligen är avsedd för bensinmotor men som jag konverterad till el.
      Håller på att testa min 12S uppsättning i den alltså 2st seriekopplade 6s accar.
      Den går ut av bara he.....! Min uppsättning är som följer
      http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=21870
      http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=6233
      http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8921
      Hittills har allt hållt för 12S, men man kan ju testa sig fram från 8s-12S.
      Skickar med lite bilder på mina åktyg.

Mvh
      Magnus
      Bifogade filer

Kommentar

• SteffeB
        • jun 2011
        • 888

Sv: Dåligt gensvar.

Jag är också intresserad av att få ordning på nån båt. Har bl.a. ett gammalt glasfiberskrov på 110cm som jag tycker förtjänar ett nytt liv. Vart får man reda på hur man kopplar ihop allt ifrån motor till propeller? Lurigt när man kikar på alla delar som finns på t.ex. hobbyking. Vilken axeldiameter/propeller ska man ha etc...

Har även 2st gamla kyosho jetstream , en metanol, en el. Är det nått att konvertera till borstlöst eller ska de få vara kvar i nästan nyskick kanske?

Kommentar

• Baua
          • nov 2009
          • 856

Hej!
          Jag konverterade min Kyosho Hurricane från tidigt 90 tal med borstlös motor och flexwire, kör den på 4S och även den rör på sig kan jag lova. Miniracingteknik i Sthlm är mycket hjälpsamma och har både skrov och drivlinor till salu. Kanske inte billigast men kunniga. På Ebay finns det också mycket att köpa. Mina borstlösa motorer har jag köpt på Hobbyking och då har jag valt motorer till helikoptrar.

Mvh
          Magnus

Ursprungligen postat av SteffeB
          Jag är också intresserad av att få ordning på nån båt. Har bl.a. ett gammalt glasfiberskrov på 110cm som jag tycker förtjänar ett nytt liv. Vart får man reda på hur man kopplar ihop allt ifrån motor till propeller? Lurigt när man kikar på alla delar som finns på t.ex. hobbyking. Vilken axeldiameter/propeller ska man ha etc...

Har även 2st gamla kyosho jetstream , en metanol, en el. Är det nått att konvertera till borstlöst eller ska de få vara kvar i nästan nyskick kanske?

Kommentar

• kay.krut
            • jan 2007
            • 929

Ursprungligen postat av LIP
            Hej Kay,
            Nu förstår jag varför du inte funnits på rc-flyg på ett tag. Hade nästan förväntat mig en kommentar från dig.
            Men hur har du kunnat segla när det är lungt?
            Jag har byggt några små segelbåtar men nog behöver jag lite vind.

Men snälla du, vet du inte att i Skåne blåser det alltid. Det är hela Sveriges blåshål och det får vi verkligen erfara när vintern är här. Nej, ibland får man stanna hemma med segelbåten för att det stormar för mycket.

Kay krut

Kommentar

• kay.krut
              • jan 2007
              • 929

Jisses vad det blev drag i den här tråden!

Jo jag har också varit i kontakt med Janne på www.miniracingteknik.se och han är verkligen trevlig att prata med. Han tycks vara kunnig i det mesta som rör båtar. Min Riva-båt blir 1300 mm lång och hamnar nog på runt 4 kilo, färdig för sjön. Janne gav mig tipset att använda en Leopard 4074 KV2200 med flexsystem och ett ombyggt axelstöd i botten. Nu ska denna båt inte gå allt för fort för se, tanten ska köra med den och då bör det nog vara ganska moderat hastighet på f..styget. Får se om jag kan kasta in en bild på den senare i veckan.

Sköt om Er,

Kay krut

Kommentar

• hadas
                • mar 2008
                • 74

"Nu ska denna båt inte gå allt för fort för se, tanten ska köra med den och då bör det nog vara ganska moderat hastighet på f..styget."

Skäms på Dig Kay ! Skylla på tanten med hänsyn tagen till hastigheten !!!
                Jag inbillar mig att det ska vara detsamma för Dig i vattnet som i luften, bara ligga o "puttra runt " i sakta mak.
                Gärna då med en lite undermotoriserad motor......:-)

Simma lugnt
                Lasse

Kommentar

• kay.krut
                  • jan 2007
                  • 929

Nej du Lasse, jag skyller inte mitt fartbehov på tanten men ska jag någonsin få henne på rätta tankar vad gäller båtåkandet så får hon ha en mjukstart ut på böljan. Och förresten så är den här båten egentligen ämnad för smärre räddningsaktioner som t ex att hämta hem gubbarnas båtar när soppan tagit slut allt för tidigt. Och vill jag pysa omkring i sakta mak, ja då tar jag fram segelbåten. Förresten Lasse, när ska du börja åka båt? Det finns plats för fler i dammen och alla är välkomna.

Ha´ de´ vänner !
                  Kay krut

Kommentar

• Thomas
                    • jun 2006
                    • 7682

Ursprungligen postat av kay.krut
                    Nej, ibland får man stanna hemma med segelbåten för att det stormar för mycket.

Kay krut
                    Eller så klär man på sig fårskinnspälsen och ger sig ut på hanget!
                    Men det är ju en helt annan sport....
                    Retroholic!

Kommentar

• LIP
                      • maj 2006
                      • 1315

Men snälla du, vet du inte att i Skåne blåser det alltid.

Kay krut
                      Men, men, nu förstår jag inte, du skrev ju att du skulle segla lugna sommarkvällar!

Jotack, jag vet nog hur vintern yttrar sig i skåne. Det fick jag erfara vintern -64 när jag låg i Ljunbyhed.

Kommentar

• zablar
                        • aug 2006
                        • 107

Har hittat en engelsk shop med båtar o tillhörande pryttlar som verkar hålla rätt hyffsade priser dessutom.
                        Discover a wide selection of products and enjoy easy online shopping with great customer service.

Kommentar

• kay.krut
                          • jan 2007
                          • 929

Tog en sväng ner i hobbyrummet och plankade sista biten i fören. Nu återstår det svåraste, att fanera hela däcket med mahognyfanér. Fast jag har ju hela vintern framför mig!

Kay krut
                          Bifogade filer

Kommentar

• ewalds
                            • jul 2009
                            • 532

Tog en sväng ner i hobbyrummet och plankade sista biten i fören. Nu återstår det svåraste, att fanera hela däcket med mahognyfanér. Fast jag har ju hela vintern framför mig!

Kay krut
                            ....o glöm, för guds skull, inte vingarna.... Den flyger inte annars....

/Micke

Kommentar

• kay.krut
                              • jan 2007
                              • 929

Ursprungligen postat av ewalds
                              ....o glöm, för guds skull, inte vingarna.... Den flyger inte annars....

/Micke
                              Hörru Micke, det heter inte vingar, det heter trimplan!

Hi hi.

Kay krut

Kommentar

Arbetssätt...