open9x - Trevlig firmware minsann!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrOvanhill
    • jan 2008
    • 468

open9x - Trevlig firmware minsann!

Jag har just slängt ut min Gruvin9x firmware från min Turnigy9x-sändare och ersatt den med open9x.

Det var en väldigt trevlig upplevelse. Jag kan varmt rekommendera detta. Framför allt flashningsprocessen med hjälp av programmet Companion9X. Den programvaran som för övrigt funkar både på Mac, Windows och Linux, kan flasha radion med valfri firmware ur listan th9x, er9x, gruvin9x, open9x och ersky9x samt några varianter av några av dem. Bara att välja vilken man vill ha och sedan låta Companion9x hämta den senaste. Språkval i menyerna i sändaren går också att välja med Companion9x. Riktigt trevligt. De som känner för det kan få sin radio med svenska menyer. Inte illa!

I övrigt tar open9x mindre minne på sändaren än åtminstone gruvin9x som jag hade förut. Den har också en del trevliga features som gruvin9x inte hade. I mitt fall var det enklare setup av dubbelkommando som fick mig att byta firmware från en smak till en annan. I och med att jag bytte firmwarefamilj måste jag dessvärre antagligen programmera om mina plan i sändaren, men det tar ju inte så fasligt lång tid.

Klart värt att rekommendera för er med moddade 9X-sändare!
    Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...
  • hbi
    • sep 2010
    • 53

Kan bara hålla med i dina omdömen.
    Jag började med Er9x, men hade inte lätt att få till alla mina mixningar med både klafflägen, startläge och broms på DLGn.
    Open9x var mycket lättare att få till seglarens alla inställningar, i synnerhet som den har Flygfaser.

Kommentar

• dvogonen
      • jul 2012
      • 491

Skillnaden mellan open9x och er9x är små, men det är lite bättre fart på utvecklingen av open9x. Anledningen till att open9x tar mindre minne är att Bertrand/Rommolo (som skriver den mesta koden) har lagt ned tid på att bygga ett automatiskt byggsystem som bara plockar med exakt de programdelar som man väljer. I er9x finns all kod med, även om en del av den är avstängd. Detta gör att Bertrand/Rommolo kan lägga till fler funktioner medan er9x har nått vägs ände.
      Inte för att det behövs så särskilt många fler funktioner. Radion är helt fullpackad om man laddar endera FW :-) Största skillnaden finns i de nya telemetri-delarna. Vad jag förstår tycker de flesta att open9x är bättre.

Det var jag som översatte open9x och companion9x till svenska i vintras och övertalade Bertrand att bygga ett system för att visa våra specialtecken (åäöÅÄÖ). Detta är inte möjligt i er9x.
      Om någon hittar någon dumhet i översättningen så kan ni ju höra av er.

Kommentar

• hbi
        • sep 2010
        • 53

Härligt att höra
        (får mig nästan att skämmas att jag kör med engelska i menyerna :blush: )

Kommentar

• MrOvanhill
          • jan 2008
          • 468

Det var ett bra initiativ. Jag ska genast flasha om till svenska. :-D

Så får vi se om jag kan skriva ihop en felrapport eller bara ösa lovord över er. ;-)
          Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
          Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Kommentar

• Nephre
            • apr 2012
            • 33

Förlåt en newbies kanske korkade fråga men nur flashar ni sändarna? Jag syftar nu inte på programet utan undrar mer över hur ni kopplar in sändarn till datorn (kort sagt, vad har ni för kabel, hur kopplar man in den och var hittar jag en sådan)?

Kommentar

• bil sebbe
              • jun 2012
              • 271

Sök på tuben typ upgrade Turnigy 9x firmware så hittar du
              Om du kollar min Turnigy tråd så hittar du säkert mitt inlägg någonstans där det är 3st länkar med det man behöver för att kunna koppla radion till datorn
              Lycka till!
              Mvh Sebastian

Kommentar

• dvogonen
                • jul 2012
                • 491

Som sagt finns det gott om information för den som söker.
                Kortversionen är att du köper ett litet kretskort med USB-kontakt i ena änden och en specialkontakt med
                i den andra. Kortet heter USBASP och kostar runt 25 kronor inklusive frakt på ebay. Med kortet följer en kabel med matchande kontakt. Denna kabel löder man fast på kretskortet i radion. Lödarbetet är relativt enkelt, men du måste ha en bra lödkolv.
                Om du vill kunna flasha radion flera gånger så bör du göra något slags hål i höljet för att dra ut kabeln. Eller så låter du kabeln ligga i sändaren och skruvar upp den varje gång du vill flasha.
                Sedan installerar man USBASP -drivrutiner i sin dator och laddar ned programmet companion9x. Detta program används sedan för allt. Dvs för att hämta program till sändaren och skriva till radion. Du kan dessutom backa upp alla dina inställningar från radion till datorn och återställa dem när det behövs.
                Proceduren tar några timmar första gången men för dessa timmar och 25 kronor får du en helt ny radio som kan i princip allt.

PS: ett MYCKET bra tips är att droppa i en droppe smörjmedel i varje skruvhål innan man skruvar ihop höljet . Det är annars otroligt lätt att dra sönder gängorna.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                  • 489

Ursprungligen postat av dvogonen
                  PS: ett MYCKET bra tips är att droppa i en droppe smörjmedel i varje skruvhål innan man skruvar ihop höljet . Det är annars otroligt lätt att dra sönder gängorna.
                  Vad slags smörjmedel?? Olja är väl inte att rekommendera till plast?

// P

Kommentar

• dvogonen
                    • jul 2012
                    • 491

Gjutplast är väldigt stabilt jämfört med vissa mjukare plaster. Jag tror inte att mineralolja löser gjutplast. Men precis som du känner jag ovilja mot att använda petroleumprodukter på plast. Därför använde jag silikonspray som jag först sprayade i en kopp och sedan droppade i hålen med en tandpetare. Teflonspray borde funka ändå bättre.
                    En annan ide är läppcerat. Det borde funka.

Kommentar

• kronblom
                      • maj 2012
                      • 319

Hej,

Jag köpte för ett tag sedan t9x:an utan någon modul i. Orkade inte vänta på att den ordinarie varianten fanns på lager. Hur som helst, så har jag även införskaffat Frsky DHT DIY samt LED platta och smartieparts programmeringskort. Har ännu inte haft tid att fixa ihop allt. Jag har inte lött på kretskort tidigare så jag undrar hur känsliga de är? Jag har läst någonstans om att man helst skall ha en lödkolv på max 15W för detta.

Skaffade mig denna för ett tag sedan: http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...ion-48w-p40065, och den är på 48W. Innebär det att jag inte kan göra lödningarna i t9x:an med denna?

//ZV

Kommentar

• SteffeB
                        • jun 2011
                        • 888

Du behöver inte löda om du har smartiepartskortet.

Kommentar

• mickmick

• aug 2011
                          • 172

Det du kommer att behöva löda är typ 2 kablar för att ansluta belysningspanelen till smartieparts kortet. Alternativt ansluter belysningen på ett annat sätt......Det klarar du lätt med din kolv....

Kommentar

• hbi
                            • sep 2010
                            • 53

Kronbol, det går utmärkt att löda med den lödkolven - jag gjorde det
                            men använd en fin spets.

Kommentar

• kronblom
                              • maj 2012
                              • 319

Då är det bara att köra. Smartiepartskortet är Rev 2.2. Jag har skaffat en 2 pins kontakt som jag behöver löda på får att kunna koppla på LED belysningen. Behöver dessutom löda tre sladdar för DIY satsen.

Kommentar

Arbetssätt...