open9x - Trevlig firmware minsann!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bil sebbe
    • jun 2012
    • 271

Nepp inga drivrutiner har installerats. Finns ju inga på stickan så man måste hitta dom på nätet.
    Får testa på andra datorn imorrn som har Vista eftersom XP inte verkar funka.
    Mvh Sebastian

Kommentar

• bil sebbe
      • jun 2012
      • 271

Nu har jag fattat hur man ska göra..
      Men filerna går ju inte att få till stickan? den enda som funkar är inf. filen.
      Och när jag väll överfört inf. filen så blir det error istället.
      Startade AVRDUDE
      C:/Program/companion9x/avrdude.exe -c usbasp -p m64 -U eeprom:r:C:/DOCUME~1/BS/LOKALA~1/Temp/temp.hex:i
      ================================================== ===============================

avrdude.exe: warning: cannot set sck period. please check for usbasp firmware update.
      avrdude.exe: error: programm enable: target doesn't answer. 1
      avrdude.exe: initialization failed, rc=-1
      Double check connections and try again, or use -F to override
      this check.

avrdude.exe done. Thank you.

================================================== ===============================
      AVRDUDE klar - returkod 1

Vad ska jag göra?
      Mvh Sebastian

Kommentar

• dvogonen
        • jul 2012
        • 491

Varningen om att det inte går att ställa in clock period for sck, kan du bortse från. Man får alltid den.
        Det andra felet betyder att din USBASP inte hittar någonting att prata med, dvs att sladdarna inte går från USBASP till processorn på rätt sätt. Kolla om du lött in allt på rätt sätt och att du inte råkat få till en kortslutning.

Kommentar

• dvogonen
          • jul 2012
          • 491

En sak du kan börja med att kolla är om du lött in strömförsörjningen rätt. Om du kopplar USBASP till din dator och sedan till sändaren så skall sändaren starta upp. Bakgrundsbelysningen startar dock antagligen inte, eller lyser svagt.
          När du sedan programmerar sändaren så behöver du inte slå på den. Strömmen kommer från datorn.

Om sändaren inte startar så har du kopplat något fel ELLER så är en bygel på USBASPkortet felsatt. Kortet skall vara inställt för att förse processorn med ström.

Kommentar

• bil sebbe
            • jun 2012
            • 271

jaha då har jag antagligen kopplat fel :/ Men radion är som tur inte kortsluten eftersom den fortfarande funkar.
            Mvh Sebastian

Kommentar

• Timtimtim
              • apr 2012
              • 838

Jag gjorde misstaget att löda på VCC kabeln på fel lödyta vilket resulterade i att radion inte gick att starta sen men med ett hastigt och tröttsamt ingrepp så löste jag det faktiskt och radion har fungerat som vanligt efter det.

Kommentar

• bil sebbe
                • jun 2012
                • 271

Gick o lödde om allting. NU FUNKAR DET!!!!!!!! YESSS!
                Fan va coolt med svenska i radion!
                Valde Open9x om jag fattat rätt så är Open bättre Erx?
                16modellminnen WOW då behöver man ju iaf aldrig köpa ny radio
                men vart ändrar jag ljusstyrkan/kontrasten? Man ser ju knappt någonting på skärmen... Ska skaffa grönt ljuskit till den senare.

Tack allihopa för hjälpen!! Uppskattas enormt!
                Mvh Sebastian

Kommentar

• MrOvanhill
                  • jan 2008
                  • 468

Grattis Sebbe! Inte nog med att du uppgraderat radion från ok till bra, du har antagligen haft kul också. :-)
                  Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
                  Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Kommentar

• MrOvanhill
                    • jan 2008
                    • 468

Ljusstyrka? Menar du kontrast? I radioinställningsmenyerna. Klicka på vänstra knappen till vänster om displayen, så är det där någonstans.
                    Mvh, Thomas

Kommentar

• dvogonen
                      • jul 2012
                      • 491

Open9x eller Er9x kvittar i princip lika. Lite detaljer skiljer, men på det hela taget är det samma funktioner i båda.
                      Men det är bara open9x som finns på Svenska.

Kommentar

• bil sebbe
                        • jun 2012
                        • 271

Ursprungligen postat av MrOvanhill
                        Grattis Sebbe! Inte nog med att du uppgraderat radion från ok till bra, du har antagligen haft kul också. :-)
                        Ja det är riktigt kul o hålla på pyssla med el prylar, ännu roligare att sedan se att allting funger Man lär sig väldigt mycket också, kunskaper som kan vara bra att!

Får ta o bläddra igenom radion lite till o se om man kan hitta kontrasten.
                        Det är ju kul med Svenska i radion så då får det vara Open9x
                        Har skurit ut lite av plasten så jag fick plats med kontakten, så man enkelt o snabbt kan koppla den till datorn.
                        Mvh Sebastian

Kommentar

• Matsa
                          • nov 2006
                          • 613

Kul att det löste sig Sebbe

Matsa...
                          I hangaren:
                          TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
                          * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" * :crazy_pilot:

Kommentar

• Tokaz
                            • mar 2009
                            • 194

Tjo hej.

Jag har precis laddat in open9x i min sändare. Har en en Rangelink longrange som jag ska köra min fpv Quad med. Hajjar absolut inte ett jäkla skit av den nya FW. Kör med Dji Naza och då ska man ställa in i Acro mode.
                            Hjälp en vilsen nu grabbar!!

Mvh Fredde

Kommentar

• MrOvanhill
                              • jan 2008
                              • 468

Hmmm... Är det inte Nazan du ska ha i acro-mode? Sändaren ska väl vara väldigt ren 4-kanalare med några kanaler till för att styra Nazans flight mode och sånt?.
                              Mvh, Thomas

Kommentar

• Tokaz
                                • mar 2009
                                • 194

Jag har kört den med en jr dsx9 och då väljer man acro mode i sändaren. Finns det några färdiga mallar i open9x för acro eller måste man göra egna? Och om man kopplar in en longrange modul på den måste man ställa in den då att den ska sända PPM? väldigt snurrigt de här

Fredde

Kommentar

Arbetssätt...