Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1802

Jag har kollat lite på RC Groups och nej, det är inte hallgivare utan vanliga pottar och detta är bekräftat av Frsky. Tydligen skulle det ha varit något problem med hallgivarna som var tänkta att användas. http://www.rcgroups.com/forums/showt...398179&page=25

/Mats

Kommentar

• LarsBrinck
      • okt 2014
      • 51

Ang. firmware - har en EU-sändare jag kan få köpa lite billigare men vill ha non-EU... Skulle spara en peng och ha den i handen fortare. Så går den att flasha om är frågan...

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Ajdå - det lät ju intressant med Hall-givarna med då sket det sig på den fronten.
        Roger

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1802

Sedan kan man ju fråga sig om hallgivare gör någon större skillnad på en sändare. Potentiometrar brukar ju ha en benägenhet att oxidera och bli dålig kontakt i men det tror jag är ett litet problem på en sändare där man rör spakarna kontinuerligt. Problemet är väl möjligen att man kan slita ut kolbanorna om man flyger väldigt mycket. Kablar som rör sig behövs ju även till en hallgivare vad jag kan förstå så där blir det ju ingen skillnad.

/Mats

Kommentar

• Gasman
            RCFF - Administratör
            • aug 2006
            • 553

Ursprungligen postat av McRegor
            Köp en non-EU så slipper du problemen. Tror t o m att Airmedia kommer att kunna tillhandahålla båda varianterna men inte 100 % säker på det.
            Gasman: Det sitter inga spakpottar i X9E...
            Roger
            Fan också! Vad ska man då skylla på när man kraschar?
            //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
            Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• Utmanaren2002
              • aug 2006
              • 231

Ikväll dog min X8R som sitter på en Y6:a. Jag har flugit med den och Taranis X9D sedan 2013. Nu har jag bytt till Taranis X9E och vet inte/tror inte det är orsaken till att mottagaren har lagt av. Som väl är funkade RTH och multisen landade exakt där den startade����. Jag ersatte mottagaren med en ny X8R och då funkade allt igen! Sen försökte jag binda den felaktiga X8R till ny modell men den vill inte binda? Provade även binda med min gamla X9D men det funkade inte heller. Det är första gången jag fått fel på en X8R (jag har 7 st). Jag undrar om ni har idéer om vad som kan ha hänt?
              Göran
              En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6806

Vibrationer? Värme? Kvalitetsbrist? Spänningsspikar?
                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• thoabr
                  • nov 2006
                  • 220

Stroke!!!

Kommentar

• HawkMan
                    • apr 2015
                    • 18

Ursprungligen postat av LarsBrinck
                    Ang. firmware - har en EU-sändare jag kan få köpa lite billigare men vill ha non-EU... Skulle spara en peng och ha den i handen fortare. Så går den att flasha om är frågan...
                    Ja eneste forskjell på EU og ikke EU versjonen er firmwaren, noen leverandører flasher om for deg før de sender og om du betaler for det, men det er jo enkelt nok. EU firmware blokkerer vel senderstyrken og blokkerer LR12 som ikke er tillatt lengre.
                    Knut Arne - Norsk fly og dronepilot

Fly: UMX Carbon Cub SS - STM Beaver - Parkzone Sukhoi SU29-MM - Phoenix 2000 - Firstar V2 - FMS 800mm nitirseuker - HK FW190 800mm
                    Droner: Nighthawk 250 selvbygd - Reptilve 500 v3 selvbygd - Nihui U807

Kommentar

• Gasman
                      RCFF - Administratör
                      • aug 2006
                      • 553

Se till att du har ordentligt med spänning på mottagaracken. Jag höll på och bråkade länge med just en X8R som inte ville binda. Acken var på 4,8V. När jag skiftade till en 6V-ack band den omgående(!) Det står förvisso i manualen att drivspänningen är 4-10V men bindningsprocessen verkar kräva lite mer än 4V.
                      //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                      Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• pernstig
                        • nov 2006
                        • 1184

Från och med 2015-01-01 ska sändare som importeras till EU följa ett EU-direktiv som bland annat kräver att en nyss påslagen sändare först ska lyssna efter upptagna frekvenser, anpassa sig till detta och därefter börja sin utsändning. Förfarandet som kallas "Listen Before Talking" förbättrar radiomiljön och minskar risken för störningar. http://www.ietf.org/mail-archive/web...d3d1acPkgu.pdf
                        /Leif

Kommentar

• Utmanaren2002
                          • aug 2006
                          • 231

Ursprungligen postat av Gasman
                          Se till att du har ordentligt med spänning på mottagaracken. Jag höll på och bråkade länge med just en X8R som inte ville binda. Acken var på 4,8V. När jag skiftade till en 6V-ack band den omgående(!) Det står förvisso i manualen att drivspänningen är 4-10V men bindningsprocessen verkar kräva lite mer än 4V.
                          Tack för tipset men jag har provat med två separata matningar dels från MC kontrollen på Y6:an och även med en extern esc. I båda fallen är spänningen över 5,2 V utan att få den att binda.
                          En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

• HawkMan
                            • apr 2015
                            • 18

Ursprungligen postat av pernstig
                            Från och med 2015-01-01 ska sändare som importeras till EU följa ett EU-direktiv som bland annat kräver att en nyss påslagen sändare först ska lyssna efter upptagna frekvenser, anpassa sig till detta och därefter börja sin utsändning. Förfarandet som kallas "Listen Before Talking" förbättrar radiomiljön och minskar risken för störningar. http://www.ietf.org/mail-archive/web...d3d1acPkgu.pdf
                            Dette er jo i praksis en del av de fleste 2.4 RC systemer, men me frekvenshoppingen spiller de jo liten rolle. Dette er vel også hvorfor DSM2 or LR12 blant annet ikke er tillatt.
                            Knut Arne - Norsk fly og dronepilot

Fly: UMX Carbon Cub SS - STM Beaver - Parkzone Sukhoi SU29-MM - Phoenix 2000 - Firstar V2 - FMS 800mm nitirseuker - HK FW190 800mm
                            Droner: Nighthawk 250 selvbygd - Reptilve 500 v3 selvbygd - Nihui U807

Kommentar

• Håkan
                              • sep 2006
                              • 121

Det finns ett alternativ till Listen Before Talk. Hoppa mellan frekvenser men
                              när en kanalkrock upptäcks av sändaren får den kanalen inte användas på
                              en stund 1 sekund eller mer. Effekten blir i stort sett densamma som LBT.

Btw det skulle förvåna mej om flashning av intern XJT sker på annat sätt än för X9D,
                              dvs från SD-kortets browser.

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Tycker mig ha läst att "Listen Before Talking" har tillämpats av de flesta 2,4 GHz-system redan från början dessa blev tillgängliga på marknaden så det är i så fall inget nytt. I annat fall hade vi nog redan råkat ut för massor av "oförklarliga" radiostörningar.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...