Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)
Kollaps
X
-
Ibland när jag slår av sändaren så hörs ett ljud från högtalaren ett pulserande ljud. Jag får trixa lite genom att
slå av och på ett par gånger och sen så tystnar det. Någon som har en ide om vad det kan vara?
HåkanKommentar
-
Hej,
jag har stött på patrull när jag skall programmera flaps. Har en X6R mottagare med en S-Bus decoder som jag har
definierat till kanal 7-10. I inputs så är input I07 100KN7 och I08KN8, inga fler inställningar där.
I mixer så ser det ut såhär:
KN7 0I07 SC(upp)
+= 20I07 SC-
+= 60I07 SC(ner)
KN8 0I08 SC(upp)
+= 20I08 SC-
+= 60I08 SC(ner)
Ingenting händer utom att ena servot börjar att morra då jag drar ur sladden från extendern och sätter tillbaka den.
Måste man göra något med mottagaren då man använder S-Bus eller är det ngt man måste göra på sändaren?
På kanal 7 och 8 i 'Servon' är detr std-inställning. I modellinställningar är det Läge D16 samt Kanalområde KN1 - 10.
Var har jag gjort fel någonstans?:banghead:Senast redigerad av haskell; 2016-06-18, 12:57.Kommentar
-
X9E har BT, men tyvärr inget stöd för ljud den vägen....
/Jonas
Skickat från min Taranis via TapatalkKommentar
-
Väcker denna sovande tråd om X9E efter en iakttagelse om den inbyggda laddkretsen.
Laddkretsen slutade fungera på kompisens X9E så jag kopplade bort den och han laddar nu accen direkt från en vanlig programmerbar laddare. Det visade sig att drifttiden på sändaren ökade från ca 5 timmar till 11 timmar så jag har ändrat min egen X9E på samma sätt och med samma förbättring av drifttiden. Verkar som den inbyggda laddkretsen är långt ifrån optimerad./LeifKommentar
-
Väcker denna sovande tråd om X9E efter en iakttagelse om den inbyggda laddkretsen.
Laddkretsen slutade fungera på kompisens X9E så jag kopplade bort den och han laddar nu accen direkt från en vanlig programmerbar laddare. Det visade sig att drifttiden på sändaren ökade från ca 5 timmar till 11 timmar så jag har ändrat min egen X9E på samma sätt och med samma förbättring av drifttiden. Verkar som den inbyggda laddkretsen är långt ifrån optimerad.
Kan man få lite mer info md detta mod ?
verkar jäkligt smidigtKommentar
-
Hur låg spänning vågar ni flyga med?En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!Kommentar
-
Undrar om detsamma gäller för X9D? Visar den högre spänning nyladdad också? Det är ju i och för sig enkelt att ta ut batteriet och testa ladda med en annan laddare och se vad som händer.Väcker denna sovande tråd om X9E efter en iakttagelse om den inbyggda laddkretsen.
Laddkretsen slutade fungera på kompisens X9E så jag kopplade bort den och han laddar nu accen direkt från en vanlig programmerbar laddare. Det visade sig att drifttiden på sändaren ökade från ca 5 timmar till 11 timmar så jag har ändrat min egen X9E på samma sätt och med samma förbättring av drifttiden. Verkar som den inbyggda laddkretsen är långt ifrån optimerad.
/MatsKommentar
-
Inga konstigheter, ladduttaget har jag kopplat direkt till accen men kopplat bort från kretskortet/interna laddkretsen. Accen är såklart fortfarande kopplad till kretskortets spänningsmatning men med minuspolen via brytaren i ladduttaget som gör att sändaren kopplas bort när den externa laddaren kopplas in (gul krympslang). Det går nog att hoppa över det sista och koppla allt parallellt men risken finns då att man av misstag skickar in överspänning till sändaren.
@Utmanaren2002: Jag har Battery Meter Range 8,8-9,6 V och Battery Low 9,0 V/LeifKommentar

Kommentar