Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peso
    • jun 2008
    • 105

Jag använder det engelska ljudet i min X9Dplus för rapportering av höjd och stighastighet. Det fungerar bra men jag skulle helst vilja slippa att sorten sägs efter varje värde. Stighastighet är som regel under 10 och höjden över 10 så det är ingen risk för sammanblandning. Dock har jag inte hittat något sätt att slippa höra sorten. Någon som vet?
    PO

Kommentar

• pernstig
      • nov 2006
      • 1184

Leta reda på filen som anger enheten på SD-kortet/SOUNDS/en/SYSTEM. I 2.1.9 är det till exempel filerna 0131.wav och 0132.wav som säger "meter" respektive "meters" och 0123/0124 säger "meter per second/meters per second". Byt filnamnet till 0131off.wav och så vidare så hittar programmet inte enheten. Har gjort så med hälsningsfrasen tada.wav "welcome to open tx" så slipper jag höra tjatet varje gång jag startar sändaren (jag kör svenskt språk men det är samma namn på filerna)

Edit: I 2.2 går många filnamn att förstå:
      "meter" meter0.wav
      "meters" meter1.wav
      "meter per second" mps0.wav
      "meters per second" mps1.wav
      "welcome to open tx" hello.wav
      Senast redigerad av pernstig; 2018-02-27, 12:41.
      /Leif

Kommentar

• peso
        • jun 2008
        • 105

Har gjort som du skrev och det fungerar bra.
        PO

Kommentar

• pernstig
          • nov 2006
          • 1184

Ursprungligen postat av pernstig
          Ni som kör OpenTx 2.2 i era X9E och X9Dplus: använder ni det engelskspråkiga ljudet? Såvitt jag vet finns inga färdiga på svenska och när jag kollar systemljuden så är det dels ommöblerat bland filnamnen jämfört med 2.1 och dels saknar 2.1 minst 16 ljud som finns i 2.2. Och tyvärr kan man inte längre tillverka egna "Elin"-ljud via Acapela (utan att betala dyrt).
          Det är inte så dyrt som jag trodde, kollade noggrannare på Acapela och för ca 40 sekunder kostar det 64 SEK och våra filer är ju ganska korta. Finns det något intresse av svenska ljud för 2.2?
          Funderar också på att skapa en särskild tråd för OpenTx. I nuläget är sådana ärenden utspridda på "taranis", X9E, Horus, X10 m.fl.
          /Leif

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

En särskild OpenTX-tråd kan nog vara en bra idé.
            Roger

Kommentar

• haskell
              • aug 2006
              • 236

Ursprungligen postat av McRegor
              En särskild OpenTX-tråd kan nog vara en bra idé.
              Roger
              Det låter som en väldigt bra ide'.��
              Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                • 229

Det är inte så dyrt som jag trodde, kollade noggrannare på Acapela och för ca 40 sekunder kostar det 64 SEK och våra filer är ju ganska korta. Finns det något intresse av svenska ljud för 2.2?
                Det här verkar vara ett billigare alternativ för ungefär samma sak:

(förutsatt att man får köpa så kort prenumeration som en enda månad)

Att sno MP3filen direkt från cachen är ju lite av en gråzon. Är man OK med detta så är det väl ungefär lika snyggt att spela in ljudet från webbläsaren. Det verkar finnas plugins för detta ändamål (jag har ingen erfarenhet av denna plugin):

Själv är jag nöjd med de ljud som ingår.
                MVH!
                /Johan

Kommentar

• klas_s

• mar 2011
                  • 21

Ursprungligen postat av johanvm
                  Det här verkar vara ett billigare alternativ för ungefär samma sak:

(förutsatt att man får köpa så kort prenumeration som en enda månad)

Att sno MP3filen direkt från cachen är ju lite av en gråzon. Är man OK med detta så är det väl ungefär lika snyggt att spela in ljudet från webbläsaren. Det verkar finnas plugins för detta ändamål (jag har ingen erfarenhet av denna plugin):

Själv är jag nöjd med de ljud som ingår.
                  MVH!
                  /Johan

kolla denna video av Scott Page https://www.youtube.com/watch?v=xJ3AN6dMoAo

Kommentar

• pernstig
                    • nov 2006
                    • 1184

Jag har startat en separat tråd om OpenTx så får vi inlägg i ämnet på samma ställe istället för utspridda på olika FrSky-sändare.
                    /Leif

Kommentar

• pernstig
                      • nov 2006
                      • 1184

Var kan man hitta dessa lås?
                      Två såna här lås snäpper fast bärarmarna på Taranis X9E i infällt läge och båda har gått sönder. Var kan man hitta dessa? Jag vet att de också är standard som lucklås på vissa (äldre?) TV-apparater till exempel för luckan som döljer uttag och knappar.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: plastlas-X9E.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,8 KB
ID: 510249
                      /Leif

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                        • 229

Var kan man hitta dessa lås?
                        Två såna här lås snäpper fast bärarmarna på Taranis X9E i infällt läge och båda har gått sönder. Var kan man hitta dessa? Jag vet att de också är standard som lucklås på vissa (äldre?) TV-apparater till exempel för luckan som döljer uttag och knappar.
                        Hej, googlade lite och hittade en träff. Tydligen finns den iallafall som reservdel. https://rcstudio.cz/en/spare-parts/2...taranis-e.html
                        Berätta gärna om du får tag på nån, min går väl sönder förr eller senare. Arm-mekaniken är lite väl klen som helhet.

/J

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6806

Ursprungligen postat av johanvm
                          Hej, googlade lite och hittade en träff. Tydligen finns den iallafall som reservdel. https://rcstudio.cz/en/spare-parts/2...taranis-e.html
                          Berätta gärna om du får tag på nån, min går väl sönder förr eller senare. Arm-mekaniken är lite väl klen som helhet.

/J
                          Intressant, det är exakt samma lås på luckorna på Believer (UAV-flyg).
                          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                            • 229

De här ser ju snarlika ut:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: s-l500.jpg
Visningar: 1
Storlek: 47,9 KB
ID: 510250
                            Buy and sell electronics, cars, fashion apparel, collectibles, sporting goods, digital cameras, baby items, coupons, and everything else on eBay, the world's online marketplace

/J

Kommentar

• pernstig
                              • nov 2006
                              • 1184

Jodå Johan, stämmer exakt med de mått jag kan mäta på de trasiga. Lite dyra med frakten inräknad, vill du att vi beställer tillsammans? Jag kan köpa hem dom och skicka dina i brev så delar vi den totala frakten.
                              /Leif

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                                • 229

Jodå Johan, stämmer exakt med de mått jag kan mäta på de trasiga. Lite dyra med frakten inräknad, vill du att vi beställer tillsammans? Jag kan köpa hem dom och skicka dina i brev så delar vi den totala frakten.
                                Hej, tack för frågan. Tror dock jag avvaktar till dess de går sönder. Har alldeles för mkt bra_att_ha/skräp liggandes överallt.
                                /J

Kommentar

Arbetssätt...