Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • haskell
    • aug 2006
    • 236

Har nu fått hem min modul och så klart att den förlängninskabel jag köpte varken räckte för att sätta i det förborrade hålet eller passade mot antennen då sladden avslutades med en hona. Jag skulle behöva en ca 20 cm lång sladd med en hankontakt att skruva antennen på. Har googlat för att hitta en sådan i Sverige men kan ej hitta någon. Läste lite på Aloft Hobby i USA och de har lagt in en brasklapp om äldre x9e vilket jag väl får räkna min som(2015).https://alofthobbies.com/x9e-antenna...ma-female.html . Jag förstår inte allt i denna text. Eller skall jag köpa en sån här https://alofthobbies.com/200mm-rf-ex...ma-female.html. ? Undrar var man kan köpa en sådan i Sverige, sedan funderar jag hur det är att skarva antennsladdar mht räckvidd etc.
    Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
      • 857

Ursprungligen postat av haskell
      Har nu fått hem min modul och så klart att den förlängninskabel jag köpte varken räckte för att sätta i det förborrade hålet eller passade mot antennen då sladden avslutades med en hona. Jag skulle behöva en ca 20 cm lång sladd med en hankontakt att skruva antennen på. Har googlat för att hitta en sådan i Sverige men kan ej hitta någon. Läste lite på Aloft Hobby i USA och de har lagt in en brasklapp om äldre x9e vilket jag väl får räkna min som(2015).https://alofthobbies.com/x9e-antenna...ma-female.html . Jag förstår inte allt i denna text. Eller skall jag köpa en sån här https://alofthobbies.com/200mm-rf-ex...ma-female.html. ? Undrar var man kan köpa en sådan i Sverige, sedan funderar jag hur det är att skarva antennsladdar mht räckvidd etc.
      Du ska definitivt inte skarva kabeln.....
      Jag gissar att det är en sådan här du behöver, [Kr30.33]Transmitter*Extension*Cable RP-SMA*Male to*RP-SMA Female Plug 15cm for RC Drone FPV Racing RC Parts from Toys Hobbies and Robot on banggood.com

Brukar normalt ta 10-14 dagar att få hem med RÄTT frakt alternativ.
      /Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

Kommentar

• haskell
        • aug 2006
        • 236

Hej igen,
        har nu fått en låda utskriven i 3D för att kunna få plats i sändaren. Har ställt in ratten på 0 för att komma
        åt Serial mode. När jag skapar modellen får jag upp x-ternal RF, men det jag kan välja mellan är PPM,XJT,
        DSM2 LP45,R9M FCC och SBUS. Den mottagare jag vill binda är Frsky V8R4 vilken jag normalt flyger med
        min Futaba med xjt-modul. Har jag missuppfattat att vid serial mode kommer jag åt alla existerande protokoll
        från min x9e?

Någon som vet?
        Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
          • 857

Hej igen,
          har nu fått en låda utskriven i 3D för att kunna få plats i sändaren. Har ställt in ratten på 0 för att komma
          åt Serial mode. När jag skapar modellen får jag upp x-ternal RF, men det jag kan välja mellan är PPM,XJT,
          DSM2 LP45,R9M FCC och SBUS. Den mottagare jag vill binda är Frsky V8R4 vilken jag normalt flyger med
          min Futaba med xjt-modul. Har jag missuppfattat att vid serial mode kommer jag åt alla existerande protokoll
          från min x9e?

Någon som vet?
          Du får hälla ner FW 2.2.x med multiprotokoll aktiverat i radion för att få stöd för övriga protokoll.
          /Jonas

Kommentar

• haskell
            • aug 2006
            • 236

Hej, har nu uppgraderat till 2.2.4 och multi mode. Så långt fungerar det genom att jag kan välja FrSky och sedan finns det en drös med val. Vad skall jag välja för protokoll till V8R4 som jag utan problem hart kört i frskymodulen i min Futaba?
            Har försökt att binda mot alla de protokoll som finns men får det ej att funka. Inte lätt det här��
            Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Håkan - är det en V8R4-II så borde det vara D8-protokollet.
              Roger

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                • 734

Hej, har nu uppgraderat till 2.2.4 och multi mode. Så långt fungerar det genom att jag kan välja FrSky och sedan finns det en drös med val. Vad skall jag välja för protokoll till V8R4 som jag utan problem hart kört i frskymodulen i min Futaba?
                Har försökt att binda mot alla de protokoll som finns men får det ej att funka. Inte lätt det här🤔

Kommentar

• haskell
                  • aug 2006
                  • 236

Hej, det är inte en V8R4-II utan vad jag förstår en äldre modell utan -II. Skall söka lite mer på FrSkys hemsida.
                  Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Håkan - då kan du testa med V8-protokollet i din Multi-modul.
                    Roger

Kommentar

• haskell
                      • aug 2006
                      • 236

Skall göra det!
                      Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• haskell
                        • aug 2006
                        • 236

Hej, har nu testat att binda 2 olika V8R4-mottagare utan att lyckas så jag får väl ge upp försöken att använda
                        dessa gamla mottagare i mitt inomhusflyg. Slaktar en 6-kanalare av x-serien istället, går ju att reducera vikten
                        genom att ta bort plasthöljet. Får se vad det lider om jag ev kan hitta en lätt mottagare av annat märke som jag
                        kan binda till modulen.��
                        Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Håkan - det räcker väl med att du köper en ny sån av aktuell modell - alltså V8R4-II. Dessa bör fungera.
                          Roger

Kommentar

• haskell
                            • aug 2006
                            • 236

Jo, jag skall göra det !
                            Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• pernstig
                              • nov 2006
                              • 1184

Problem att kopiera modeller till Taranis X9D+

Två av mina sju modeller går inte att kopiera från min X9E (OTx 2.2.4) till min X9D+ (OTx 2.2.4) och jag förstår inte varför. Jag läser in modellerna från både X9E och X9D+ till Companion i profilen för X9D+ och då converteras de från X9E till X9D+ och jag får info om några skillnader som jag bör observera:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: Conversion X9E till X9DP.JPG
Visningar: 1
Storlek: 54,5 KB
ID: 511573
                              Sedan kopierar jag över modellerna till X9D+ och så långt inga problem. Men när ska skriva in allt till sändaren så får jag detta meddelandeför två av modellerna:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: Cannot write Element.JPG
Visningar: 1
Storlek: 19,7 KB
ID: 511574
                              Någon som har idéer?
                              /Leif

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                                • 857

Testa att lyfta över dom modeller som strular till ett eget fönster (ny otx-fil), spara, stäng, öppna kopiera ut till radion.
                                /Jonas

Kommentar

Arbetssätt...