Flight Stabilizer?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Stabilisering kräver lite pyssel. Vettiga servon, och vettigt linkage utan glapp. Sen kan man mekaniskt växla rodren för olika bra resultat. Tex låta servot gå +-125% för 25graders utslag, eller låta servot gå +-50% för samma 25grader. (Olika långa servoarmar tex)

Kombinationen gain, utslag, mekanisk utväxling, servoval och glapp gör att det är många kombinationer att prova innan man dömer ut gyrot.
    Superhero

Kommentar

• Killenheladagen
      • sep 2015
      • 1394

Tänkte flika in ett råd som samtidigt blir en fråga, Thomas du körde ett sånt orange-gyro endast för stabiliseringens skull?

Jag tänkte att nu när man kan få ett cc3dkort nästan gratis och det väger sannolikt mindre än orangegyrot och har definitivt mindre sladdar samt möjlighet att styra m sbus/ppm etc eliminerar ytterliggare sladdvikt och trassel, samt cc3d har stöd för fixedwing, så om man bara är ute efter stabiliseringen , bör inte ett cc3d fungera alldeles utmärkt om inte bättre då man har mer inställningar kring gyrofunktionen.

THOMAS: Jag har ett nytt oanvänt (endast flashat ny Fw m Librepilot) inkapslat cc3dkort du kan få för frakten+en femtilapp för att stå i kön på postombudet(tar alltid minst 30min:( kan skicka med kablage för pwm och sbus, om du vill kan jag även löda samman en sladd för PPM eller spek.sat beroende på vad du använder?

(Jag frågar och föreslår för jag funderar på att göra detta själv på en kärra men har så mycket projekt på G att jag ligger efter med den praktiska biten

Lycka till!
      Mvh

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
        • 7676

Tack för erbjudandet Gustaf, men jag har redan beställt en stabilizer. Jag avvaktar och ser hur det fungerar när jag får det.
        Som sagt, jag köpte ett par Orange gyro, v1, när dom kom ut för några år sedan, men upplevde dom som ganska svårinställda, plus att kärran blev lite "drögig" i rörelserna. V2 lär vara bättre.
        Jag återkommer om det blir aktuellt att byta.
        Retroholic!

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
          • 489

Ursprungligen postat av Killenheladagen
          Jag tänkte att nu när man kan få ett cc3dkort nästan gratis och det väger sannolikt mindre än orangegyrot och har definitivt mindre sladdar samt möjlighet att styra m sbus/ppm etc eliminerar ytterliggare sladdvikt och trassel, samt cc3d har stöd för fixedwing, så om man bara är ute efter stabiliseringen , bör inte ett cc3d fungera alldeles utmärkt om inte bättre då man har mer inställningar kring gyrofunktionen.
          Nu blir jag nyfiken, vad är det här för kort, kan du länka? Vill läsa lite om de här korten.

Mvh // Per

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Det är ju kontroller-kort till multikoptrar, Flahultarn. Gå till t ex Banggood och sök på CCD3 så lär du finna...
            Roger

Kommentar

• erolwi
              • mar 2013
              • 137

Ursprungligen postat av Flahultarn
              Nu blir jag nyfiken, vad är det här för kort, kan du länka? Vill läsa lite om de här korten.

Mvh // Per
              CC3D och Naze32 är vanliga FC i quads. Här lite info om hur man sätter upp Naze32 för flygplan, mest fokuserat på FPV dock:
              Latest  update 2016-08-21    Updated links 2021-07-31 How to setup a  NAZE32 and NazeMini For Airplane and Flying Wings for Return to Lau...

De har två gyrolägen för plan, acro som är vanlig gyro funktion samt horizon där flyget alltid går rakt och horisontellt när man släpper spakar. Sen kan RTH funktionen funka som "bail-out" vilket kan va trevlig funktion i många plan.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
              Senast redigerad av erolwi; 2016-08-12, 10:50.

Kommentar

• Johan_H
                • maj 2013
                • 52

Har ett KK2.1.5-kort flashad med OpenAreo2 som ligger och väntar på att installeras i en MPX FunCub.

Är det någon med erfararenhet som kan tipsa om lämpliga inställningar, eller om det alls är värt att installera (jämfört men en mer specialicerad stabiliseringslösning)?

Är denna lösning också "drögig"?

Kommentar

• Kenneth E
                  • okt 2006
                  • 3445

Äh, det handlar om att välja rätt stab till hur man tänkt att modellen skall uppföra sig. Det skall vara möjligt att switcha mellan avstängd och stab och t.ex. 3D flyg annars flyger man omkring med stab hela tiden som motarbetar alla rörelser som sker under flygningen och då upplevs som seg. Prova annars e-gyro med GPS, där man kan ställa känsligheten efter fart.
                  DS-24 operatör.
                  Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                  Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                  FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Glawe
                    • feb 2007
                    • 2126

Jag har ett flygplansgiro till salu. Vore skoj om det kommer till nytta! Är jag helt snett ute med priset så är det bara att skrika till!

Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6806

Det finns en skillnad på folk och grejer. =)

Vissa vill blanda in dator, hemsidor, online-manualer, ladda ner software, ladda ner firmware, ladda ner drivers, USB-ansluta, läsa på flera forum för att hitta rätta versioner av anvisningar för sin version på grejer för att hitta användarsätt för att få ut det man är ute efter eller läsa så pass mycket att man vet vad man ska göra i ett huj osv osv... för att få igång en enkel funktion.

Medans det finns de som vill köpa en grej, eventuellt läsa A4-sidan, koppla in, flyga. :-D

Och det skojiga, det finns så mycket mer grejer nu så det finns grejer för alla, så pass mycket att man nu måste fråga runt för att hitta rätt grej, för det finns så mycket skräp på marknaden, men även grejer som man tycker är overkill, fast de inte är det.

Keep it simple eller hålla sig till en och samma pryl är ett sätt att effektivt komma runt det mesta. För att få babbla av mig lite. :-D
                      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                        • 7676

Ursprungligen postat av Ålänning

Medans det finns de som vill köpa en grej, eventuellt läsa A4-sidan, koppla in, flyga. :-D
                        och DÄR är JAG!!
                        Retroholic!

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Ja du Thomas - trots att jag jobbat med datorer i hela mitt yrkesverksamma liv och läst manualer uppifrån och ner och nerifrån och upp och om och om igen så känner jag som du...
                          Roger

Kommentar

• Killenheladagen
                            • sep 2015
                            • 1394

Ursprungligen postat av Ålänning

Vissa vill blanda in dator, hemsidor, online-manualer, ladda ner software, ladda ner firmware, ladda ner drivers, USB-ansluta, läsa på flera forum för att hitta rätta versioner av anvisningar för sin version på grejer för att hitta användarsätt för att få ut det man är ute efter eller läsa så pass mycket att man vet vad man ska göra i ett huj osv osv... för att få igång en enkel funktion.

Och det skojiga, det finns så mycket mer grejer nu så det finns grejer för alla, så pass mycket att man nu måste fråga runt för att hitta rätt grej, för det finns så mycket skräp på marknaden, men även grejer som man tycker är overkill, fast de inte är det.

Keep it simple eller hålla sig till en och samma pryl är ett sätt att effektivt komma runt det mesta. För att få babbla av mig lite. :-D
                            Och jag är den som sitter med Fw:s, forumfrågor och knep och knåp med datorn (jag gillar egentligen inte alls när rchobbyn möter min dator, visst är det nödvändigt för att få ur maximal funktionalitet när våra flygdatorer blivit så avancerade.

Jag tror att cc3d eller naze32 skulle vara en mycket bra lösning på stabilisering, man kan ju ställa in rätt mkt lull-lull, tex olika flightmodes där "land-läge" skulle inkludera "axislock" på sidoroder t ex och ev autolevel på den laterala axeln. Hur det blir rent praktiskt vet jag ej ännu, det skulle vara användbart i extrem vind och byig vind tror jag.
                            Sedan kan man ju ändra gyroinsatserna rätt ordentligt, t o m få in en pidloop där om det skulle vara bra i någon annan applikation.
                            Just cc3dkorten ger de ju nästan bort nu, även naze32anFULL rev6 får man billigt nu och det kortet har ännu mer funktionalitet.

Skulle vara kul om någon testade detta annars lär mitt projekt vara klart om ett par veckor.,..,med lite tur,,skulle behöva klona mig.

Mvh Gustaf

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
                              • 337

Jag har provat CC3D på flera multirotorer, helikopter och håller på att installera i ett flygplan. Multirotor funkar det utmärkt på. Helikoptern flög men hur jag än skruvade på inställningarna var det alltid för hög gain. På flygplanet upplever jag samma problem, servona står och skakar fast planet står stilla på marken.

Kommentar

• Killenheladagen
                                • sep 2015
                                • 1394

Ursprungligen postat av Daniel Ahlin
                                Jag har provat CC3D på flera multirotorer, helikopter och håller på att installera i ett flygplan. Multirotor funkar det utmärkt på. Helikoptern flög men hur jag än skruvade på inställningarna var det alltid för hög gain. På flygplanet upplever jag samma problem, servona står och skakar fast planet står stilla på marken.
                                Hej! Fråga; I planet du körde cc3dkortet på, du säger att servona skakade?
                                Vad för styr- och videosystem körde du samtidigt? Var det digitala servon?
                                Har ett flertal ggr sett servon twitcha tokigt på marken - då har det varit ezUHF med 1.2ghz LRS FPV-system som varit orsaken till detta, säker på att det ej var så för dig? Man måste ju kunna ställa ner gainsen så den inte överskjuter?

Körde du pwmprotokoll? Om du körde sbus kan jag tänka mig det blev strul i tidigare FW av LibrePilot?

När jag får lite tid över (har ej flugit på en vecka nu!) Så skall jag trycka in ett av mina cc3dkort i min fms let13 som blivit hangardrottning/testkärra efter en xt60-lödning som släppte och se hur det fungerar, om inte annat kan man köra det som "custom"-plattform i librepilot och ev få ur mer funktionalitet ur cc3dn.

Vanlig stabilisering lär man ställa som "rate" på alla axlar vid vanlig flygning, landning skulle man kunna köra "axislock" på sidoroder samt autolevel på roll, i teorin skulle det fungera bra iaf.
                                Mvh Gustaf

Kommentar

Arbetssätt...