Det är ju inte att man rör antennen i sig som lär vara det stora problemet, utan att man lär sluta handen omkring den och därmed isolera signalen.. skulle ju ha samma effekt på en 35:a också, men försök sluta den antennen i handflatan
Att "råka" greppa antennen på radion under flygning är ju som att råka trycka full dyk i backen eller något.. Det händer bara inte om man vet vad effekten blir av det!
Bara för nyfikenheten skull så tog jag upp en större maskin så högt jag såg den och provade hur pass stor effekt isolering av sändarantennen skulle ha... En 2 meters maskin så högt man kan ha den utan att tappa begreppen om possition så fick jag den inte att tveka på radion i alla fall, därmed inte sagt att jag rekomenderar folk att göra det under flygning, men det finns då en miljon andra saker som skrämmer mig mer i säkerhets aspekter inom modellflyget än det
Då hade jag dessutom antennen riktad rakt mot maskin! (Kör Graupner IFS 2,4GHz)
Att installera en 2,4 anläggning i maskin kräver ju ett nytt tänkande än när man installerade en 35:a. Det är lätt för en ovan att skugga den korta antennen, men det är bara en vanesak som snabbt ger sig själv om man tänker lite, och det finns många sätt att kompensera det genom slavmottagare,dubbla antenner och så vidare om man nu har en modell med svåra radioskuggor i.

Att "råka" greppa antennen på radion under flygning är ju som att råka trycka full dyk i backen eller något.. Det händer bara inte om man vet vad effekten blir av det!
Bara för nyfikenheten skull så tog jag upp en större maskin så högt jag såg den och provade hur pass stor effekt isolering av sändarantennen skulle ha... En 2 meters maskin så högt man kan ha den utan att tappa begreppen om possition så fick jag den inte att tveka på radion i alla fall, därmed inte sagt att jag rekomenderar folk att göra det under flygning, men det finns då en miljon andra saker som skrämmer mig mer i säkerhets aspekter inom modellflyget än det
Då hade jag dessutom antennen riktad rakt mot maskin! (Kör Graupner IFS 2,4GHz)Att installera en 2,4 anläggning i maskin kräver ju ett nytt tänkande än när man installerade en 35:a. Det är lätt för en ovan att skugga den korta antennen, men det är bara en vanesak som snabbt ger sig själv om man tänker lite, och det finns många sätt att kompensera det genom slavmottagare,dubbla antenner och så vidare om man nu har en modell med svåra radioskuggor i.
Kommentar