Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
I dag kom en stoor kartong med Yak!*Äntligen premiärad*
Ja.
Den här tråden är ju mer "vill ha"-triggande än nikotin och heroin i skön förening!
Q's video där han stänger av tx :shock: gör ju inte suget mindre :evil:
Måste kommentera inläggen som antyder att man kan klippa av fjädern för att minska belastningen på servot som skrivits tidigare i tråden "...då slipper man att armen är fjäderbelastad..."
Throttle armen SKA vara fjäderbelastad. Detta är viktigt. Man får leva med att throttleservot står o drar hela tiden... Safety first! Skulle något hända så ska förgasaren försöka att återgå till tomgång pga fjädern.
Det är mycket vibrationer i en bensinmaskin som kan påverka linkage/servo/servosladd etc.
Throttle armen SKA vara fjäderbelastad. Detta är viktigt. Man får leva med att throttleservot står o drar hela tiden... Safety first! Skulle något hända så ska förgasaren försöka att återgå till tomgång pga fjädern.
Så hade jag på alla RC-bilar jag haft (metanol och bensin) och nu när
man flyger, så har man ingen fjäder nånstans, inte ens Failsafe
aktiverad... :o
På min FuntanaX 100 / YS 110-s kör jag med en JR SPCM mottagare med failsafe aktiverad så att om kontakten skulle brytas så går rodren till neutralläge och motorn till tomgång.
På Yaken ska jag givetvis också köra SPCM med failsafe men också montera en optisk killswitch som bryter tändningen om mottagar acken eller mottagaren pajar, man kan också stoppa motorn från radion om trottelservot skulle ge upp.
Safty first.
Fjädern skall sitta kvar och inte tas bort, failsafe skall också andvändas.
Optiskt kill switch är också en säkerhetsåtgärd men kanske inte alltid nödvändigt men har sina fördelar om nu något skulle hända.
Mvh Mikael
Kommentar