Dl-50 på anabola!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kenneth67
    • jun 2007
    • 2545

är det inta bara att kolla av hur många centimeter ett varv är på proppen ochpå det viset räkna yt hastiheten ??? jag är inget matte geni så är inte man att räkna ut det ! ... men det ylar bra när spetsarna når dit å över ! ....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

• Boost III
      • nov 2008
      • 83

Ursprungligen postat av kenneth67
      är det inta bara att kolla av hur många centimeter ett varv är på proppen ochpå det viset räkna yt hastiheten ??? jag är inget matte geni så är inte man att räkna ut det ! ... men det ylar bra när spetsarna når dit å över ! ....
      Jo så enkelt är det ju, .Men korkad på matte och lat som jag är så är det enklare att få svaret He he

Det enda jag vet är att jag inte lyckats spränga ljudvallen i vare sig mc eller båt ,,,,för ingen har hört någon smäll "än" i lugnvik ,,,,,(bara en tidsfråga)

Kommentar

• Barryco
        • maj 2006
        • 3

Tipspeed för proppen kan beräknas ur följande formel:

Diam i tum x RPM x 0,004781 = Tipspeed i Km/tim

Dela detta med 3,6 om ni vill ha resultatet i M/sek

Ljudhastigheten i luft vid havsnivå ligger på runt 340 M/sek

Kan man lägga till en Excelfil i meddelandet?

Kent

Kommentar

• Brill
          • okt 2008
          • 19

Propeller 23x2,54=57,96 > 0,5796x3,14=1,82m i omkrets.
          Hastigheten blir då (7000x1,82x60)/1000=764,4 km/h
          Ljudets hastighet är i km/h =(340x3600)/1000=1224 km/h
          Som sakt var så måste proppen varva upp i mot 12000 r/m innan ni är i närheten, så på med en pipa plus mycket nitro.

Kommentar

• Nyroth
            • maj 2006
            • 721

Ursprungligen postat av Boost III
            Är det någon som kan detta här med räkna ut när propellern går in i ljudvallen?
            Hur liten propp måste jag ha för att kunna varva 14000v utan att gå i SS för mycket? Om den precis passerar sup i sonic är ju bara fränt..
            Hej,

Här har du lite kött till benen angående proppeller, oljud och hastigheter.
            Den rekommendation som dom gör, att hålla sig under Mach 0.6, är rent baserad på ljud inte prestanda.

Hur man räknar ut spetsens hastighet får man relativt enkelt förklarat här,

Rent hypotetiskt, om du lyckas snurra en 16x6 i 14000 varv så har du lyckats att få ut 7.7 hk ur din DL. Lyckas du med samma på en 16x8 så har du presterat 10.2 hk, och då är jag imponerad

Kan också tillägga att du med dessa varvtal / Propellrar upnår ca 128 resp 170 km/h så dom exempel jag angav är inte direkt lämpliga för fart. Men lämpliga propellrar blir löjligt små i diameter.

Ett lämpligare mål som jag ser det, skulle vara att få ut ett max varv på ca 11600 RPM med en 16x14 propp du har då igen lyckats kräma ur 10.2 hk och en hastighet på 250 km/h. Nu börjar det likna något

Helst bör du nog använda en kvadratisk eller överkvadratisk propp så som 16x16 eller högre. Men då får du andra utmaningar, så jag skulle börja med 16x12 till 16x14.

Mvh,
            Nyroth
            Senast redigerad av Nyroth; 2008-12-05, 11:40.

Kommentar

• Boost III
              • nov 2008
              • 83

Ursprungligen postat av Nyroth
              Hej,

Här har du lite kött till benen angående proppeller, oljud och hastigheter.
              Den rekommendation som dom gör, att hålla sig under Mach 0.6, är rent baserad på ljud inte prestanda.

Hur man räknar ut spetsens hastighet får man relativt enkelt förklarat här,

Rent hypotetiskt, om du lyckas snurra en 16x6 i 14000 varv så har du lyckats att få ut 7.7 hk ur din DL. Lyckas du med samma på en 16x8 så har du presterat 10.2 hk, och då är jag imponerad

Kan också tillägga att du med dessa varvtal / Propellrar upnår ca 128 resp 170 km/h så dom exempel jag angav är inte direkt lämpliga för fart. Men lämpliga propellrar blir löjligt små i diameter.

Ett lämpligare mål som jag ser det, skulle vara att få ut ett max varv på ca 11600 RPM med en 16x14 propp du har då igen lyckats kräma ur 10.2 hk och en hastighet på 250 km/h. Nu börjar det likna något

Helst bör du nog använda en kvadratisk eller överkvadratisk propp så som 16x16 eller högre. Men då får du andra utmaningar, så jag skulle börja med 16x12 till 16x14.

Mvh,
              Nyroth
              Tack så mycket för den infon!! Nu vet jag vilken propeller det blir här näst. Jag hade garanterat köpt för stor propp ser jag.. 16/14 Blir det och såklart 10,2 hk innan jag ger mig . Så liten propp,,,,Hum det innebär ett litet plan,,,,kan glömma zeron hör jag låter mer som en spitfire eller warhawk med högst 180cm sp. Bra det blir bara billigare :sarcastic:

Kommentar

• Lennart Olsson
                • jun 2006
                • 47

Här är ett bra kalkylblad som ger dej de mesta svaren angående propellrar etc.
                // Lennart

Kommentar

• Snickarjävel´n
                  • aug 2006
                  • 1927

Hur går det med projektet??
                  brekdahlssnickeriab.se
                  https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Snickarjävel´n
                    • aug 2006
                    • 1927

Myed snack eller gick projektet i stöpet?
                    brekdahlssnickeriab.se
                    https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Sigun
                      • aug 2007
                      • 3942

Han har kanske trimmat sönder varenda skoter i Norrland i vinter och helt enkelt inte haft tid med sin kära DL-50. Men det vore kul och höra hur det gått.

/Martin

Kommentar

• KenPro
                        • feb 2007
                        • 399

Boost hänger på sporthoj.com forumet om ni vill ha tag i honom. Han har alltid trimprojekt på g så vi får hoppas han tar tag i dl:en igen

Kommentar

Arbetssätt...