Pilot-RC Extra 300 semi-custom schema

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zymos
    • maj 2008
    • 48

Pilot-RC Extra 300 semi-custom schema

Hej

Som ny här på forumet tänkte jag först presentera mig lite kort.
    Började med rc-flyg i början av detta år efter att min granne lurat med mig till flygfältet. Blev helsåld direkt och det har nästan blivit lite av en drog.
    Och efter att ha läst typ alla trådar om bensin plan här på forumet så var suget för stort och kände att jag bara måste ha en. Speciellt efter att min granne just köpt sig en.
    Han tänker börja flyga IMAC i basic klassen nästa år och det är nu även min plan.

Valet föll på Pilot-rc mycket på grund av att den säljs av Niklas som verkar vara en av de mest kunniga och hjälpsamma här på forumet. Och som väldigt grön kommer jag behöva all hjälp jag kan få.

Så vad har jag nu beställt. Jo en Extra 300 fast med färgschemat från en av deras 260 i paket med MT57.

Nåt jag verkligen uppskattar är servicen jag hittills fått. Bara att få bilder skickade på planet när det byggs är guld värt när man sitter hemma och längtar.

Och den är sååå läcker.....se själva.
    Bifogade filer
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

Den ser med riktigt trevlig ut, ska bli kul att se när du får hem den vad du tycker om den. min Pilot-RC yak var trots hård behandling av DHL i fint skick. Inte en enda skrynkla på klädseln

/Martin

Kommentar

• jaka
      • maj 2007
      • 1483

Hej!
      Roligt att du valt att börja med modellflyg!
      Men...jag har sagt det förut och jag säger det igen...lite snabbt marscherat att börja med en så pass farlig maskin som en stor 50cc kärra när man bara flugit några månader!!
      Förstå mig rätt! Jag vill inte göra dig ledsen på något sätt men jag menar att det är direkt olämpligt att så snabbt ge sig i kast med en 50cc kärra.

Varför inte först börja med något mindre modell (.40-.91) så att du får mer flygvana och erfarenhet på något mindre farligt!?
      Ser att du är med i SRFK (Stokholms radioflygklubb) då har du inte så långt till oss i Väsby modellflygare. Där kan du få hjälp med goda råd och intrimning av dina modeller, dessutom har vi stort fält som är mer lämpligt att flyga på än Barkarby. Du kan naturligtvis också bli medlem hos oss,vi söker efter medlemmar!

Några bilder på min Aeroworks (kopia) Yak-54 med MVVS 45cc motor med kanisterdämpare.
      Hälsningar!
      Jan Karlsson
      Bifogade filer
      Senast redigerad av jaka; 2008-12-25, 16:45.

Kommentar

• zymos
        • maj 2008
        • 48

Hej Jan,

Som jag ser det behöver du inte vara orolig. Jag kommer inte att flyga denna modell innan min flyglärare som jag har fullt förtroende för säger att jag är redo. Självklart kommer jag att träna mer på mindre modeller innan jag flyger denna. Jag tränar ca 10 timmar i veckan. Nu på vintern mest simulator men försöker komma ut så mycket som vädret tillåter.
        Jag tackar för inbjudan och kommer säkert att hälsa på och kolla in eran flygklubb i framtiden.

Mvh
        Jocke

Kommentar

• jaka
          • maj 2007
          • 1483

Hej!
          Är du medveten om att man bör flyga några år med lite andra kärror innan man ger sig i kast med stora bensinare...?

Kommentar

• Per P
            • jun 2007
            • 1285

Hej! Grattis till en fin maskin Zymos, hoppas du blir nöjd med den.
            Jaka, alla har vi olika lätt o lära oss... vet en viss snickare här på forumet som inte flugit så speciellt länge, o han flyger en stor extra som om han inte gjort annat, o när han provflög den hade han bara flugit ett år... O det är inte alls säkert att det är svårare o flyga en stor maskin, i vissa fall är det lättare =)
            Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• kenneth67
              • jun 2007
              • 2545

jag förstår inte denna ajjabajja attityd mot att flyga större modeller !??? en stor modell är LÄTTARE att flyga än en lite skit .40 modell ... jag känner igen detta från när jag började flyga en gång i tiden då allt stort var nått farligt som knappt flög ! .. men det var då ! ... utvecklingen har gått frammåt och med dagens möjligheter med simulator bla så plockar man lätt på sig "flygtimmar" på ett sätt som tog flertalet år för 10-15 år sedan ..

själv har jag "bara" flugit i knappt 2 år sedan återfallet och flyger "redan" !!! modeller över 2 meter och vikter upp mot 6-8 kilo ! det är dags att släppa lite på farlighets aspekten ! tycker iaf jag ...
              FM extra 300s 60size
              black horse extra 300s 46 size asp46
              giles 202 3d CRRC40i bensin ..
              p51 pylon (modeltech) TT36pro
              V-MAR cap 231 ex asp120
              jamara corsair os90fs
              ultimate elite series .40 ST51rc
              Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

• jaka
                • maj 2007
                • 1483

Hej!
                Det handlar inte om att det skulle vara svårare att flyga en stor kärra...det handlar om säkerhet ...både för sig själv och andra.
                Det är bättre att först sätta in fingrarna i en liten propeller än en stor..! För förr eller senare gör ju vi alla det ...eller hur!?

Kommentar

• kenneth67
                  • jun 2007
                  • 2545

har det med fingrar i proppen att göra så kvittar det ju om man flugit i 1 eller 20 år !??
                  det gör lika ont ändå
                  sedan så är ju trenden att modellerna blir större å större .. en 40 trainer är liksom lite bristvara idag mot för 25 år sedan ....
                  FM extra 300s 60size
                  V-MAR cap 231 ex asp120
                  jamara corsair os90fs

Kommentar

• Vismund
                    • nov 2006
                    • 70

Jag kan inte låta bli att kasta mig in i denna tråd, som känns som en dålig repris......
                    Skitkul med den nya kärran, det kommer att gå jättebra, särskilt med tanke på den backup du beskriver. Större är enklare att flyga på alla sätt och vis, jag vill t o m hävda att de är säkrare ur det perspektivet att man "busflyger" mindre och är noggrannare med förberedelser etc, då det är en större investering som står på spel. Som redan nämnts så samlar man idag spakvana med en hastighet som man aldrig var i närheten av tidigare pga simulatorer.

Skulle man som nybörjare tvingas leva med trainers, lajbans och allt vad de nu heter, som har den gemensamma nämnaren att de är skitfula och/eller flyger trist, innan man "anses" mogen för det plan man ville flyga från början, så ruttnar nog många på denna hobby.

Sedan vill jag envist hävda att vår hobby är oerhört ofarlig jämfört med mycket annat. Självklart Kan det hända en massa, och det har också hänt (minns Ungern förra året), men skadesnittet jämfört med mycket annat som t ex fotboll, innebandy, motorcykel, utförsåkning etc måste väl ändå vara försumbart.
                    Det betyder självklart inte att man ska slarva med säkerheten precis som i tidigare nämnda sysselsättningar, men snälla, låt diskussionen åtminstonde få ha rimliga proportioner, och fokusera på det som är kul, istället för att nybörjare hela tiden måste "påminnas" om ett allvar som iaf jag inte vill associera med denna hobby.

Med all respekt Jaka hoppas jag trotts min ståndpunkt är välkommen till Väsby-fältet med min 40%-are om jag nån dag har tröttnat på f18 i Tullinge.

PS dödsolyckan i Ungern hade ingenting med orutin att göra DS

Kommentar

• Robert_s
                      • jan 2007
                      • 826

säger bara en sak lycka till med Extran! köpte en 260 från samma företag
                      ps. jaka man ska locka in mer folk i sporten inte skrämma iväg dom men att man måste flyga 10 år med en trainer först ds
                      //Robert Söderberg
                      Futaba - "We put the future of R/C in your hands."

Kommentar

• jaka
                        • maj 2007
                        • 1483

Hej!
                        Visst är du välkommen!

Tycker bara det är fel väg att börja för en nybörjare. Har själv hållit på med den här fantastiska hobbyn i 33 år nu och flugit det mesta inom R/C (utom jet) och när man läser att någon som ännu inte lärt sig flyga ännu planerar att nästa år redan börja flyga en 50cc bensinare så börjar man undra...
                        Jag vet att stora kärror flyger bättre än små. Men! Det just säkerhetsaspekten jag tänker på. Vi som har hållit på några decenier har gjort våra misstag och fått våra ärr (tror jag har fått sy propellerskador på fingrarna 2-3 gånger under tiden jag flugit. Men skadorna har tack och lov inte varit allvarligare än så.

Sedan ett år tillbaka flyger jag (bland allt annat "skrot" jag flyger) en 50cc Yak-54 med 50cc motor och jag kan säga att 24x8 proppen på den kärran är stor! Vad som händer om man får in fingrarna /handen i den snurran vågar jag inte tänka på. Därför är jag j... försiktig när jag startar den här kärran (spänner alltid fast den i ett staket t.ex).

För några år sedan inträffade en otäck olycka i en stockholmsklubb där en av mina klubbkompisar var inblandad. Killen hade inte flugit många år, kansle 4-5 och hade flugit ett eller två år med en 30cc bensinkärra.
                        Den här dagen hade han och en av hans kompisar varit flugit och skulle åka hem men först skulle tanken köras ur.
                        Min kompis vrider runt propellern, en Mejzlic kolfibersnurra. Han glömmer emellertid kolla trottelläget på sändaren...Han tror att den står på tomgång...med trotteln stod på fullgas! Motorn startar och planet rusar framåt och min kompis tar instinktivt mot med händerna!!!

Någon tiondels sekund senare har han blivit av med två fingerleder och tummen kluven in till leden första leden.

Naturligtvis kan detta även drabba mer erfarna flygare, självklart! Men förhoppningsvis hjälper erfarenhet en bit på väg!

PS!
                        Kan inte begripa vad det skulle vara för fel på att först lära sig flyga ordentligt på en .40 kärra, finns en hel drös med kärror i den storleken som flyger hur bra som helst!

Kommentar

• zymos
                          • maj 2008
                          • 48

När jag postade mitt första inlägg var jag lite osäker på om jag verkligen skulle skriva om hur ny jag är i denna hobby just för att jag misstänkte att tråden kanske skulle ta denna riktning. En sak som jag motsäger mig direkt är när någon säger att man måste flyga i minst xxx år innan man flyger nåt. Vad har år med saken att göra? Det är väl ändå tid bakom spakarna som är av betydelse?
                          När denna kommer i luften kommer jag ganska säkert ha fler flygtimmar än många andra som har flygit 5-6 år.
                          Självklart är jag ingen erfaren flygare men skulle ändå lugnt kunna påstå att jag kan flyga. Jag är metodisk, noggrann och träningsnarkoman.
                          Något positivt med dessa inlägg är att det får igång min tävlingsinstinkt som gör att jag kommer träna ännu mer och hårdare. Dessutom finns många hjälpsamma duktiga flygare på SRFK som jag kommer ta lärdom av.
                          Och Jaka jag förstår att du bara tänker på min och andras säkerhet. Tro mig det gör jag också och tar detta på stort allvar. Kan tillägga att jag är livrädd för propellrar

Men nu tycker jag att vi fortsätter denna tråd om detta flygplan istället.

Det jag mest vill ha hjälp med i denna tråd är val av komponenter. Och det är just det jag menade när jag sa att jag var helt grön. Visst är jag grön när det gäller att flyga också när man jämför med många andra men det får jag hjälp med på klubben och inget man direkt kan lära sig via ett forum.

Slutligen tack till alla som välkomnar mig till denna hobby. Även du Jaka!

God jul
                          Jocke

Kommentar

• Tobbe O
                            • maj 2006
                            • 1431

Ursprungligen postat av jaka
                            Hej!
                            Är du medveten om att man bör flyga några år med lite andra kärror innan man ger sig i kast med stora bensinare...?
                            Nu snackar du goja igen Jaka, finns inget som säger att han ska ha lättare att sätta fingrarna i proppen än du.

Oftast så är det otur eller att man tappat respekten för propellern som
                            är farligt.

Sen tycker inte jag om ditt sätt att såga nya piloter för du har ingen aning om deras talang, det finns nybörjare som framför modeller tom säkrare än dem som flygit ett halvsekel.

Det är vad jag tycker iaf.
                            //Tobbe

Kommentar

• kenneth67
                              • jun 2007
                              • 2545

respekt för proppen ska man ha och tabba sig med raion på full gas kan hända den bäste ! ..
                              nåväl det finns trådar om dessa plan från pilot rc .. här bla siguns om yaken ..
                              tipps på komponenter kommer du å få var inte orolig .. de finns de som tycker att du ska ha värsting värsting servon för 1500 kr stycket och power boxar mm mm medans andra klarar sig ypperligt med billigare basic grejjer .. titta runt lite bland trådarna på plan i samma storlek och bilda dig en uppfattning samt inte att förakta .. bolla på nyrothen ... han är duktig !!!!
                              FM extra 300s 60size
                              V-MAR cap 231 ex asp120
                              jamara corsair os90fs

Kommentar

Arbetssätt...