Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Kul att se att det fungerar med golvlacken! Helt klart smidigare och trevligare att jobba med än epoxi, men kanske inte lika hårt. (Eller tungt!!)
Ska se om jag själv vågar prova någon gång....
Under eftermiddagen så har det varit ytterligare slipning och lackning av diverse delar.
Undertiden som delarna har torkat så pillade jag lite med motorinstallationen.
Jag har helt klart en för dålig stigning på propellern, test visar att jag får ca 630gr och 13A vid en 3S set up. Jag skall se om jag hittar någon annan 3-bladig propeller som jag kan testa.
Det som är positivt med detta är att jag inte behöver "offra" mitt 45A reglage till denna modell utan planen med 18A reglage håller ännu.
Vikt på kropp med motor och det tänkta batteriet (3S 2100mAh) ligger på 350gr. Vi får se vad det hela slutar på. Jag får vara glad om det blir runt 650gr.
Motor monterad...
Här är de genomgående bultarna som jag pratade om tidigare i denna tråd.
360gr med motor och batteri, var skall det sluta???
Efter mina motorkörningar visade det sig att motorspantet sitter lite skevt, spinnerbotten tog i flygkroppen och brände balsat lite.
Jag pillade dit två brickor för att räta upp motorn lite, resten tar jag med slipmaskinen.
Om man tittar riktigt noga så kan man se brickorna.
Efter att motorn var på plats fixade jag till skevrodren så att de kan komma på plats. Det var lite lack som skulle slipas bort, annars gick det hela fint.
Nu till Cliffhangern!!!
Det var mycket spännande att se om jag hade varit smart och lagt i servokabeln till höjdrodret eller inte... :proud:
Efter att skurit hål i vingen var det dags att fiska kabel... Det gick fint men jag hittade bara två kablar, skit också!
Det var bara att pilla lite mera med ståltråden och efter ca 10 minuter kunde jag skåda resultatet.
Då var man nöjd med sig själv igen och det var dags att sluta för idag.
Imorgon skall bommarna limmas fast på vingen, det skall också bli spännande....:sarcastic:
Efter många justeringar på ditt och datt, lade jag på 30-min epoxy på bommarna och satte allt i press. Vid efterkontrollen visade sig att allt var nästan helt perfekt. Den borde flyga rakt fram, hoppas jag.
Jag var tvungen att flytta ner höjdroderstången. Det var ett dj... pill innan jag kom igenom CA limmet men nu så sitter den rätt.
Jag var bara tvungen att sätta ihop henne...
Den riktigt skarpögne kan se att fenan lutar innåt men jag kan inte göra så mycket åt det längre. Man får vara mer noggrann nästa gång man bygger en J21 så att det hela blir rakt och snyggt.
Som tur är har man ett bygge med en vanlig propeller... (Läs min Lansen tråd om ni inte förstår)
Det som jag har kvar innan maiden är att limma stabben, bocka höjdroderstången, limma fast skevservorna, fixa lite kardborre till batteri och motagare mm, fixa till en huv och sätta dit skevrodren. Det gör man ju på ett par ögonblick...
Så...... på söndag borde en omålad J21 vara klar för en maiden...... om jag hittar någon ny OH-film vill säga. Den som kom med byggsatsen fick lite CA ånga på sig och blev alldeles vit, så den har jag använt som kon till en 55mm EDF istället.
hmmm... Jonas, ändra servo-oket och korta stagen så de möts i en 90-graders vinkel. Som din setup är nu så kommer du få massor med upp-roder men knappt något ner.
Mvh
Det skall vara så!
På grund av pilvingekonstruktionen och inget sidroder skall skeven gå 14 mm upp och 4 mm ner enligt Mats.
Du vet det där med skevroderbroms... men det kanske ni inte lär er längre inom flygvapnet...
Mats lösning är just att sätta hornen så här och använda en y-kabel så att båda servorna går på en kanal och att du har rätt utslag. Det är ju super om man har en lite äldre radio. Jag har ju nästan det senaste så jag gör mixen i radion istället. Då kan man ju också justera varje roder individuellt och förhoppningsvis bli helt fri från skevroderbromsverkan.
Som gammal segelflygare kan jag förklara mera om det med skevroderbroms om någon är intresserad.
Jag kommer idag kontrollera allt innan jag limmar fast servorna. Jag kommer att ha lite marginaler så att man kan få lite mer "skev ner" om det skulle behövas.
Kommentar