37-spakare behöver bara bry sig om skevrodergas. ;-)
MJD Saab J21
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
Nu är det inte långt kvar
!
Tack för din omtanke med skeven, Marcus.
Installationer i kropp
Jag behöver en batteri brygga. Hittade en rest ifrån bygget som ligger i min lilla "bra och ha" hög. (Jag sparar alltid alla större delar under ett bygge).
Efter lite slipning och övrig anpassning, CA limmandes det hela plats.
Kardborreband sättes på plats lite senare.
Byter mitt 45A fartreglage, som jag har haft under motortesterna, till ett 18A.
Har satt fast fartreglage och tejpat kablarna i kroppen. Motagaren blir på vingen. Allt enkelt att komma åt när man delar vinge och kropp.
Samma fast i en annan vinkel.
Höjdroder och stabbe
Stabben kontrollerad och nu fastlimmad.
Rodret på plats fast ännu inte limmat (roderhänglserna...)
Orginal hornet på plats. Roderstången är att par mm för lågt, detta gör att det hela går mycket trögt. Servot ligger hela tiden med spänning, pianotråden böjer sig. Roder hornet lossnade senare när jag prövade hållfastheten.
Efter ha skurit bort lite material och bytt roderhorn till ett som är lite större, löpte det hela bättre. Limmade naturligt fast hornet med CA :sarcastic:
Övrigt
Här skall bomb balken sitta. Det är ju kast start som gäller!
Så här kan man också göra när man ska sätta något i press. Limmat med 30min-epoxy.
Jag skulle måla lite där vindrutan ska sitta, hade tänkt att sprutmåla modellen senar men...
Jag penslade på, så kroppen blev målad för hand. Det blev ett grundlager, det skall slipas ner innan det blir sprutmålat. Det är vattenbaserad färg som jag använder.
Nu har jag vägt modellen. Just nu är vikten 650gr, men så saknar jag de övre delarna på bommarna, vindrutor/cockpit. Det är ca 100gr över den rekommenderade vikten men hela viktökningen beror på mitt motorval och batteri. En 480-motor och 2100MhA 3S LiPo känns!
Dock var modellen nästan helt på tyngdpukten vid den första testet. :lollypop:
Motorn ger ca 620gr, 12A och 130W med nuvarande propeller.
Jag har beställt fler propellrar med olika stigning och storlek, för att hitta det bästa alternativet.
Motorn klarar mycket mer...
Nu väntar jag bara på att få tag på lite OH-film, så jag kan göra den där cockpiten färdig. Lite roderjusteringar, tyngpunkttest och sedan är den klar för maiden.
Ha det!
Jonas
En skinntorr video som bonus....
Senast redigerad av jonols; 2010-10-31, 21:14.Kommentar
-
Efter en vecka med bara arbete var det dags att göra modellen helt klar för den planerade maiden i helgen.
Tillsnickring av bommarnas översida. Det tog en halvtimma att fixa båda.
"Grundfärg" som kommer att slipas ner senare.
De små bommarna som skall vara stöd till vindrutorna i cokpitten på snabbtorkning framför elfläkten.
Det närmar sig en maiden...
Kommentar
-
Sådär, då var maiden avklarad!
Lite kort om flygningen.
Vid starten ville den bara gå uppåt, där av den lilla dyk-knycken på filmen. Jag fick trimma ner den några snäpp.
Jag saknar verkligen ett sidroder men den flög bra men jag kommer att minska skev upp, för den går lite väl hårt (dyker) in i svängarna.
Som ni kan se vid landningen, så pendlar modellen up och ner (som en äkta JAS) detta beror på att i mitt fall att den var lite framtung.
Det blev bättre när jag flyttade bak batteriet ett par mm.
Kvar att göra:
Tyvärr måste jag limma om frontrutan (bygga en ny...) det blev lite mycket "slabb" så det blev inte alls bra. Den flyger ju lika bra med "cabb"
Måla,slipa,måla,slipa,lacka(?)
Jag kommer inte att sprutlacka modellen. Det går lika bra att måla den med en pensel, sambon dödar mig om jag drar igång en sprutpistol inomhus:th_o:
Jag skall flytta bak motorn ett par mm så att propelleraxeln kommer helt ut i bak så jag kan sätta fast adapten som den skall. Just nu så är den inte helt i botten.
Annars flyger modellen bra och det är en trevlig liten modell. Nu har jag nästan 200gr "övervikt" så den kommer lite snabbt när det skall landas men annars inga problem.
Att stalla planet var faktiskt svårt, den försöker flyga så länge som möjligt och viker dig snällt över, det blir nästan som en lätt dykning och är inga problem att ta sig ur.
Lite Champagne efter en lyckad flygning är aldrig fel.
Nu kommer det dröja ett tag innan nästa updatering pga jobb men jag återkommer med några bilder när den är helt färdig.
Tack MJD för en kul modell!
MVH
JonasKommentar
-
Tackar tackar!
När jag får tid (kanske i december) skall det fixas med färg, intrimmning, sätta på dekaler mm och jag tror att slutresultatet kommer bli bra. Det är en riktigt fin modell. Det kommer en slutlig uppdatering på allt innan tråden stänger helt.
Ha det gött!
JonasKommentar
-
Nä nu j...lar!!!
Efter vinterdepression, tidsbrist, olust, lathet, minusgrader och en massa andra dåliga ursäkter, kände jag åter igen en liten kreativ tanke spirandes i mitt huvud.
-Skall du inte bygga lite?
-Du måste prova den där sprutpistolen du har köpt!
-Det är kul med skala detaljer...
-Det är kul att slipa...
Sagt och gjort
Upp med planet i ett snöre, på med kompressorn, häll i färg i sprutan och dra på.
Med lagom (för) högt lufttryck, dålig mix med färg lyckades jag att måla ett ok lager med vattenbaserad färg. Ytan blev som ett sandpapper, vilket garanterar et mindre luftmotsånd över modellen. En helt slät konstruktion skapar ju mer friktion mot luften... Eller hur var det nu? Det blev i alla fall bättre än de där penseldragen som går över hela modellen annars.
Nästa utmaning var skala detaljerna (ett helt nytt område för mig i alla fall).
Hur filar man till ett avgassytem av ett balsablock?
Hur filar man till ett insug av ett balsablock?
Det här med panellinjer, det verkar ju vara på modet nu och hur är det med de där nitarna som skal med?
Det var bara att sätta igång och så här blev det:
Nästan färdigt avgassystem
Luftintag med spackel...
Lite paneltestritning...
Det skall i alla fall bli intressant att limma fast alla detaljer, borra upp lite hål i fronten och sätta dit en 20mm kanon och lite kulsprutor. Jag tror jag pillar dit lite vapenbalkar på vingarna också. Det här med 550gr flygvikt har jag sedan länge givit upp...
(Jag vet faktiskt inte vad modellen väger men jag är helt klart förbi 550gr!)
MVH
JonasKommentar
-
Lite mer slipande...
Nä, så värst lång väntetid blev det inte till den här uppdateringen.
Trots att temeraturen i "slipverkstaden" var omkring 0 så lyckades jag överleva de 5-7 minuter det tar att fixa till avgasramp nr 2.
Sedan limmades allt på plats med ögonmått och snabblim.
Luftintaget är nog skalamässigt lite för stort men det är min motor oxå så det skall nog passa...
Vi får se hur det hela slutar...
Ha det!
JonasKommentar
-
Det är dom små detaljerna som gör det. Stiligt!!Kommentar
-
Måla o slipa
Jaha, då är jag inne i måla-eh-skit-för mycket-slipa bort-måla skedet...
Sprutmåla med vattenbaserad färg är en konst som jag nu börjar få lite grepp på.
Min tummregel är att man blandar i ganska mycket vatten, omkring 30-40%, och målar i flera flera flera lager. Man får passa på med allt vatten som löper lätt.
Jag torkar allt med värmepistol, och på med ett nytt lager med färg.
En byggfråga till er målingsexperter:
Dekalerna, skall de på innan man lägger på lacken eller skal det vara tvärt om?
Panellinjerna, före eller efter lackning?
Kroppen efter 1 lager färg och lite slipning.
Flügger vattenbaserat
God bygghelg på er!
JonasKommentar

Kommentar