Saab-105 Florette från MBS RC-Models
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
Jag som tänkt att jag skulle köpa MBS J35:a inför nästa byggsäsong. Nu väcktes ju habegäret på denna... Det kommer väl att sluta med att man köper både och... :-/ Undrar när man ska ha tid att bygga dem bara och vart man ska förvara dem...
Liten storlek är bra för då behöver det inte kosta så mycket (och man behöver inte ha ett mindre slott för att lösa förvaringen), men det hade kanske inte gjort något om den varit runt metern.
Jag förstår ditt habegär. Och faktum är att jag tidigare tyckte själv att den borde vara lite större. Men nu känns den faktiskt rätt i storlek dels med tanke på skalan på Magnus tidigare kärror och att den är lätt att ha liggande i bilen så man kan ta en flygtur närhelst man känner för det.
GöranKommentar
-
Skulle också vilja ha en SAAB 105, du kan ju alltid kolla in denna tråden!
http://www.jetsweden.se/forum/e107_p...wtopic.php?615
Fint projekt!
GöranKommentar
-
Ni kommer att gilla att bygga den här modellen. Den tar verkligen inte stor plats!
Så köksbordet kommer att räcka mer än väl till tillsammans med några muggar latte. 
Magnus + Göran = Total succé!!!!! Det skall nog snarare vara ...... Magnus = Total succé....Göran = lycklig prototyp byggare!
GöranKommentar
-
Kommentar
-
Nog är det en knepig konstruktion alltid. Men det skall gå att lösa. Jag håller just nu på med att ta fram ett landningställskit till Magnus Viggen. Stället blir i semiskala och har mekanisk drivning då jag känner att det är det mest tillförlitliga i den här storleken som det gäller. Tyvärr så är det något som hindrar mig från att pyssla med detta om dagarna och det kallas för "Jobbet". Vi har mycket att göra där förnärvarande. Men så fort jag har en stund över så är jag i paradiset och micklar med stället och Floretten.
GöranKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-

Detta är det minsta kroppspantet. Det sitter längst bak i kroppen. :sarcastic:

Dags att installera insugsrören. I vanlig ordning så är det ett plastark som skall omvandlas till ett insugsrör. Det är bara till att prova, rita, klippa, prova, rita, klippa, prova osv.

Och till slut så kan man limma in det i kroppen. Det är väldigt viktigt att rören limmas noggrannt fast i spanten. Detta beroende på risken för implodering när fläktarna varvas upp. Detta gäller alla modeller av den här typen. Hur vet jag det....jo......av det som man lär sig bäst av, egen erfarenhet!:(

Utblåsrören. Här har Magnus infört en ny sak som inte finns i hans Viggen eller Draken byggsatser.... en mallritning. Han skickar med en mallritning för detta rör. Man klipper ut den, lägger den på plastarket, ritar med en tuschpenna och klipper ut den. Därefter behövs det minimalt med justering av plasten innan man kan......

....limma in dem i kärran. Jag gör på samma sätt här som med insugsrören. De limmas väldigt noga mot spanten. Om inte annat så bidrar de till en vridstyvare och stabilare kropp när de är förankrade i spanten.
Nu skall jag bara börja på det tålamodsbeprövande arbetet med att lirka ut sladdarna från motorerna genom rörens väggar. Det skall nog gå galant. Jag kan ju inte vara sämre än Magnus....han har bytt motorer och fläktvingar ett par gånger i sin prototyp med fläkthusen och rören fortfarande fast i kroppen.
GöranKommentar
-
Vasego! Själv har jag tömt min verkstad hemma! Så jag är utan bygglokal.........plågsamt.
Vet inte när jag kan fixa ny!
JonasKommentar
-
Kommentar
-
Apropå det.... Du kollar väl att motorerna går åt rätt håll innan du plankar igen allt? Fast det vore ju ganska kul att se hur den skulle flyga om de gick åt varsitt håll!!!
Ser bra ut annars!! Som någon sagt tidigare, synd att den inte är lite större bara.Kommentar
-
Kommentar
-
Haha, Sweeper du är för härlig! Denna gång hann du före mig att starta byggtråden. Är det OK för dig om jag slänger upp bilder på mitt bygge i samma tråd?
Jag trodde du hade kommit längre???? Min är så gott som plankad - Satsar på maiden på söndag:sarcastic:Hälsningar
/Marcus - Livet börjar vid 9G...Kommentar

Kommentar