Saab-105 Florette från MBS RC-Models

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Ursprungligen postat av marell01
    Haha, Sweeper du är för härlig! Denna gång hann du före mig att starta byggtråden. Är det OK för dig om jag slänger upp bilder på mitt bygge i samma tråd?
    Jag trodde du hade kommit längre???? Min är så gott som plankad - Satsar på maiden på söndag:sarcastic:

Man gör så gott man kan.
    Det dagliga levebrödet tar för mycket tid i anspråk av min dyrbara fritid. Och då blir sådana här saker lidande.:(

Jag tror att det är bättre att du startar en egen tråd för att undvika sammanblandning av vad vi pysslar med. Det blir lättare att hålla isär. Men jag ser verkligen fram emot att få se ännu en Florette här på forumet.

Kom tejpen fram?

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• marell01
      • maj 2007
      • 831

Ursprungligen postat av Sweeper
      Man gör så gott man kan.
      Det dagliga levebrödet tar för mycket tid i anspråk av min dyrbara fritid. Och då blir sådana här saker lidande.:(

Jag tror att det är bättre att du startar en egen tråd för att undvika sammanblandning av vad vi pysslar med. Det blir lättare att hålla isär. Men jag ser verkligen fram emot att få se ännu en Florette här på forumet.

Kom tejpen fram?

Göran
      Oki, då gör jag så... Jajjemen, den kom igår - Perfekt och tack
      Jag noterade att du döpte din byggtråd till det civila namnet - Då döper jag min till "byggtråd SK60, jag gör militär-lack med allt vad det innebär av hårda kronor-märkningar och smuts. Du får måla din rosa och sätta på märken "Bamseklubben" eller SunTrip:boxing::sarcastic::ridinghorse::th_woot::h ahaha::croc:
      Senast redigerad av marell01; 2011-04-16, 09:13.
      Hälsningar
      /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• Sweeper
        • jun 2006
        • 3961

Oki, då gör jag så... Jajjemen, den kom igår - Perfekt och tack
        Jag noterade att du döpte din byggtråd till det civila namnet - Då döper jag min till "byggtråd SK60, jag gör militär-lack med allt vad det innebär av hårda kronor-märkningar och smuts. Du får måla din rosa och sätta på märken "Bamseklubben" eller SunTrip:boxing::sarcastic::ridinghorse::th_woot::h ahaha::croc:
        Det låter bra att du målar din i de fina militärgröna färgerna. Men en rosa kamoflerad Sk60 med lite vackra blommor på sidorna vore kanske något?

Har du vägarna förbi i de här trakterna i sommar?

Göran

Kommentar

• DennanHMFK
          • maj 2006
          • 1135

sweet med landställ.. kanske kan bli en framtida kärra i så fall
          gillar modellen skarpt!

iofs gillar jag mååånga modeller, men SK60 och J37:an är nog dom i top 5
          medlem i HMFK
          www.hallstamfk.se
          min tube: http://www.youtube.com/profile?user=Dennan83

Kommentar

• Sweeper
            • jun 2006
            • 3961

Ursprungligen postat av DennanHMFK
            sweet med landställ.. kanske kan bli en framtida kärra i så fall
            gillar modellen skarpt!

iofs gillar jag mååånga modeller, men SK60 och J37:an är nog dom i top 5
            Du har väldigt fin smak när det gäller modeller!:sarcastic:Sk60:an och 37:an ligger också på topp 5 hos mig.

Göran

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Limmet som jag använder när jag limmar ihop flak som skall bli vingplankningsmaterial.

Som alltid när man skall limma ihop balsaflak så måste.....måste.....måste.....passformen mellan kanterna vara perfekt...inte godkänd eller acceptabel....perfekt. Det betyder att man måste slipa och verkligen se till så att kanterna ligger dikt an mot varandra hela vägen. Sedan är det bara till att limma ihop dem och när det har torkat så lägger man dem på bordsyten och slipar limfogen.

Det här tillsammans med plankningen skall bli två små puttenuttiga vingar. Som en jämförelse.....båda vingarna får plats på min Catalinas sidoroder. :sarcastic:

Man börjar med att limma ihop de här skelletten.

Och sedan limmas de ovanpå plankningen.
              Som jag skrev tidigare...man skall ALLTID kolla så att passformen är PERFEKT mellan balsaflaken.....:banghead:

När det mesta är uppbyggt i vingarna så är det dags för att göra servolådorna. Och här har Magnus lagt till en väldigt bra sak. Alla har vi våra egna favoritservotyper för olika ändamål. Och alla är de olika stora i mer eller mindre omfattning. Men det har Magnus löst på följande sätt. I sidled är det gott om utrymme som ni ser. Men i längsled så kan man justera utrymmet genom att lägga dig servot...ta del W40 och....

....placera den så att man får lagom utrymme runt servot.

Detta är ett av skevroderservona som jag skall använda.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

En halv fena har också byggts. Vinkeljärnen använder jag bara av ett skäl...för att fenan inte skall blåsa bort! :sarcastic::sarcastic:

Plankningen har lagts på. All plankning på modellen sker med 1 mm balsa. Modellen är liten och alla gram som går att spara in på räknas noggrannt och bokförs.:lollypop:

Så här ser innanmätet ut på fenan. Denna sida plankas inte förren stötstången till höjdrodret har installerats.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Dags att tillverka ett sidoroder. Sidorodret används inte på den här kärran, så stötstången för höjdrodret kommer att gå genom sidorodret.

Plankningsmaterial håller på att skäras till rätt form och storlek.

Sidorodret är färdigt.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

Stabilisatorn. Ett färdigfräst ramverk kommer med i byggsatsen. Det limmar man på ett 1mm balsaflak och skär rent runtomkring.
                    Sedan slipar man en 2 mm djup ränna från det nästöversta (lilla....ja allt är smått på den här kärran...) hålet. Där skall en pianotrådsbit limmas in som i sin tur skall vara böjd 90 grader och gå ned i fenan.

Gångjärnen håller på att provas in. De skall inte in längre än så här. Och mer behövs inte heller för det är några väldigt stabila gångjärn som han skickar med i byggsatsen.

Redo för glasning. Här synd pianotråden som skall ned i fenan för ökad stabilitet.

Höjdrodertillverkning.

Plankat och klart för glasning. Det går snabbt framåt med den här modellen. Men det är bara skoj.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                      • jun 2006
                      • 3961

Ursprungligen postat av ChristerL
                      Apropå det.... Du kollar väl att motorerna går åt rätt håll innan du plankar igen allt? Fast det vore ju ganska kul att se hur den skulle flyga om de gick åt varsitt håll!!!

Ser bra ut annars!! Som någon sagt tidigare, synd att den inte är lite större bara.
                      Nog går de åt rätt håll alltid. Men jag har inte kunna kolla något alls med motorerna då fartreglagen inte har kommit hit än.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                        • jun 2006
                        • 3961

Ursprungligen postat av Pekkala
                        Det här bygget ser så förbenade kul ut att jag tro ja får nå fel:sarcastic:vill också ha en!
                        Keep up.

Jag kan verkligen rekommendera en sådan. Den är ju snabbyggd om inget annat.

Göran

Kommentar

• marell01
                          • maj 2007
                          • 831

Ursprungligen postat av Sweeper
                          Det låter bra att du målar din i de fina militärgröna färgerna. Men en rosa kamoflerad Sk60 med lite vackra blommor på sidorna vore kanske något?

Har du vägarna förbi i de här trakterna i sommar?

Göran
                          -Ja, det är faktiskt inte helt omöjligt. Men jag lovar att höra av mig i tid innan så vi kan synka!
                          Ditt bygge ser fantastiskt ut. Jag gillar verkligen din känsla för hur du förmedlar detaljer under byggets gång.

MVH
                          Marcus
                          Hälsningar
                          /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

-Ja, det är faktiskt inte helt omöjligt. Men jag lovar att höra av mig i tid innan så vi kan synka!
                            Ditt bygge ser fantastiskt ut. Jag gillar verkligen din känsla för hur du förmedlar detaljer under byggets gång.

MVH
                            Marcus
                            Det låter ju bra. Det hade ju varit suveränt om vi hade kunnat lura upp Magnus med.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                              • jun 2006
                              • 3961

Skevroderna har tillverkats.

Skevrodernas framkant är rundad och vingens bakkant där skevroderna skall vara är ur-rundade. Det lilla hålet på skevroderts spets kommer att täckas när jag glasar ytorna.

Det blir en tajt konstruktion på detta sättet.

Dags för kroppslisterna. Det är ingen stor modell så det är lite småpillrigt att få dit dem. Men det är en trevlig utmaning.

Jag är fortfarande fascinerad över hur liten den här kärran är. :lollypop:

Det finns fortfarande plats för en del 3x3 mm kroppslister.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                                • jun 2006
                                • 3961

Den här lilla mojängen skall koppla ihop höjdroderhalvorna. Den är tillverkad av 1,5 mm pianotråd.

Glasning av roderytor och stabben pågår. Under de gråa blypåsarna ligger den vänstra vingen. Vingens ovansida håller på att plankas.

Höger vinghalva är redo att installeras mot kroppen. Jag har inte glömt att planka den inre delen på vingens ovansida. Den kommer att plankas när vingarna har limmats in mot kroppen.

Göran

Kommentar

Arbetssätt...