Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
La på några lager med Hagmans sprutspackel som jag har börjat slipa bort. Jag började bli lite orolig att jag inte skulle få slipa något alls under det här projektet! :sarcastic::sarcastic:
Det där problemet (med slipningen alltså) kan mycket enkelt fixas till.
Låt mig testa att spruta på lite spackel så får Du säkert oerhört mycket härlig slipning att ägna Dig åt efteråt...
Skämt åsido, den här kärran ser ut att bli riktigt cool!
Det skall bli mycket spännande att se hur Du löser landställsfrågan.
Misstänker att det kommer att bli väldigt läckert. :thumbup:
Verkar som rcscalebuilder sajten inte funkar som den ska dit Göran har länkat bilderna. Går inte att komma in på sidan så något funkar inte som det ska...
Detta är stötstången till höjdroderna. Den har försetts med en knorr. :sarcastic:Pianotråden är 0,8 mm i diameter.
Påträdd på pianotrådsbiten som jag bockade till tidigare. Det gäller att se till så att knorren sitter tight, men lättrörligt.
Stötstångshöljet har limmats på plats i fenan. Eftersom rodret inte är rörligt på den här modellen så går stötstångshöljet genom rodret upp till höjdrodret. I framkanten av fenan sitter det ett 3 mm kolfiberrör som hjälper till att förstärka konstruktionen när den installeras mot kroppen. Stabben har efter väldigt noggranna mätningar limmats på plats.
Eftersom allt är installerat i fenan så var det dags att planka klart. En lämplig 1 mm balsa flaksbit lades på fenan, delen längst upp sattes på plats och.....
...och ett streck drogs att skära efter.
Och efter lite skärande, limmande, slipande och lite mer slipande....fick allt min dagliga dos idag....så är fenan plankad och klar för installation mot kroppen.
Men innan fenan kan limmas mot kroppen så måste höjdroderhalvorna limmas på plats. Och innan de kan limmas på plats så fick jag limma in den där pianotrådsmojängen med stötstången. Som alltid, en del mätande och trixande och sedan satt den på plats.
Så här ser det ut när grejorna är på plats. Man kan svagt skönja pianotråden med knorren!:sarcastic:
Glipan har fyllts ut med lite balsa. Det skall till lite spackel i bakkanten med....men det innebär ju bara att jag får mer att slipa. :lollypop:
För att få fenan på plats så måste man börja med att tråckla in stötstången till höjdrodret igenom kroppen (det finns färdiga hål för detta) och fram till servobryggan.
En sådan här är helt underbar att ha! Tack för tipset Lasse!!!:lollypop:
Den där krysslasern gör sådana här saker mycket enklare.
Det börjar se ut som en 105:a.
Jag använder detta servot till höjdroder servo.
En dreggelbild....:sarcastic:
En till för säkerhets skull.....:lollypop::lollypop:
Det svarta strecket mellan vingarna är vingbalken. Den utgörs av en kolfiberstav. Detta gör att vingkonstruktionen är väldigt stark. Vingarna är numera även de installerade mot kroppen.
Jag funderade först på att klä modellen med en riktigt, riktigt lätt glasfiberväv som väger 6 gram/kvm. Men efter lite vägande av för och nackdelar så blev det en vanlig 25 grams väv.
Tim hjälpte mig med att få kablarna från motorerna ut genom utloppsrören....teamwork kan man nog sammanfatta det jobbet med. Tack för hjälpen Tim!:lollypop:
Kommentar