Saab-105 Florette från MBS RC-Models

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Inte så mycket att rapportera om idag. Det har slipats lite....och försiktigt. Imorgon kommer glasningen att påbörjas med största sannolikhet.

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Sweeper
      • jun 2006
      • 3961

Idag limmade jag en 10 mm tjock balsa bit mot nosen på kärran och började tälja och slipa för att få fram en rundad nos på kärran.

Göran

Kommentar

• 2,4g thern
        • apr 2026

Ha! det är lysande. Hon får en snygg nos. En fråga, kör Du med vattenbaserad lack till glasningen.

Hälsningar Ingemar

Kommentar

• Sweeper
          • jun 2006
          • 3961

Ursprungligen postat av 2,4g thern
          Ha! det är lysande. Hon får en snygg nos. En fråga, kör Du med vattenbaserad lack till glasningen.

Hälsningar Ingemar
          Ja, hon har en söt nos numera.

Jag brukar använda Pacer Z-Poxys Finishing Resin när jag glasar mina modeller. Men eftersom den här kärran är klädd med 1 mm lätt balsa så är jag rädd att jag kommer att skada ytan när jag lägger på epoxyn på glasfibern. Så därför tänkte jag använda någon form av lack. Magnus har provat med den Zapon lack som han säljer med gott resultat. Så det lutar åt att jag kommer att använda densamma på min 105:a.

Göran

Kommentar

• Sweeper
            • jun 2006
            • 3961

Så är modellen glasad.

Jag hann även med två omgångar med sprutspackel. Måste ju ha något att slipa bort! :sarcastic:

Göran

Kommentar

• jugg
              • mar 2008
              • 494

grymt jobbat... hur blev det me glasningen??.. epoxy eller lack?
              http://www.swesim.se/bilder/signature.php?pilotId=102

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Ursprungligen postat av jugg
                grymt jobbat... hur blev det me glasningen??.. epoxy eller lack?
                Tack Tim!:lollypop:

Jo eftersom vi börjar närma oss julafton så fick det bli lack.:sarcastic:

Göran

Kommentar

• Modellflygarn
                  • okt 2006
                  • 452

Vad använder du för lack när du glasar?
                  Bygget ser förbaskat trevligt ut!
                  Niklas/
                  Absolut söndagsflygare
                  http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

Ursprungligen postat av Modellflygarn
                    Vad använder du för lack när du glasar?
                    Bygget ser förbaskat trevligt ut!

Det här bygget har varit trevligt rakt igenom.

Jag använde den lack som Magnus säljer.

Jag köper även Hagmans sprutspackel från honom.

Göran

Kommentar

• bem

• apr 2009
                      • 1643

Hej,
                      Snyggt bygge!
                      Frågor om klädseln:

Nån skillnad i styrka mellan glasfiber+zaponlack jämfört med glasfiber+epoxy? Förr när man klädde modellerna med siden eller nylon lackade man ju modellerna med (Alcro) Zaponlack och (Alcro) Polerlack och det gick ju bra. Jag antar det blir liknande nu då med glasfiberväven.

Nån speciell anledning att använda glasfiberväv istället för t ex siden på en sån här mindre modell? Vad är fördelen att använda glasfiberväv istället?

/Bo
                      Senast redigerad av bem; 2011-05-29, 20:14.

Kommentar

• Sweeper
                        • jun 2006
                        • 3961

Ursprungligen postat av bem
                        Hej,
                        Snyggt bygge!
                        Frågor om klädseln:

Nån skillnad i styrka mellan glasfiber+zaponlack jämfört med glasfiber+epoxy? Förr när man klädde modellerna med siden eller nylon lacka de man ju modellerna med (Alcro) Zaponlack och (Alcro) Polerlack och det gick ju bra. Jag antar det blir liknande nu då med glasfiberväven.

Nån speciell anledning att använda glasiberväv istället för t ex siden på en sån här mindre modell? Vad är fördelen att använda glasfiberväv istället?

/Bo
                        Tack Bo!

Detta är första gången som jag provar den här metoden i ....nåja det låter bra i alla fall....större skala. :sarcastic:

Min högst personliga åsikt är att det är mycket bättre att använda glasfiber och epoxy för då bygger man in en bättre hållfasthet i ytan. Att använda lack tror jag ger en något sämre hållfasthet. Viktmässigt så går det i slutändan mer eller mindre på ett ut eftersom när man använder epoxy så fyller man väven med epoxy. När man använder lack så fyller man väven med sprutspackel. Men detta är som sagt min egen personliga åsikt.

När det gäller siden så kan jag inte svara på din fråga då jag aldrig har jobbat med siden. Jag är nyfiken på att prova det någon gång. Men som sagt, ingen erfarenhet alls av det.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Det mesta av sprutspacklet har slipats bort. Det skall slipas lite till.....försiktigt...:sarcastic:

En positiv sak med dagens slipning...jo det finns positiva saker med när det gäller slipning....var att jag hittade min sedan flytten försvunna slipmus!:lollypop::lollypop: Den försvann i flytten och jag har inte kunnat finna den förren idag. Var den var?? Hehehe......den var på det stället där den egentligen skall vara när den inte används...i sin transportlåda!:banghead::banghead::sarcastic::sarc astic:

Göran

Kommentar

• Modellflygarn
                            • okt 2006
                            • 452

Jagt tror att siden och glasfiber är rätt likartat att jobba med. Blev lite svårt att få tag på siden och bra lack så jag har testat lite annat sista åren men gillar nog siden bäst iaf... Siden lackar man och putsar tills det blir bra och det brukar det bli...

Ursprungligen postat av Sweeper
                            Tack Bo!

Detta är första gången som jag provar den här metoden i ....nåja det låter bra i alla fall....större skala. :sarcastic:

Min högst personliga åsikt är att det är mycket bättre att använda glasfiber och epoxy för då bygger man in en bättre hållfasthet i ytan. Att använda lack tror jag ger en något sämre hållfasthet. Viktmässigt så går det i slutändan mer eller mindre på ett ut eftersom när man använder epoxy så fyller man väven med epoxy. När man använder lack så fyller man väven med sprutspackel. Men detta är som sagt min egen personliga åsikt.

När det gäller siden så kan jag inte svara på din fråga då jag aldrig har jobbat med siden. Jag är nyfiken på att prova det någon gång. Men som sagt, ingen erfarenhet alls av det.

Göran
                            Niklas/
                            Absolut söndagsflygare
                            http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Kommentar

• Sweeper
                              • jun 2006
                              • 3961

Ursprungligen postat av Modellflygarn
                              Jagt tror att siden och glasfiber är rätt likartat att jobba med. Blev lite svårt att få tag på siden och bra lack så jag har testat lite annat sista åren men gillar nog siden bäst iaf... Siden lackar man och putsar tills det blir bra och det brukar det bli...
                              Då kan man kanske fråga om lite råd. Var får du tag på siden och vad använder man för lack? Som sagt....komplett nybörjare på det här med siden och lack.

Göran

Kommentar

• Lelle
                                • aug 2007
                                • 1472

Hej Göran.

Jisses, nu går det undan i SAAB-verkstaden.

Jag har en gång i tiden använt siden och polerlack, men kommer aldrig mera att använda det igen. Orsaken är helt enkelt att det luktar så förb... att jag troligen skulle köra ut allt levande i huset.
                                Du Göran lärde mej att anväda glasfiber och epoxy och det är en suverän metod som dessutom i det närmaste är helt luktfri. Det man ska komma ihåg är att det är en kemikalie som kan vara allergiframkallade, men med rätt skyddsutrustning funkar det.

PS Ditt inlägg var postat 04.11! Sover du aldrig?
                                Välkommen på torsdag.
                                /Lelle

Kommentar

Arbetssätt...