KMP Hawker Hurricane MK IIa

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nalle
    • sep 2006
    • 326

KMP Hawker Hurricane MK IIa

HAWKER Hurricane MK II a

Detta är en sammanfattning av byggtråden som flyttats från nykmk.se och vårt forum:
    Torsdag Kväll:
    Då har den äntligen kommit: Hawker Hurricane.
    Ett stooort packet låg på busstation och väntade på mig.
    Tog det under armen och gick i rask takt hem. Kände mig
    som ett barn som väntar på att få öppna julklapparna.

Det är härligt med stora paket. Och rätt modell var det som kom.

Väl paketerat. Dekalark, vingdelar och en stabbe. En kropp plus allt annat godis som är med i satsen.

Allt godis upppackat. Väl inplastat så att inget ska komma bort. Var bara tvungen att kolla hur stor den kommer att bli.

Tänk om man ändå hade ett par servon liggande och skräpa. Så man kunde börja bygga. Ja har redan plöjt igen om manualen.
    Och direkt såg jag ut som ett frågetecken i nylllet!! PDT_Armataz_02_08
    Fattar inte riktigt vad wiren ska ha för uppgift på flapsen. Och hur jag får ihop yttre och inre delen av flappsen.
    Kanske wiren ska vara där?? Har varit ute på byggtråden:KMP Hurricanes in detail och läst.
    Men dom har en gammal byggmanual. Får gå ner en sväng till och fundera. För bråttom har jag då inte.

Efter att ha kliat mig i huvet så kom jag på det!! Efter som vingen är i tre
    delar och falpsen sitter på varsin sida om skarven så funkar wiren som
    ett knutkorset på en kardanaxel. Det är "bara" att bora in i ändarna på
    flapsen och limma in wiren. Gäller bara att komma ihåg det, INNAN jag
    limmar gångjärnen.

Fredagkväll:
    Detta har hänt. Sotarn var över på en stunds studier och snack. Han
    verkade nöjd med bygget och kvaliten på sakerna. Mummlade rätt ofta:
    Vill Ha!!

Har skurit ut för stället samt provat att det går och placera luftflaskan för stället i vingen. Provmonterat Vingdelarna.

Undersidan med alla utskärningar. Innan vingen limmas kommer jag att skära rent för kylaren under vingen. Svarta linjen på kylaren
    markerar vart det ska bli hål för nätet.

Lördag:
    Med ett ymnigt snöfall utan för fönstret tyckte jag att jag med gott samvete kunde förlusta mig i hobby hörnan.

Efter att stillsamt ha limmat lite skevroder kände jag att jag behövde
    mer acction. Och efter att ha sett hur snygga luftintagen blev på Christers
    Spitt, beslöt jag mig för att se om jag var lika händig .

Stora skilnaden i material på luftintagen mellan byggsatserna är att
    Hurricanen har gjutna i glasfiber. Medans Spitten's är är av tunn plast,
    Typ Bregottpaket. Räddslan för att det skulle spricka var inte så stor.
    Så här fick dremmel med kapskiva och roterande filar göra jobbet.

Här är hålet i kylaren upptaget. Nu blev det till att leta reda på dom gammla modellfärgerna som låg "glömda"i någon låda.
    Insidorna på Kylare och luftintag är silver. Det stora nätet i kylaren är lackat matt aluminium medans nätet för lufintaget för motor blir blank svart.

Nu är det nutid som gäller i byggtråden.
    /Nalle :cheers2:
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

Bravo! PDT_Armataz_02_44
    Vajern du undrar över går "emellan" flapsen på vä resp hö vinge...
    Man borrar ett hål i bakkant av flapsen o sticker in vajern där,jag limmar sen fast den i hålet på EN sida för då kan vajern gå ut o in i det olimmade hålet när man fäller ut klaffarna,avståndet mellan flapsen förändras då...
    Vajern är s.a.s den mekaniska förbindelsen mellan flapsen som låter ett servo sköta två klaffar..
    Hoppas det blev begripligt det jag skrev.. :oops:
    P.S Kom just på att jag använde pianotråd istället för wiren,blev liasom liite stadigare då tyckte jag.. D.S
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Nalle
      • sep 2006
      • 326

Tycker det var en mycket bra beskrivning du gav. Den beskrivning,bild
      som var med i bygg manuallen var inte mycket att skryta med.

Kommentar

• Nalle
        • sep 2006
        • 326

Nu är kylaren fått sitt nät. Saknas gör bara några stag i öppningen. Luftintaget är färdig för montering.

För att få lite "äkta"kylar känsla på grejorna la jag in
        svart skumplastbakom nätet. Det lurar ögat och ser
        nästan äkta ut.

Så här ser det ut från insidan. Nät och skumplast är
        limmat med epoxy.

Så här blev luftintaget. Det ihåliga utrymet är silvermålat.

Så här blev resultatet. Jag väntar med att limma fast dom,
        då jag än så länge har mycket jobb kvar på vingen.

Kommentar

• Casimir_rc
          • maj 2006
          • 371

Vilken läcker kärra PDT_Armataz_02_32
          Kommer säkert att bli lika snyggt som spitten PDT_Armataz_02_03

Kommentar

• Nalle
            • sep 2006
            • 326

Tackar! PDT_Armataz_02_15
            Målet är att våga ha den stående bredvid Christers vackra och välbyggda
            Spitt utan att behöva skämmas.

Kommentar

• ChristerL
              • maj 2006
              • 1228

Snyggt Nalle! Nu är det bara att fortsätta i samma stil, så "kanske" den blir lika snygg som min Spitfire. :lol:

Imorgon eller så dimper det ner ett brev hos dig med Arthur Bentley Hurricane-ritningar, blandat skala 1/72 och 1/48. Å en sån där sexig sak med en Hurricane i genomskärning. :roll:
              /Christer Landberg

Fw190D9
              Fw190F2
              Hawker Tempest Mk. V
              S29C Tunnan

Kommentar

• Nalle
                • sep 2006
                • 326

Ååå, Man får tacka! Kul att det inte bara är räkningar som ska komma i brevlådan. PDT_Armataz_02_05

Åker på kurs till G-Borg imorgon eftermidag, så tyvärr kommer bygget
                att ligga i dvala tills i helgen. Men å andra sidan finns det modell affärer i
                G-borg att förlusta sig i. Behöver ha servon och linkar samt 0.4 plyfa till
                hjul brunnarna för att kunna slutföra vingen.

Kommentar

• taygher
                  • jun 2006
                  • 735

Härliga byggbilder, Nalle!! :prayer:

Nu måste jag ta mig i kragen och köra igång med byggandet av min KMP-spit. Skall rapportera från detta senare, om jag lyckas hitta på något som inte Christer redan gjort på sin super-spit!
                  Oerhört snyggt jobb med luftintagen, smart oxå att limma in svart skumplast bakom nätet. Jag har funderat lite över var man hittar lämpligt finmaskigt nät, tips mottages tacksamt!

Ser fram emot fortsättningen på denna byggtråd, keep it up!

Mvh,
                  Lars
                  Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Mr J
                    • maj 2006
                    • 4130

Jag gjorde sådär på en FSK-Spit, då använde jag vanligt (grått) myggnät.
                    Men jag sneglade även på Plastic Paddings armeringsnät av aluminium.
                    Det finns även finmaskiga metallnät avsedda att hindra möss och insekter att ta sig in i luftspalter i hus som kanske kan passa.
                    /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Nalle
                      • sep 2006
                      • 326

Tackar för den posetiva feedbacken.
                      Jag andvände Plastic padings aluminium nät vid skapandet. Den är mycket
                      lätt att forma och jobba med. Planerna för helgen är att montera ett nät
                      på baksidan av kylaren samt öppna upp formen i bakkant också. Kylar-
                      modulen är så pass vridstyv så jag tror inte det behövs byggas in några
                      förstärkningar i konstruktionen. Det ska dit några stag och det tänker jag
                      andvända plaströren som finns i godisklubbor. Så dottern kommer att få käka lördagsgodiset under stress den kommande helgen.

Är nu i G-borg på kurs. Och den lediga tiden har gått åt till att botanisera i
                      hobbybutiker. Bla. blev det plywood till hjulbrunnarna och lite lister
                      för det kommande cookpit bygget.

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Keep it up Nalle. Hoppas det blir en lika bra byggtråd som Christers Spitfire. Det verkar ju som om du är på god väg... :up:
                        Själv så hadde jag hoppats på en egen tråd, fast med en Thunderbolt. Vet ej hur det kommer att gå då det verkar svårt att få tag i modellen till det gällande priset på hemsidan, fick dock nytt hopp i dag från ÖMH, vi får se. :?
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        :crazy_pilot:
                        //Tomas//

Kommentar

• Nalle
                          • sep 2006
                          • 326

Så där då har man fått ytterligare en regnig lördag att flyta förbi utan för
                          hobbyrums fönstret. Dagen har spenderats med att klä in hjulbrunnarna
                          med 0.4mm plyfa. Urrrkans, vad det var svårt. Har sett bilder i KMP Spitt
                          tråden hur dom snajdat till sina och det har sett såå enkelt ut. Men icke då!

Detta är hjulbrunn nummer 1! När den var limmad och klar kom jag på
                          att det kanske skulle varit smart att stoppa in slangen först!! PDT_Armataz_02_40
                          Det var piligt men det gick tillsist. Tog och stoppade in den andra sidans
                          slangar direkt så det inte glömdes bort i byggivern.

Så här ser det ut innan bygget börjat. Slangarna ligger inne i vingen
                          och väntar på att luftflaskor,servo och ventil ska komma ner via en
                          lucka påöversidan. Då får man mindre saker som ligger i kroppen
                          (mer plats för cockpit med detaljer)

Vy från sidan. Här ser man en skilnad mellan Spittens och Hurricanens
                          vinge, det är att uttaget för ställets ben inte går ända ner mot plankningen.
                          Hurricanes vinge är dryga 20mm tjockare. Så här kommer det att
                          bli mer pill än på Spitten. Då det är två runda ytor som ska mötas. PDT_Armataz_02_37

Här är sargen utskuren och under limning. Kvar är att finskära kanten.

Nu är det bara att rita ut vart urtaget för ställbenet ska vara och sen ta
                          dremeln och slipa till rätt form. Men först måste allt lim torka. Suck.

Ompa. Jag håller tummarna för att du snart får din efterlängtade Thunderbolt.
                          Fördelen med att du får vänta är att vi hinner göra mistagen som du slipper. PDT_Armataz_02_05

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Det ser väldigt bra ut Nalle! Du gör ett bra och snyggt jobb. PDT_Armataz_02_43

Det här är verkligen en intressant byggtråd! Och den kommer att följas med förstoringsglas! PDT_Armataz_02_11

Göran
                            Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Snickarjävel´n
                              • aug 2006
                              • 1927

Dessa trådar är helt enkelt inte bra alls..............................nu måste man ju nästan köpa sig antingen en Spit eller Hurrican :badgrin: .

Mkt fint jobb ni lägger ner på era kärror
                              brekdahlssnickeriab.se
                              https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

Arbetssätt...