Vario MD-500e 1:4,5

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth E
    • okt 2006
    • 3445

    #76
    Fortsätter med beväpningen, denna gången har tillverkningen av Mini gun startat.

    Alurör inköpta, lite trä, teflon slagkloss för att slå in limmade trägolv och en gammal burethan tub fått gjort sitt och vips så har man en halv Mini gun. Skall väl erkänna att jag gjorde ett par missar innan jag fick det rätt, till exempel fick jag kapa piporna till rätt längd 9 mm för långa.

    Nästa steg är drivmotorn sedan matningen av patroner och till sist stativet. Mini gun är ganska enkel i sin konstruktion och bygger inte på träffsäkerhet utan massiv eld hastighet(typiskt amerikanskt). Sikta in dig med spårljus och de 6000 kulorna i minuten gör resten. Dock ganska tungt att släpa med sig 10´000 kulor a´ 7.XX kaliber. När jag tävlar gnäller jag när jag har 100 skott 6.5x55 i ryggsäcken. Det är därför som det inte finns något baksäte i AH-6 det är tank och vapen förråd för de två Mini guns.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Kenneth E
      • okt 2006
      • 3445

      #77
      Det händer inte så mycket på byggfronten, men jag har svarvat lite till miniguns och raketrören har fått upphängningsfästen på tuberna.

      Hoppas att det blir klart för lackering efter helgen.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Mr J
        • maj 2006
        • 4130

        #78
        Dina minigun var riktigt coola! :thumbup:

        Men varför har du bara sju hål i tuberna? Där är ju arton på din referensbild...

        Kommentar

        • Magoozi
          • jul 2007
          • 242

          #79
          Du får plocka med vispen på städdagen Kenneth! Hade varit kul att se den live!

          Kommentar

          • Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

            #80
            De bilderna är endast till som referense till minigun, på den helikopter jag valt sitter det 7 tuber, jag var inne på det men då hade jag inte haft rätt förebild och raketrören blivit jättestora.

            Var familje fri i går kväll och då stod jag i garaget ett par timmar. Blev fästen till minigun och raketrören är nästan färdiga, allt inpassat till rampen.

            Bilderna "If you see this in combat - RUN"
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Mr J
              • maj 2006
              • 4130

              #81
              Jisses! Det är nästan samma otäcka känsla man har när man står framför en A-10 och tittar rakt in i Gatlingkanonen...
              Typ "jag vill hellre vara i andra änden av det här"

              Kommentar

              • Kenneth E
                • okt 2006
                • 3445

                #82
                Mr J du har rätt.
                Såg en dokumentär när en AH-6 little bird attackerade framryckande soldater. Tänk dig känslan att få se en helikopter flyga mot dig i 180 km/timme och 500 meter innan starta de båda miniguns som träffar 100 meter innan för att rikta in sig med 200 skott per sekund blandat med spårljus, rikoshetter, grus, eld och förstörelse.
                Då funderar man nog på vad man gett sig in i.

                Balsa regn

                Kommentar

                • Kenneth E
                  • okt 2006
                  • 3445

                  #83
                  Vill bara bli färdig med Helikoptern och nu gör jag de sista skala detaljerna efter maiden. Först skall jag installera ett servo och dra kablarna lite snyggare i kroppen.

                  Det är inte lätt att lackera i regn, tur att det inte skall vara så perfekt på en sådan kärra.
                  Beväpningen är nu färdig och monterad.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

                    #84
                    Då återstår endast provflygning.

                    Men jag kommer att jobba då och då med inredningen tills den är provflugen, för att ha något att göra.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Sickan
                      • jul 2012
                      • 1080

                      #85
                      Vario MD-500e 1:4,5

                      Ser grym ut!

                      --
                      S

                      Kommentar

                      • Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6807

                        #86
                        Vart ju snygg! =) Gillar skarpt! Har själv en 530 som jag tänkte måla svart så därför gilar man väl den där!! ;-) Min blir dock ej svart, ändrade mig, men nog f-n är din läcker! Detaljer gör ju så mycket. Sätt den på nåt bra ställe och få lite fina foton så den framstår som riktigt.
                        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

                        Kommentar

                        • Dick

                          • jan 2009
                          • 323

                          #87
                          Blev ju riktigt grymm ser rå ut.

                          Kommentar

                          • hjalleo
                            • sep 2010
                            • 766

                            #88
                            Hej!

                            Som jag sa tidigare i din tråd; jag är inte speciellt attraherad av helikopter men din skapelse är riktigt läcker!

                            Mvh Olov

                            Kommentar

                            • Kenneth E
                              • okt 2006
                              • 3445

                              #89
                              Oj, vad långt ner på listan denna länk hamnat, kul att det byggs ute hos oss modellflygare.

                              Medan jag väntar på bättre väder så bygger jag lite på cockpiten.

                              Har inte gjort mycket, men strukturen är där och det har varit ganska jobbigt att få instrumentpanelen på plats. Den är endast inpassad och urholkad för att belysning och pitotrör skall få plats utan att de syns i panelen.

                              Jag har någon slipning som kvarstår och sedan är det bara att montera den på något sätt, limma och skuva har jag tänkt men hur det skall gå till vet jag inte. Utmaningar är till för att lösa, eller hur?

                              Jag har kört helikoptern på garage uppfarten i över en timme i ett sträck och allt fungerade perfekt, den vibrerar en del men det är en bensinare i den, så det är förväntat, inget har trillat av när jag kört rotorn upp till 1200rpm.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Kenneth E
                                • okt 2006
                                • 3445

                                #90
                                Fick en kvart av tanten att meka innan ungarna skulle läggas, mycket snällt av henne.

                                Skruvade fast "staken" i fronten på golvet med två skruvar, sedan fick jag passa in den golvmonterade instrumentbrädan då den inte passade längre när den stående instrumentbrädan skruvats på plats.

                                Nästa steg blir att skruva fast den liggande instrumentbrädan för att sedan börja arbeta på ytfinishen på panelerna samt montera instrument(Jag tänkte att det vore intressant med lysande instrument, men det får vi se).

                                Balsa regn
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...