KMP SPIT...

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeno
    • maj 2006
    • 536

Ah film är iallafall film. Får se det som en trailer

Kommentar

• taygher
      • jun 2006
      • 735

Ser oxå verkligen fram emot film på Spitten. Hämtade ett ex. hos K-Å för några veckor sedan, skall byggas i höst/vinter. Funderar starkt på att montera en Saito 125 i nosen + trebladig snurra.

En fråga till Herr Landberg: Var får man tag i snygg helkroppspilot i skala 1:6 typ den Du har?? Hade tänkt att utrusta min Spit med skalainredning från Dynamic Balsa och då vill man ju gärna ha någon som styr kärran oxå..

Kanonbra tråd!! Oerhört nyttiga tips inför det stundande bygget. :lol:

Mvh, Lars Westin
      Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

Taygher,den snutt film som finns hittar du här:

En bild säger mer än tusen bilder? Hmm,var har jag hört det nånstans..
        Det kommer mera! Å tusen tack för komplimangen,gör att man kan tänka sig att göra fler byggtrådar,kanske inspirerar andra å göra likaledes?
        AM hade dessutom f-bannat snygga piloter(påklädda!) med sig på barkis,
        funderar på att höra själv om Ove kan tänka sig å sälja en till mig!
        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• ChristerL
          • maj 2006
          • 1228

Ursprungligen postat av taygher
          En fråga till Herr Landberg: Var får man tag i snygg helkroppspilot i skala 1:6 typ den Du har?? Hade tänkt att utrusta min Spit med skalainredning från Dynamic Balsa och då vill man ju gärna ha någon som styr kärran oxå..
          Värst vilka fina tilltalsnamn man fått!!

Pilotfiguren kommer från Elite Force, min beställde jag från norska http://www.quartermaster.no/ men ser att de håller på att avveckla verksamheten.
          Ta en titt på http://scaleaircrewsupplies.co.uk/, de kan leverera flera av EFs piloter. De säljer också lättade figurer, från orginalets 300 gram ner till 100 gram. Ja t.o.m radiostyrda på 200 gr!!

Du gör helt rätt Lars som lägger ner lite arbete på modellen, det är den värd. Min Mick Reeves instrumentpanel i skala 1:6 passade perfekt på 3mm när, så jag tror inte du får problem med DBs cockpit.
          /Christer Landberg

Fw190D9
          Fw190F2
          Hawker Tempest Mk. V
          S29C Tunnan

Kommentar

• taygher
            • jun 2006
            • 735

Bugar och bockar för denna information, bäste Herr Landberg.

Jag kan avslöja att jag även tagit kontakt med Keleo Creations i Staterna för att lägga vantarna på ett custom-avgas som består av vä och hö avgasstack med skalariktiga utblås (2x6st) som kopplas till motorn via grenrör och flexslang.

Om jag lyckas fippla till detta inbillar jag mig att det kommer att bli skapligt läckert att titta på..

Keleo´s hemsida: www.keleo-creations.com

//Lars
            Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• ChristerL
              • maj 2006
              • 1228

Bokis,

Limmade du stabben med 30 min epoxi? Vad tror du annars om lite CA?
              Har bara dåliga erfarenheter av epoxi i kombination med vingar/stabbar som ska skjutas in i kroppar. Det blir gärna klet på fel ställe..... :(
              /Christer Landberg

Fw190D9
              Fw190F2
              Hawker Tempest Mk. V
              S29C Tunnan

Kommentar

• bokis
                • maj 2006
                • 5041

Tjena Krille! Jo Tack,medium CA O kicker EFTER att sakerna satts på plats,Tjock Ca en sträng som förstärkning efter fogarna,enda jag använde epoxi till numera är vingihopsättningarna..
                // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• ChristerL
                  • maj 2006
                  • 1228

Tackar för det!!
                  /Christer Landberg

Fw190D9
                  Fw190F2
                  Hawker Tempest Mk. V
                  S29C Tunnan

Kommentar

• ChristerL
                    • maj 2006
                    • 1228

Lite bilder på hur cockpiten börjar se ut. Jag borrade/skar/filade ut ur kroppen och lämnade ca 3 mm runt. De som har Dremlar så klart. Området precis bakom där förarstolen kommer vara blev väl inte riktigt skalaenlig. Jag vågade helt enkelt inte skära för mycket i kroppen.

De flesta delar är gjorda i lätt balsa med 0,5 mm plasticard pålimmat (CA). Delarna är sen målade med Tamiya Cockpit-Green. Ett lager till behövs!

Instrumentbrädan från Mick Reeves var lite fnulig att få snygg. Man skulle skära ut instrumentfronten (små runda hål...) ur en tryckt etikett, inte det lättaste att få snyggt. Och en skuren papperskant blir alltid vit. Jag har testat att fixa med tuschpenna. Blir förhoppningsvis bra!!
                    Har nu också gjort ett enkelt golv som skruvas fast eftersom jag inte bestämt mig för att göra öppningsbar huv eller inte. Alltid bra att kunna komma åt cockpit och pilot senare.

Nu vet jag hur mycket utrymme cockpiten tar, övriga detaljer sparas till senare. Riktar nu in arbetet på stjärtpartiet, dvs infällbart sporrhjul och inbyggt linkage till höjdrodren.

Trevlig Midsommar önskar
                    /Christer Landberg

Fw190D9
                    Fw190F2
                    Hawker Tempest Mk. V
                    S29C Tunnan

Kommentar

• ChristerL
                      • maj 2006
                      • 1228

Midsommarafton var inte alltför hård så jag har iaf gjort några framsteg: Gjutit luckor för infällbart sporrhjul.
                      Jag spände upp Gladpack på kroppen och la sen på 4 lager glasfiberväv (25gr-165gr-165gr-25gr) vilka penslades med 24 timmars epoxi efterhand. Allt fick torka och sen var det bara att "lyfta av" skapelsen.
                      Har nu också tagit upp i bakkroppen för det hela och min ställmekanism (Unitracts) kommer fästats på lister eller plywood.

Fråga: Börjar kännas trångt i bakkroppen, funderar på att skippa styrbart sporrhjul för enkelheten. Är det någon som har erfarenhet av en liknande modell och då styrbart versus fast sporrhjul?

/Christer Landberg

Fw190D9
                      Fw190F2
                      Hawker Tempest Mk. V
                      S29C Tunnan

Kommentar

• bokis
                        • maj 2006
                        • 5041

HEJA CHRISTER! Jämrans,det rör på sig! Å jag har skippat styrbart sporrhjul,funkar jättebra på gräs men på asfalt kan det bli lite lurigt..
                        Sea furyn å spiiten är utan och det verkar funka bra!
                        // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• ChristerL
                          • maj 2006
                          • 1228

Ja, det är ju som du säger Bokis. På gräs går det bra, men asfalt.... Nej, det får nog bli styrbart i alla fall.

Så var det efter viss vånda var det dax att ta fram borr/såg/fil igen. Fixade till ett lagom stort hål, landställsmekanismen går precis ner med lite trix. Byggde upp fästet av 2mm plywood och två furulister. Plywooden gör väl inte mer nytta än håller listerna på rätt plats när det är dags att limma. Jag får inte ner fästet med mekanismen påskruvat och då tycker jag det blir lite lättare så här..

Hål uppskuret! Nu ser man också att tillverkaren har lagt in förstärkning för det medskickade sporrhjulet samt lagt in trä i fenans bakkant för pinngångjärnen. Well done!

Min avgjutning av kroppen. När jag är nöjd med hålet är det bara att rita av på glasfibret, skära ut och dela på två! (= två landställsluckor)

Sporrhjulsmekanismen på plats på fästet!

Och uppfällt!

Lite från sidan, ute!

Uppe!!

Nu återstår att limma in fästet. Först rugga upp kroppen invändigt och efteråt kanske förstärka med lite glasfiber.
                          /Christer Landberg

Fw190D9
                          Fw190F2
                          Hawker Tempest Mk. V
                          S29C Tunnan

Kommentar

• bokis
                            • maj 2006
                            • 5041

Snyggt Christer! Vet att Warben Bunkertson har en liknande lösning..för svårt för Bokis dock,kanske på nästa? Flygklar snart? PDT_Armataz_02_11
                            // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• ChristerL
                              • maj 2006
                              • 1228

Flygklar snart?? Drar på semester nästa vecka, är sen ledig ytterligare tre veckor. Så vem vet, kanske klar i juli/augusti??!! Oj, inte heller att glömma att jag bokat hotell i Norrköping under Skala-VM med tre andra fantaster. 8)

Men varför jäkta? Jag njuter av varje sekund på detta "bygge". Behöver bara göra det roliga, sk-tgörat är redan klart!
                              /Christer Landberg

Fw190D9
                              Fw190F2
                              Hawker Tempest Mk. V
                              S29C Tunnan

Kommentar

• taygher
                                • jun 2006
                                • 735

Härligt att se, Christer!
                                Riktigt häftigt med styrbart & infällbart sporrhjul, tänk om man skulle våga ge sig på detta.. Känns lite för svårt för mig dock. :oops:

Något jag aldrig förstått mig på är hur man får luckorna att öppnas/stängas, men jag antar att det kopplas till mekaniken som sköter sporrhjulet på något sätt..

Ser fram emot att få följa Ditt bygge!

//Lars
                                Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

Arbetssätt...