Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Något jag aldrig förstått mig på är hur man får luckorna att öppnas/stängas, men jag antar att det kopplas till mekaniken som sköter sporrhjulet på något sätt..
Är inte heller någon expert på ämnet, men det enklaste är att göra ett litet fäste på varje lucka och sen montera en mindre gummisnodd emellan. När hjulet fälls upp går axeln mot snodden och luckorna stängs. Problemet kanske är att luckorna fladdrar för vinden i öppet läge, så jag tänkte prova med en fjäder av lämplig dimension. Hård nog att trycka isär luckorna i öppet läge, men mjuk nog för att fungera vid infällningen.
Hightech alternativet är korta stötstänger från luckorna fästa i sporrhjulet, helst med kullinkar. Att räkna ut geometrin för detta är högt över mina mattekunskaper...
Tack för alla glada tillrop! Lovar att fortsätta lägga upp bilder efterhand.
Jag kommer att dokumentera bygget i viss mån i denna tråd med avsteg från manualen samt med frågor och problem som uppstår med hopp om goda råd från herrarna som ligger en bra bit före mig.
Innan jag får skäll för alla problem jag hittar vill jag fastslå att byggsatsen är utsökt i finnish och att de problem jag snubblar över sannolikt har med med mig att göra än byggsatsen.
Som landningställsfetishist börjar jag genast med ställinfästningen och upptäcker snabbt 2 problem.
1) Landningsställslinjen går inte genom centrum på det färdigutskurna hjulhålet. Inte ens nästan. Hjulcentrum hamnar 1,5 cm bakom centrum på hjulhuset. Elände. Har herrarna bokis och Christer upplevt detsamma?
Konsekvensen är att hjulet tar i bakkanten med massor av tomt utrymme framför. Lösningen att vrida landställsinfästningen är inget vidare eftersom landställsbenet blir fett sned mot utskärningen. Har ej hittat någon vettig lösning här ännu.
2) De medföljande hjulbrunnarna i plast är alldeles för grunda för att kunna svälja både hjul, ben och utanpåsittande lucka. Då jag hatar plastdetaljer och ogillar den kant som uppstår ersätter jag dessa med 0.4 plyfa som får gå ända ner till äversidans skin. Enorm skillnad, nu hoppas jag kunna få in ställen så luckorna ligger jämnt med ytan.
Själv har jag faktiskt inte skurit upp för landställen än. Väntade till jag skulle få min Robart fjädrande landställsben levererade. De är nu avhämtade hos Bokis men pulat med sporrhjulet istället...:
1. Känner inte igen problemet. Har läst på engelska forum att man haft problem åt andra hållet, dvs att hjulen tar i i framkanten på hjulbrunnen. Se här: http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php?topic=23941.75 Vad säger du Bokis? Bilder på hur det ser ut Dobbis?
2. Bara att instämma, plast är en styggelse. Jag kommer gå på din linje med 0,4 mm ply!
Dobbis kunde inte hålla sig utan utnyttjade "tillifånen"
Njae ,jag kände inte riktigt igen problemen först men när han förklarade vad det var så gick det upp ett parkeringljus..Å han är helt rätt ute,bygger upp landställsbrunnarna av plyfa så det kommer att bli tokfint! PDT_Armataz_02_44
// Bokis
***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
(nu även med biskvier!)
Vingen klar, men trots att jag har tagit ut hjulbrunnarna ända till vingens överkant sticker fortfarande ställbenet ut vid navet. Detta kommer att vara ett problem för ställluckorna. Funderar på att helt sonika slipa ner det överskjutande materialet då det är aluminium. Hur har ni andra löst detta ? Bokis? Christer?
Vidare har jag börjat med motormontaget. Har nu till slut bestämt mig för Saito 180:an, ruskigt övermotoriserad, men hjälper tyngdpunkten och kommer orka dra en hyfsat skalalik prop.
Jag har fortfarande inte fått min spinner från Danmark, vilket gör det hela en smula problematiskt. Bokis / Christer, är spinnern helt slät på baksidan, eller bygger den något ( tjockare gods vid centrum ? )
Jag är oxo rejält bekymrad för motorkylningen då det inte finns varken kylluftinsläpp eller utlopp. Jag noterade från christers länk att en del har gjort riktiga avgasrörsutsläpp för att få ut kylluften den vägen, men känns som överkurs för mig. Jag har nöjt mig med att ta upp hålet för cylindertoppen med god marginal.
Funderar på om man ska ta upp ytterligare ett hål längre fram samt ett längre bak samt lägga in lackade aluminiumgaller för att försöka få ett vettigt kylluftflöde. Några ideér?
Dobbis,snyggt! Vad det gäller utsticket så ha det kvar första resorna,i luften kommer det knappast att störa ögat..
Å kylning..Jag tog upp hålet bakom toppen ca 3-4 cm och har inga problem med kylningen so far,det räcker för min SY..Du har ung.
samma utstick på saiton så det borde funka!
// Bokis
(nu även med biskvier!)
Snygg vinge Dobbis!!
Tyvärr har jag inte gjort mer på min, så jag känner inte till problemet med att hjulaxeln sticker ut vid hjulet. Men stället är helt uppfällt och låst?
Vad gäller Brian Taylors spinner: Den är helt slät på baksidan, så du borde kunna använda "vad som helst" tills du får din spinner.
Håller med Bokis, prova med det lufthål du har. Går motorn varm är det dax att göra något åt saken!
Brian Taylor har en sinnrik lösning på många av sina modeller, bl.a. sin Spitfire. Han lyckas ofta dölja cylindern helt och hållet. Han gör då en lucka framför cylindern som är fäst i gångjärn i framkant och hålls stängd av en svag fjäder. Luckan är alltså stängd på marken, men när det blir fart på modellen öppnas luckan!! Knappt synnligt i luften!
Liten rapport från mitt bygge mitt i semestern!!:
Har nu gjort lite jobb på det inbyggda linkaget till höjdrodret. Stabben riktas in rakt, kroppens kontur ritas på med blyerts och sen skärs klädseln försiktigt bort ca 5 mm innanför. Undvik att skära i plankningen.
För att få Du-Bros elevator joiner (hittades på Söder) på plats fick jag skära en del i bakkantslisten. Listen är modiga 10x20 mm, men jag valde ändå att öppna upp och förstärka listen med två 4 x 10 mm furulister som går mellan de innersta spryglarna. Det finns ju ARFer som tappar stabben, och jag vill inte att min Spit ska vara en av dom....
(Efter mitt kirurgiska ingrepp i stabilisatorns inre kan jag rapportera att även här har man gjort snygga lätthål för att hålla nere vikten!)
Kroppen fick filas till för att ge plats åt elevator joinern.
Linkaget på plats och hålet igensatt. Höjdrodren har rejält med balsa där jag fick borra, blir bra grepp. Även framkanten av rodren filas ur för joinern. De inre gångjärnen fick flyttas ur några mm, men det var snabbt fixat. Å så fick jag ta av lite på armen, risk att det skulle ta i sporrhjulet i uppfällt läge.
Stabbe, höjdroder och linkage ihopmonterat. Men inte limmat, detta får göras efterhand allt monteras i kroppen.
Hej alla i sköna sommarvärmen!
Det är kanske dax att avrapportera vad som hänt sen senast? (Då avses inte en vecka i bil i södra Sverige, 3 dagar på Skala-VM eller all den f-rb-nnad- målningen hemma :evil: )
Stabben och höjdlinkaget monterades på plats, och stabben limmades med tjock CA. Eftersom jag tagit upp hål för sporrhjulet kom jag även åt invändigt för en sträng lim. (Tack Bokis för tipset!) Höjdrodren borrades upp för linkaget och limmades fast, på samma gång kom sidrodret på plats. Nu börjar Spitfirens sexiga linjer skönjas, speciellt med infällt sporrhjul!! 8)
Hjulbrunnarna i plast ratades på tidigt stadium, här gällde 0,4mm plywood. Precis som Dobbis gjort. Klädseln skars till efter kanten och en remsa ply klipptes ut .....
.... och limmades fast.
Byggsatsens landställsben är försedda med en ögla för "fjädring". Uttag för denna finns både i vingen och i de medskickade plastbrunnarna. Men eftersom jag införskaffat Robarts fjädrande ben (670 Straight RoboStrut 1/2") behövs inte detta FULA uttag. Klädseln skars generöst och båda sidorna från landställsmekanismen till hjulbrunnen kläddes även den med 0,4 ply. Några mm klädsel värmdes sen ner över plywooden.
Christer! PGA Åskan har tagit min dator så har jag inte kunnat kommenterat dina sista bilder men nu.....ASCH VA STILIGT!
Jag blir tårögd! O att det sen sätter lite press på Dobbis är en bonus!
Jädrans va stiliga landställsbrunnarna blev! Keep i going!
// Bokis
(nu även med biskvier!)
Tack för alla trevliga kommentarer!
Det var faktiskt inte så svårt att göra det, och ser mycket bättre ut än de medskickade hjulbrunnarna i plast.
En fråga till andra byggare: Jag har läst/trott/antagit att de hjul som följer med byggsatsen skulle vara 100 mm i diameter. Provade dom i min vinge och de kändes väääääldigt tajta. Mätte hjulen och de var snarare 109 mm i diameter... PDT_Armataz_02_36 Letade fram ett par gamla Robart 4" och de passade mycket bättre, kommentarer någon?
En fråga till andra byggare: Jag har läst/trott/antagit att de hjul som följer med byggsatsen skulle vara 100 mm i diameter. Provade dom i min vinge och de kändes väääääldigt tajta. Mätte hjulen och de var snarare 109 mm i diameter... PDT_Armataz_02_36 Letade fram ett par gamla Robart 4" och de passade mycket bättre, kommentarer någon?
Svarar mig själv här. Kollade ett engelskt Forum och där angav de medskickade hjulen till 110 mm. Tydligen ganska nära "skalastorlek", de borde vara närmare 106 mm enl. "en som vet". Blir nog mina Robart i alla fall....
Christer! PGA Åskan har tagit min dator så har jag inte kunnat kommenterat dina sista bilder men nu.....ASCH VA STILIGT!
Jag blir tårögd! O att det sen sätter lite press på Dobbis är en bonus!
Jädrans va stiliga landställsbrunnarna blev! Keep i going!
Tur att du har fått ihop burken igen, det har varit lite klent med trafik i universum på sistone... :prayer:
Christer.....Hamnade hjulen i mitten av brunnarna med rätvinklig ställmekanik?
Ser ut på dina bilder som om även dina hjul kommer in för långt bak ( brunnen känns som den borde vara 5 mm längre bak alternativt annan vinkel på infästningen )...men kan vara en synvilla.
Effekten för mig blir att luftcylindern inte ligger rakt i utskärningen utan tangerar framkanten lägst ut.
Hmmm.... skall verkligen herr Landberg tvinga mig till att fixa ett infällbart sporrställ för att inte helt tappa självrespekten......?
Christer, det ser ut som din kärra blir kanon ! Skickligt.
Har du funderat nåt på KMP 109:an? Polaren köpte en...slö som han är ligger den i kartongen fortfarande...men jag måste nog ha en sån oxo. Superb.
Kommentar