ARF for a real dummie: Sbach 342 1900 mm/73"

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medeashusse
    • maj 2013
    • 959

Tack för bilden! Skitbra!!

Jahaja, nu fick jag lite att bita i! Kniven i bröstet var att, mitt i alltihopa, inte förstärka för mycket! :o

Ni rörde bara vid det, men om man använder plywood, hur fogar jag samman det om jag inte bara kan "strö ut" epoxi på det?

Om jag kör på aluminiumprofil, vilken tjocklek?

Räcker det att limma eller ska de olika varianterna skruvas också?

Kolfiber, är det farligt? Lite dammigt när man kapar o donar, men inte värre än att fylla grillen. Är det asbestliknande fibrer eller vad? Vill gärna veta.

Nu får jag knaktänka lite och se om jag kan få in någon av metoderna i hålrummet. Förresten, vad kallas utrymmet för egentligen? Man ska stoppa in en ljuddämpare där, eller? (Precis, vet inte vad jag håller på med! :p )
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Langelus
      • jan 2013
      • 40

Kolfiberdamm är inte speciellt hälsosamt att andas in, speciellt inte om det har varit med om en brand då hanteringsriskerna är ännu högre. Används andningsskydd och lämplig dammsugare.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Man klarar sig långt med några hårda balsalister att fylla ut med och lägga som hörnförstärkningar, bra 3--4 mm plywood, epoxylim och lite fantasi... Och noggrannhet vid inpassningen av bitarna.
        Det var i stort vad man använde när man byggde från scratch och för mig har det fungerat även vid förstärkningar av t ex landställsinfästningar och motorbockar och de som jag förstärkt har också hållit. Kör på och testa - det kanske inte blir 100 % vid första försöket men då har du också lärt dig nåt och sen blir det ännu bättre nästa gång.
        Roger

Kommentar

• andWho
          • nov 2007
          • 550

Hehe, jo det blev kanske lite mycket på en gång... YAFIYGI (You asked for it, you got it ) :-)

Skruvade förband med lim under är bra, både för ply och alu. Rugga upp ytan och avfetta med rödsprit innan.

Jag har ett gammalt lager stumpar av alu 20x20x2mm L-profil efter inglasning av altan. Väldigt användbar dimension. Fanns billigt på Coop-Forum. Skrev visst 25x25 innan, funkar nog också om man råkar ha sådant hemma. Kajsa Varg rulez!

Kolfibrer kan jämställas med asbetsfibrer. Farliga grejor, andningsskydd! Jämför inte med grillkol, ngt helt annat.
          Man kanske ska tillägga att om man bryter fibrerna genom att borra, såga spår eller fila så tappar man massor av styrka. Det blir brottanvisningar. Gäller ju iofs även för metaller, men inte alls i samma grad. Kolfiber är ganska känsligt på denna punkt.

Jepp, hålrummet kallas för "kanister-tunnel". En större ljuddämpare, eller en form av avstämd pipa.

Fundera inte för mycket. Gör något som känns riktigt och ser rätt ut. Viktigast är att prova o testa, det är så man lär sej, utvecklas och får erfarenhet. Verkligheten kommer nog tyvärr att vara grym och tala om för dej om/när du gjort ngt mindre bra. Och belöna dej när du gjort rätt och allt funkar. Fortsätt också att vara orädd att fråga och be om hjälp.
          /A

Kommentar

• Medeashusse
            • maj 2013
            • 959

Ha, ha! Ingen fara, bara ös på, jag får bara läsa igenom flera gånger och sedan fråga igen! Är inte rädd för att fråga eller avslöja min okunskap, det är bara att kolla tråden jag har i nybörjaravdelningen!

Hade inte en aning om att kolfiber hade sådana egenskaper, men o andra sidan har jag inte haft någon anledning att jobba med det förrän nu. Har ju inte ens satt kolfiberimitationer på panelerna inuti bilen!
            Sökte runt lite själv också, så nu är jag lite mer insatt i farorna.

Hur kapar man det på bästa sätt?

Ok, jag ska klura lite på hur jag ska göra med landställsfästet, ni har ju visat ett antal metoder nu!
            Bor i kappsäck just nu så ni kommer inte se några byggbilder på en gång!

Angående Canistertunneln, "loopar" alla ljuddämpare ut igen och har utblåset ned igenom motorkåpan? Tänker på om förstärkningarna kan hamna i vägen, om jag nu ska ha bensin...

När jag ändå funderar och planerar, vilka är de svaga punkterna på motorfästet?

Vad behöver förstärkas efter att jag fixat de här två?
            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

Jag ser inte hur "klumpen" man fäster motorn i sitter i brandväggen. Jag brukar lägga trekants 5mm x 5mm furulister som jag limmar fast, för att öka anfästningsytan om jag tycker det ser klent ut. Är det lätt att komma åt använder jag epoxylim (obs man ska ha nitrilhandskar) eller PU om det är svårt att komma åt. PU behöver sättas i press på något sätt. PU expanderar MYCKET. man ska alltså använda väldigt lite PU. Härdaren till PU är vatten.

Notera att trä man lägger på också ska bränslehärdas med klarlack (om du kör bränsledrivet), och att man inte limmar på lack utan tar bort gammal lack innan limning.
              fredrik

Kommentar

• Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

Ja just det! Hade faktiskt glömt att epoxi inte är någon hälsokur. Har hållt på med segelbåt/ar i många år, men man förtränger väl saker.

Det stämmer, jag har inte bestämt vad det ska vara för motor så jag tar väl och lackar för säkerhets skull.
                Kollade lite i påsarna och det följde med ett färdigt fäste för en DLE3000¡

Insåg också att det kommer bli en hel del frågor då det fanns en hel del prylar som jag inte med bästa vilja kan hitta i manualen!

I vilket fall Freddan, Kineserna verkar ha lyssnat på dig! Öppnade upp och kollade förut i planet. Där satt dina kvartsstavar, snyggt limmade utmed kanterna!

Kommentar

• jocke1963
                  • dec 2007
                  • 2709

Ursprungligen postat av jocke1963
                  Har du hunnit fundera på hur du vill motorisera, dvs el eller förbränning..?
                  Du och jag är lite i samma situation här...
                  Jag budade på Tradera för 2 år sen, och vann en sånhärna, alldeles för billigt, tror jag både jag och säljaren tyckte: http://www.nitroplanes.com/ex335080arfe.html
                  Min är dock beg:ad, har suttit en bensinare i, i övrigt tom.
                  Den ligger till sig i förrådet i vårt sommarhus i Åhus, medan barnen ska bli lite större.
                  Blir alldeles på tok för lite tid över sen ett tag och framöver, med en 16 månaders och en 2.5-åring för att ha tid och ffa ork att bygga.. Pengarna flödar ju inte över heller när man är pappaledig, så denna får bli ett långprojekt för mig oxå.
                  Jag lutar åt en 50-kubiks bensinare i min, beggad el en Hobbyking-variant.

En elsetup är ju smidigt, men blir vad jag läst mig till dyr vad ackar beträffar.
                  Har ju bara små elkärror i dagsläget, max 140 cm spännvidd, har ingen erfarenhet av stora elsetuper.
                  ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

Ja, då kan jag förstå att du har mer än fullt upp med två småttingar!

För min del är det precis tvärt om, jag har bedrövligt med tid över just nu och det är därför jag har kunnat "hänga" här, ställa så många frågor jag bara hinner och pyssla på med mina vrak. Till hösten kommer det bli tvärt om...

Ja, ungerfär så var det med mitt köp också! Skillnaden var att säljaren prutade med sig själv.
                    Jag brukar utav någon konstig anledning ta mig vatten över huvudet, så fort jag börjar med något nytt och det verkar som jag lyckats igen.
                    Det som är bra är att jag får mål och riktning på det jag gör, men i det här fallet ska det vara kul också!

Så, motorerna!

Inser att jag måste bestämma mig om vilken väg som ska tas...

Är det någon som kan ge en enkel beskrivning på en set-up bensin och en set-up el!?

Har hört talas om att man sätta i lite större motor i min kärra än 30-35cc, är det något som är bra eller bra fast inte för mig?
                    Finns det någon tumregel om hur man kan omvandlar nitro-/bensin-/elmotor storlekar för att få samma drag!?

Några andra idéer och förslag?

Kommentar

• andWho
                      • nov 2007
                      • 550

Jag har har dessa i min 30cc-size PeakModels Sbach :
                      http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...160_Glow_.html
                      http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ler_OPTO_.html
                      Med en Xoar 20x8 och 2st 5S4500 LiPos i serie blir det lite lätt hysteriskt drag.

Men jag ska nog inte ge några motorråd egentligen. Har en Rotomax 50CC som inte vill gå som den ska och eldade upp ett Tgy K-force 70A HV reglage igår i min PeakModel 30cc MXS-R. Gott spöken i det mesta nu.....Ska börja med knyppling istället tror jag.
                      /A

Kommentar

• Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

Nä, akta dig för knyppling! Du vet väl hur det gick för Törnrosa när hon stack sig!? (eller var det Snövit?)

Har blivit totalt ambivalent i det här valet.
                        El grejen är frestande eftersom när jag fått ihop rätt grejor och sedan monterat dom verkar det som kommer efter enkelt. I varjefall tills det brinner upp!

Bensinen tilltalar mig mycket, men då krävs det handlag och kunskap även efter installationen, ute på fältet med injusteringar etc. etc.
                        Jag kan egentligen bara räkna med mig själv som hjälp, där jag kommer vara. Såvida jag inte kan tvinga någon av er att koppla upp Skype till min mobil!

En lite udda fråga är vilket av alternativen fungerar bäst i kyla? Bor trots allt ca 5-10 mil norr om polcirkeln.. Nä, nu menar jag inte -36 C utan lite mer sansade minusgrader.

Ska jag hålla mig till rekommenderad storlek på motor (30-35cc) eller ska jag hoppa upp en storlek?

Efter det kommer även frågan om vilka servon jag ska ha?

Vill egentligen börja beställa prylarna redan ikväll, men måste liksom reda ut de här små detaljerna först...

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Eftersom du är utan egen erfarenhet av förbränningsmotorer och utan hjälp av nån kunnig kompis så röstar jag på eldrivet. Och håller du bara ackarna rimligt varma tills du startar kärran så är eldrift särklassigt enklast under vintertiden - och helt utan ¨slibb¨.
                          Roger

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                            • 2015

Håller med Roger. Det är viktigt att vara varm om händerna när man flyger så har man inte ett flygfält där man kan meka inomhus så är el suveränt mycket enklare. Knäpp mössan under hakan, koppla in, stoppa in händerna i sändarbägen och ge lite gas....
                            Alternativet är att tanka, choka, starta och i värsta fall få justera någon skruv ett hack för vädret. Sedan är det ju varmkörning av motorn en stund och vinden bak propellern är inte det minsta trevlig när det är vinter.
                            En väl dämpad bränslemotor - då helst med ett par eller fler cylindrar är riktigt mysig att lyssna på på sommaren. Även en encylindrig motor som startar på första slaget är någorlunda trevlig om den är extra ljuddämpad vilket är ganska enkelt med en storlek överdimensionerad dämpare och en bit stålskursvamp intryckt.

Kommentar

• Medeashusse
                              • maj 2013
                              • 959

Ha, ha! Jaha, de här två senaste två svaren gjorde ju allt mycket enklare! :what: :thumbup:

El vs Bensin blir lite som att man köper inte en Harley för att motorn är speciellt bra och utan problem, utan för att den låter gott och har känsla.

Så sammanfattningsvis, el om det ska vara smidigt och bensin om jag vill meka och svära en del.

Jag får väl starta en omröstning "el eller bensin" eller helt enkelt fråga min fru, men då vet jag att svaret blir bensin.... :p

Storlek på motor?
                              30 eller 50cc oavsett framdrivningstyp?
                              Senast redigerad av Medeashusse; 2013-07-11, 09:00.

Kommentar

• kenj
                                • sep 2009
                                • 124

Hej
                                Jag som mekat nitro och bensinmotorer sedan jag var liten röstar för bensin förståss
                                Om du inte har många accar eller nära till ett uttag eller annan strömkälla, är ju bensin mycket bättre.
                                Då kan du köra tills soppadunken är tom.
                                Är det kallt ute kanske du inte vill ladda på bilbatteriet utan att ha motorn igång.
                                Och är det väldigt kallt blandar du bara i K-sprit i soppan, så du inte får isproppar i soppaslangen.
                                Mvh KenJ

Kommentar

Arbetssätt...