ARF for a real dummie: Sbach 342 1900 mm/73"

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medeashusse
    • maj 2013
    • 959

Ännu en fundering..

Om nu planet är gjort för en DLE 30cc och jag utgår ifrån vikten på den motorn, när "borde" det bli svårt att balansera upp planet?

DLE 30 cc
    Main Engine − 2lb [910g]
    Muffler − 2.11oz [60g]
    Electronic Ignition − 4.23oz [120g]
    Engine Mount Standoffs − 0.71oz [20g]

Har kollat runt på en hel del motorer, bla den här efter ett tips:

Skillnaden mot DLE 30cc är 370g, är det för mycket?

Ja, jag förstår att det inte är en exakt vetenskap och jag har inte valt acc etc. etc. men lite mellan tummen och pekfingret.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Matsa
      • nov 2006
      • 613

Här har vi en Norrman som har monterat NGH motorn på sin Sbach 342

Matsa...
      I hangaren:
      TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
      * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" * :crazy_pilot:

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
        • 2015

Allting går att balansera med lite bly på rätt ställe. Att sedan vikten är rätt så avgörande för ett flygplans egenskaper i luften är en annan sak. Med tillräckligt stark motor kan man även flyga tegelstenar. Detta är nog rätt så lite i sammanhanget om du inte ska installera självstart också ;-)

Kommentar

• Medeashusse
          • maj 2013
          • 959

Tack båda!

Greit! Ja, motorn såg ju att passa fint och då är ju hans plan tom några centimeter kortare än mitt! Kollade även på hans andra Sbach-filmer och fick svar på några andra funderingar. :thumbup:

Nja, han återkom aldrig om han kunde få fram en startmotor till en 35cc motor och jag har inte ork att tjata.
          Bra då vet jag att en sådan motor skulle funka!

Det börjar bli så många parametrar i huvudet på mig, så snart får jag beslutsångest bara jag tittar på kartongen där planet sitter o blänger på mig och undrar vad fa# jag håller på med. :p

Som sagt, jag tog mig vatten överhuvudet när jag gav mig på det här. Men gissa om jag lär mig!
          Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Medeashusse
            • maj 2013
            • 959

6 kg även på gasservot?

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
              • 2015

Ursprungligen postat av Medeashusse
              6 kg även på gasservot?
              Egentligen räcker ett mycket mindre servo men beroende på vibrationer kan man välja ett "normalservo".
              En annan sak är om man använder "stötstång" eller bara drar mot en fjäder på förgasaren. Har du stång så bör du lossa fjädern så att servot inte behöver jobba konstant för att hålla mot.

Kommentar

• Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

Då blir det 6kg, så har jag täckt upp de olika variationerna?

Kommentar

• Matsa
                  • nov 2006
                  • 613

Lossar man fjädern på en bensinarförgasare så kommer den snart att glappa upp och dra tjyvluft.

Matsa...

Ursprungligen postat av pgrts
                  Egentligen räcker ett mycket mindre servo men beroende på vibrationer kan man välja ett "normalservo".
                  En annan sak är om man använder "stötstång" eller bara drar mot en fjäder på förgasaren. Har du stång så bör du lossa fjädern så att servot inte behöver jobba konstant för att hålla mot.
                  I hangaren:

Kommentar

• Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

Jahapp, på det viset! Det här blir bara mer och mer intressant!

Kill Switch, köper man samma modell oberoende av storlek på motor, modell/fabrikat på tändsystem etc.etc. ??
                    Senast redigerad av Medeashusse; 2013-07-19, 16:07.

Kommentar

• Medeashusse
                      • maj 2013
                      • 959

Borde nog gå som snickarlärling ett tag för att kunna flyga den här kärran, det såg ut så i helgen...
                      Senast redigerad av Medeashusse; 2013-07-21, 22:06.

Kommentar

• Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

Jag har spanat in några "skrivbordslådeservon" som någon fått liggandes och säljer till ett ytterst reducerat pris.
                        Min fråga är om det gör något om de är kraftigare än vad Bokis rekommenderade i ett tidigare inlägg?
                        Han skrev 6kg på på det mesta och ca 15 på rodret, de jag spanat in är på 11kg och 24kg??

Antar att det inte gör någon skillnad åt det negativa hållet men känner att jag måste fråga så jag är säker.
                        Senast redigerad av Medeashusse; 2013-08-01, 12:37.

Kommentar

• freddan_6
                          • aug 2006
                          • 2655

Servo Bokis rekommenderade väger nog lite mindre än dina skrivbordsservo. Vad är skillnaden i vikt totalt? Allt under 5% (av flygplanets totala vikt) kan du strunta i.
                          fredrik

Kommentar

• Medeashusse
                            • maj 2013
                            • 959

Ok! Tack!
                            Tillfället att köpa försvann men det kommer nya.....

Räknade inte med vikten, men då är den som egentligen är gränssättande?

Man kan alltså inte "ta i för mycket" med starkare servon?
                            Senast redigerad av Medeashusse; 2013-08-01, 22:27.

Kommentar

• Matsa
                              • nov 2006
                              • 613

Så länge det inte tar i någonstans kan du ha hur starka servon du vill.
                              Däremot så tar de kanske mer ström från din acc om du använder
                              "onödigt" starka servon.

Matsa...
                              I hangaren:

Kommentar

• Medeashusse
                                • maj 2013
                                • 959

Allright, då börjar jag vara i fas med det!
                                Det gör inget om de är lite större o starkare bara de inte är för tunga och inte drar orimligt med ström.
                                Var väl rädd att de typ skulle slita loss vingen när man frestade på rodren eller något sådant!

Kommentar

Arbetssätt...